Marc Márquez werd zaterdagmiddag elfde in de Sprint race voor de MotoGP klasse op het Circuit de Barcelona-Catalunya. De achtvoudig wereldkampioen leek weer even zijn oude zelf te zijn met snelle tijd in Q1 waardoor hij verder mocht naar Q2, ook wist hij in de openingsfase van de Sprint race een indrukwekkend tempo aan de dag te leggen.
Terwijl het een rampzalig weekend lijkt te zijn voor Honda op het Circuit de Barcelona-Catalunya was er op zaterdag toch een lichtpuntje voor Marc Márquez. Op vrijdag eindigden de vier Honda coureurs onderaan de tijdlijst waardoor ze allemaal deel moesten nemen aan Q1.
Terwijl Joan Mir, Takaaki Nakagami en Iker Lecuona op de laatste drie plaatsen eindigden in Q1 wist Marc Márquez weer voor een verrassing te zorgen door de tweede tijd te rijden en daarmee door te kunnen naar Q2. Dat deed hij echter niet op eigen kracht met zijn Honda RC213V, de achtvoudig wereldkampioen zorgde ervoor dat hij een sleepje kreeg van Jack Miller en zo uiteindelijk de op één na snelste rondetijd kon rijden.
Daarmee leek het er even op dat de oude Marc Márquez terug was. Vervolgens kwam hij in Q2 niet verder dan de twaalfde en laatste tijd maar zou de Spanjaard ‘s middags in de Sprint race opnieuw een aantal ronden van zich doen spreken.
In de eerste ronde van de Sprint race maakte Márquez maar liefst vijf plaatsen goed door en reed hij op de zevende positie. Dit hield hij vol tot en met de zesde ronde waarna hij werd ingehaald door Enea Bastianini en Johann Zarco en vervolgens ook door broertje Alex Márquez. Uiteindelijk kwam de achtvoudig wereldkampioen als achtste over de finish en scoorde hij daarmee geen punten, toch was het naar eigen zeggen een positieve dag.
Marc Márquez: “In de Sprint race ben ik als elfde geëindigd en dat was ook wel de positie die bij ons hoorde vandaag. In mijn eentje kon ik vandaag hoge 1’39ers rijden zoals ik in Q2 deed. Tijdens die sessie volgde ik Pecco [Bagnaia] maar al na drie bochten reed ik alleen, hij was verdwenen. In Q1 kon ik de perfecte plek vinden achter een andere machine die net iets langzamer is dan een Ducati, daardoor kon ik de rondetijd rijden. Toen ik terugkwam in de pitbox zei ik dat ik niet de baan op wilde tijdens Q2 omdat de twaalfde positie wel genoeg was. Aan de ene kant is dat niet de beste manier om aan een rondetijd te komen maar aan de andere kant is dat één van mijn sterke punten.
Na een goede start in de race kon ik de eerste 5 à 6 ronden een geweldig tempo rijden. Ik pushte ontzettend hard en reed op de limiet, op dat moment zat ik dichtbij een crash want ik reed haast over mijn limiet. Toen ik zag dat ik in die 5 – 6 ronden het groepje voor me kon volgen kreeg ik te maken met bandenslijtage, toen was het tijd om het tempo wat te laten zakken en de race uit te rijden.
Voor mij zijn dit soort momenten belangrijk, deze korte en eruit springende momenten. Dit is belangrijk voor mijn vertrouwen, nog meer dan het resultaat. Dat laat zien dat ik er nog steeds ben want uiteindelijk begin je toch te twijfelen aan jezelf als je zo ver van de top verwijderd bent.”
Tijdens de kwalificatie en de Sprint race was het zichtbaar dat met name de Aprilia’s en de Ducati’s met speels gemak wegreden van de Honda. Toen we hem daar naar vroegen gaf de Repsol Honda Team coureur daar een interessant en veelzeggend antwoord op.
Marc Márquez: “Ja, de achterstand en de verschillen zijn ontzettend groot. Op sommige vlakken is het heel groot en in andere gedeelten kun je op gelijk niveau komen met de rest of soms zelfs iets beter zijn: dat is bij de rempunten. Het probleem daarvan is dat je daarvoor risico’s moet nemen. Voor een enkele kwalificatieronde is dat mogelijk maar voor twaalf ronden in een Sprint race is dat heel lastig en voor een volledige race op zondag is dat nog moeilijker. Ik heb nooit last gehad van arm pump of andere fysieke ongemakken door het rijden op de limiet, nu is dat wel zo. Als ik iemand probeer te volgen krijg ik last van arm pump want ik rijd dan over de limiet van waar de machine toe in staat is. We weten nu dat dat zo is en ik probeer de positieve dingen van vandaag mee te nemen, het is misschien raar om te zeggen maar het was een hele goede dag voor ons.”
Márquez liet op zaterdag dus tweemaal zien dat hij het nog niet verleerd is om op (en soms over) de limiet te rijden zoals alleen hij dat kan. Waar hij in het weekend op de Sachsenring nog vijf keer onderuitging lijkt de Spanjaard daar nu van geleerd te hebben en alleen de limiet op te zoeken als het ergens om gaat. Ook al zijn het nu hele donkere tijden bij HRC is het toch een klein lichtpuntje dat Márquez zijn magie nog niet is kwijtgeraakt.
Marc Márquez: “Ik kan op het niveau van de motor rijden zoals ik gisteren (vrijdag) deed. Ik stond toen bij de andere Honda coureurs (op de vier laatste plaatsen) en dat was op dat moment de limiet van de motor. Joan Mir, Takaaki Nakagami en Iker Lecuona zijn goede rijders, vooral Mir die wereldkampioen is geweest. Gisteren liet zien wat het niveau van d e motor nu is. Maar zoals ik in Silverstone en Oostenrijk ook al zei zoek ik die limiet maar één keer in het weekend op, dat kan ik niet het hele weekend volhouden. Doe ik dat wel dan riskeer ik veel meer crashes. In Q1 wist ik de ronde te rijden en de kans was groot dat ik ‘m niet af kon maken. De situatie is dat we blijven werken met het team en blijven pushen, het doel blijft om te verbeteren voor de toekomst.”
Zondagochtend om 09:45 uur komende MotoGP coureurs weer in actie op het Circuit de Barcelona-Catalunya voor een tien minuten durende warm-up sessie. De race over 24 ronden gaat ‘s middags om 14:00 uur van start.
Handige links Gran Premi Monster Energy de Catalunya:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’