Een groot deel van de MotoGP teams kwamen maandag na afloop van de Gran Premi Monster Energy de Catalunya nogmaals in actie op het Catalaanse circuit tijdens een officiële MotoGP test. Het was Marc Marquez die in het laatste uur de snelste tijd op de klok zette voor Maverick Viñales en Jonas Folger.
Nadat het Circuit de Barcelona-Catalunya al de locatie was voor de tweede Spaanse Grand Prix van dit seizoen vond er maandag na de race een test plaats voor de coureurs van de MotoGP klasse. Wederom waren de temperaturen hoog waarmee de rijders ook in het raceweekend al mee om moesten gaan.
Marc Márquez zette laat op de dag een 1:44.071 op de klok, een tijd waarmee hij 0.366 sec. sneller was dan Maverick Viñales. De beide Spanjaarden waren ook de coureurs met de meest gereden ronden op deze testdag, met 82 en 81 respectievelijk. Met deze ronde was de Repsol Honda coureur sneller dan zijn eigen tijd gereden tijdens Q2 op zaterdagmiddag en slechts een tiende verwijderd van de poletijd van Dani Pedrosa. De beide Honda fabriekscoureurs hadden geen nieuwe onderdelen om te testen en richtten zich maandag alleen maar op het verbeteren van hun setting.
Cal Crutchlow hield zich bezig met geometrie, elektronica, vering en het verhelpen van zijn problemen die hij in de race op zondagmiddag kende. De Brit had veel problemen met grip aan de achterband. Crutchlow eindigde de dag als zesde ondanks een crash gedurende de dag in bocht 10.
Bij het Estrella Galícia MarcVDS 0,0 Honda team was het Tito Rabat die op een indrukwekkende negende plaats wist te eindigen. De Spanjaard reed 59 ronden en hield zich vooral bezig met zijn chassis. Teamgenoot Jack Miller noteerde de twaalfde tijd en richtte zich grotendeels op de vering aan de voorzijde.
Het Movistar Yamaha team had echter wel nieuwe onderdelen om te testen. De fabrikant uit Iwata had voor Valentino Rossi en Maverick Viñales twee nieuwe chassis om te testen, waarbij beide coureurs ieder één chassis voor hun rekening namen. Viñales zette net als Márquez zijn snelste tijd laat op de dag: een 1:44.437. Rossi eindigde de test op de tiende plaats na het rijden van 71 ronden met een 1:45.635. Opvallend was dat Viñales ook nog een nieuwe kuip op zijn YZF-M1 kreeg om uit te testen.
Johann Zarco meldde zich pas rond het middaguur op de baan en hield zich vooral bezig met vering en set up. De Fransman reed 33 ronden en eindigde als zevende. Teamgenoot Jonas Folger reed 42 ronden en eindigde indrukwekkend als derde met een 1:44.972, dit ook ondanks een valpartij. De Duitser kreeg nog een nieuw chassis van Yamaha om te testen maar, dit was volgens eigen zeggen geen verbetering, hij zal de komende races dan ook gebruik blijven maken van de huidige uitvoering.
Het Aprilia Racing Team Gresini focuste zich grotendeels op de voorkant van de motorfiets. Voor Sam Lowes was het doel om meer vertrouwen te krijgen bij het aanremmen. Aleix Espargaró hield zich meer bezig om zijn eigen sterke punten meer tot uiting te krijgen op de Aprilia. De Spanjaard testte nog een nieuwe uitlaat en eindigde dag als vijfde na 48 ronden te hebben gereden.
Voor Ducati was alleen het Octo Pramac Racing gebleven voor de test. Het fabrieksteam besloot helemaal niet te testen, terwijl het Reale Avintia team en het Aspar Ducati team besloten om te testen op het circuit van Valencia. Danilo Petrucci reed slechts 28 ronden aangezien hij last had van zijn schouder. De Italiaan eindigde met een elfde tijd terwijl teamgenoot Scott Redding een achtste tijd noteerde na het rijden van 59 ronden. Beide coureurs hadden geen nieuwe onderdelen om te testen en hielden zich bezig met het verbeteren van hun setting.
Voor Suzuki keerde Alex Rins weer terug na zijn blessure opgelopen in een crash in Austin. De Spanjaard focuste zich vooral op het (opnieuw) aanpassen aan het rijden van een MotoGP machine. Teamgenoot Andrea Iannone hield zich bezig met het verbeteren van zijn setting terwijl de tijdelijke vervanger, Sylvain Guintoli ook nog een dag mocht blijven om zo meer data te vergaren voor de Japanse fabrikant.
Het Red Bull KTM Factory Racing team had een nieuw chassis om te testen met als doel het stuurgedrag van de motor te verbeteren. Pol Espargaró zette de dertiende tijd neer na 75 gereden ronden. Testcoureur Mika Kallio was ook aanwezig voor de Oostenrijkse fabrikant terwijl Bradley Smith langs de kant bleef als gevolg van zijn blessure aan zijn pink welke hij afgelopen zaterdag opliep bij een crash.
De meeste MotoGP teams maken zich nu op voor het raceweekend, de Dutch TT op het TT Circuit Assen dat plaats zal vinden op 23, 24 en 25 juni, het Movistar Yamaha MotoGP Team en Team Suzuki Ecstar besloten maandagmiddag om er nog een extra privé testdag aan vast te knopen in Catalunya.
Volledige uitslag: Catalunya_Test