Marc Marquez zal over ruim een week tijdens de Oostenrijkse Grand Prix op de Red Bull Ring voor het eerst sinds zijn vierde bovenarm operatie weer in de MotoGP paddock aanwezig zijn. De achtvoudig wereldkampioen zal in Spielberg weliswaar nog niet zelf op zijn Honda RC213V stappen maar aanwezig zijn in de pitbox van zijn Repsol Honda Team om zijn werkgever van de nodige feedback te voorzien. Hoe is het met de Spanjaard? Onderstaand een korte update van de hoofdrolspeler zelf.
Het gaat goed met Marc Marquez en het herstel na zijn vierde bovenarm operatie tien weken geleden in Amerika verloopt voorspoedig. Na enkele weken rust en lichte fysiotherapie heeft de Repsol Honda Team coureur zijn fysieke trainingen hervat en de intensiviteit daarvan weer langzaam opgevoerd. Márquez is vaak in de sportschool te vinden om zijn algehele conditie op peil te houden tijdens zijn herstel en is sinds kort begonnen met het versterken van zijn zo geplaagde rechterbovenarm. In nauwe samenwerking met zijn team van artsen, fysio’s en adviseurs wordt het hele proces nauwlettend in de gaten gehouden en begeleid.
Marc Marquez: “Het bot geneest goed, dat is het beste nieuws van alles”
Zijn huidige trainingsregime is gericht op hardlopen, zwemmen en weerstandstraining in de sportschool met elastieken. Elke week worden gewicht en weerstand langzaam toegevoegd om de kracht te vergroten zonder het lichaam te zwaar te belasten.
Marc Marquez: “Stap voor stap voel ik me beter en het bot geneest op een goede manier, wat het beste nieuws van alles is. We bevinden ons nog steeds in de revalidatiemodus; ik werk heel hard aan de cardiokant om te proberen er klaar voor te zijn. Eind augustus heb ik de volgende medische controle en dan kunnen we de volgende stap gaan maken met de revalidatie en echt beginnen met pushen en spieren opbouwen.
De ene dag gaat het beter dan de andere, maar dit maakt allemaal deel uit van het proces waar ik in zit. Ik ben optimistisch, maar ik wil nog niet te veel zeggen over een tijdspad totdat ik meer zekerheid heb. Maar één ding kan ik wel vertellen, en dat is dat ik lang gewacht heb op het moment hoe ik me momenteel voel.
Het is een lange strijd geweest, het waren niet twee dagen of twee maanden waarin ik het moeilijk heb gehad, het is twee jaar. Vorig jaar heb ik op deze manier een aantal races gewonnen, maar ik had het destijds erg moeilijk. Eerder dit jaar in Jerez realiseerde ik me dat er iets moest veranderen. Het was moeilijk en is nu mentaal gezien nog steeds moeilijk – niet omdat ik niet race, maar omdat ik altijd die twijfel hebt over de arm. Ik kan niet nog een operatie ondergaan. Ik ben ervan overtuigd dat deze vierde operatie goed heeft uitgepakt, maar deze gedachten zitten wel altijd in je achterhoofd.”
Marquez besteedt niet alleen aandacht aan de ontwikkeling van zijn eigen lichaam, hij blijft daarnaast ook nauw betrokken bij de ontwikkeling van de Honda RC213V. Terwijl Stefan Bradl zijn testtaken blijft combineren met het als vervanger optreden van Marquez staat de achtvoudig wereldkampioen voortdurende in contact met de Duitser om de huidige motor en de ontwikkeling ervan volledig te begrijpen.
Marc Marquez: “Honda bevindt zich op een kritiek moment. Ik spreek veel met mijn team en probeer de 2022-motor, de situatie en wat er gebeurt te begrijpen. Daarom ga ik naar volgende week naar Oostenrijk, niet om zelf te rijden maar om met iedereen te spreken en om met het HRC-personeel uit Japan te vergaderen en samen te werken aan de toekomst. We werken allemaal samen, we winnen samen, we verliezen samen, en we zullen samen terugkomen. Ik spreek ook veel met Stefan Bradl, wij tweeën en Santi werken samen en testen dingen – Stefan en Santi weten beiden hoe ik rijd. Ik heb in Mugello gezegd dat ik thuis zal zijn, maar dat ik wil verbonden wilde blijven. Met de vorige operatie heb ik me te veel losgekoppeld. Dit keer wil ik erbij betrokken blijven, zodat als ik terugkom, ik alles fris, goed voor de geest en op orde heb.”
Dat de problemen groot zijn bij Honda moge duidelijk zijn. Dat het Japanse motormerk er veel aan gelegen is om hun oogappel zo snel als mogelijk weer in de armen te kunnen sluiten zal ook niemand verbazen. Honda wist immers in 2021 slechts drie MotoGP zeges te behalen, overwinningen die allemaal ook nog eens werden behaald door een verre van fitte Marc Marquez.
Dit seizoen staat ’s werelds grootste motorenfabrikant nog helemaal droog als het gaat om overwinningen in de koningsklasse. Daarnaast is er nog wel een heel ander saillant detail, iets dat de huidige problemen bij Honda nog pijnlijker duidelijker maakt. Ondanks dat Marquez precies de helft van de twaalf verreden MotoGP races dit seizoen niet aan de start verscheen (MM93 mistte de tweede MotoGP race van het seizoen vanwege een blessure en is sinds Mugello uit de roulatie vanwege de operatie) is de Spanjaard met 60 gescoorde WK punten op de veertiende plaats in de tussenstand van het kampioenschap nog steeds de best geklasseerde Honda coureur.
De komende week in Oostenrijk zal Marquez voor het eerst weer verenigd worden met zijn Repsol Honda crew. Vervolgens zal de Spanjaard eind augustus in Madrid opnieuw een belangrijke medische check ondergaan. Mochten de artsen hier geen complicaties aantreffen en hem groen licht geven om voor het eerst sinds de operatie weer op de motor te mogen stappen dan lijkt het erop dat we Marc Marquez een week later in Misano weer voor het eerst in actie zien komen op zijn Honda RC213V. Nee, niet tijdens de in het weekend van 02 t/m 04 september te verrijden Gran Premio di San Marino e della Riviera di Rimini maar een dag later, en wel op maandag 5 september tijdens de geplande Official MotoGP Test op hetzelfde Misano World Circuit Marco Simoncelli.
Handige links Monster Energy British Grand Prix 2022:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter