Marc Márquez werd dit weekend vierde in de Sprint race en vijfde in de Grand Prix op het Lusail International Circuit. Het was een goede start in zijn eerste weekend met Ducati al geeft de achtvoudig wereldkampioen toe dat Pecco Bagnaia en Jorge Martin momenteel beter zijn dan hij.
Het eerste raceweekend van Marc Márquez op de Ducati zit erop. Na elf seizoenen op de Honda RC213V trad de achtvoudig wereldkampioen nu voor het eerst aan op de Ducati Desmocedici GP23. Márquez beschikt dit jaar niet over het nieuwste materiaal van de Italiaanse fabrikant zoals Pecco Bagnaia, Enea Bastianini, Jorge Martin en Franco Morbidelli dat wel doen.
Ondanks dat wist Márquez zich meteen weer vooraan in het MotoGP veld te laten zien na een aantal lastige seizoenen op de Honda. In de Sprint race werd de Spanjaard vijfde achter winnaar Jorge Martin, Brad Binder, Aleix Espargaró en Pecco Bagnaia.
De verwachting was dat deze coureurs op zondag opnieuw voor de overwinning zouden strijden en dat was, met uitzondering van Aleix Espargaró die een bandenprobleem had, ook het geval. Pecco Bagnaia zou uiteindelijk vanaf bocht 4 in de eerste ronde tot aan de finish aan de leiding rijden en met daarachter Jorge Martin en Brad Binder.
Márquez deed zijn best om dit drietal te volgen maar kreeg het niet voor elkaar om zich echt te mengen in de strijd voor het podium. Halverwege de race werd hij nog even verrast door niemand minder dan MotoGP rookie Pedro Acosta, echter had de jonge Red Bull GASGAS Tech3 coureur teveel van zijn banden gevraagd en viel hij weer een aantal posities terug.
Márquez leek nog een slotoffensief te hebben voor een podiumplaats maar besloot uiteindelijk om het risico niet te nemen. Met deze resultaten staat de #93 nu vierde in het kampioenschap met 18 punten, 13 minder dan Bagnaia.
Marc Márquez: “Het was een constante en solide race. Mijn start was beter dan die in de Sprint, we hebben dat geanalyseerd met het team en gelukkig was die nu beter. Dat maakt de race al meteen een stuk makkelijker. Ook kon ik gedurende de race de banden goed managen.
Het probleem was dat ik het in de Sprint race al lastig had. De meeste coureurs waren in de volledige race bezig met hun achterband te sparen maar in mijn geval was dat de voorband. Ieder jaar heb ik op dit circuit problemen met de voorband, dat was ook zo met de Honda. Ik moet daarnaast ook mijn rijstijl nog iets aanpassen want ik rijd nog steeds niet zoals dat zou moeten met de Ducati.
Hoe dan ook was het een goede race en viel ik in de laatste acht ronden aan. Dat was het moment dat de voorband het begon te begeven en met twee ronden te gaan besloot ik om het voor gezien te houden. De kans om te crashen was te groot en met de mogelijkheid om die paar extra punten te behalen besloot ik om vierde te eindigen. Over twee weken in Portimão gaan we het opnieuw proberen.”
Het Grand Prix weekend in Qatar is van zichzelf al geen echte graadmeter voor de krachtsverhoudingen in de MotoGP klasse aangezien de races als enige in de avond verreden worden. Daarnaast hebben de MotoGP coureurs hier twee weken geleden nog uitgebreid kunnen testen, iets wat ze voorafgaand aan de komende GP-weekenden niet kunnen doen.
Marc Márquez: “Portimão zal een belangrijk weekend worden want tijdens de test in Maleisië en hier in Qatar heb ik de tijd genomen om tot een goede rondetijd te komen. Het heeft me dit weekend veel geholpen dat we hier twee weken geleden nog getest hebben. In Portimão beginnen we weer vanaf nul en daar zullen we zien waar we staan. Daarnaast merk ik nog steeds dat ik mijn rijstijl stap voor stap blijf verbeteren. Er komt dadelijk een punt dat we een ‘muur’ raken en dan moet je toch ergens een gat zien te vinden om nog links en rechts een paar tienden te vinden. Op dit moment zijn Pecco Bagnaia en Jorge Martin sneller dan ik en daar moet ik van leren.
Mijn bandendruk was wat aan de hoge kant maar daar kan ik niet over klagen, vooral niet met alle aerodynamica die we tegenwoordig hebben. Je kon het bijvoorbeeld ook zien bij Martin die voorbijging aan Binder maar vervolgens weer wat inzakte, datzelfde gebeurde bij mij toen ik Martin had ingehaald: de temperatuur te ver opgelopen. Dat is op zich niet gek want mijn team kan het nog niet zo goed inschatten omdat ze mijn rijstijl niet kennen. Daardoor zijn we aan de veilige kant gebleven, met een penalty eindig je sowieso buiten de punten.”
In zijn media debrief werd Márquez gevraagd hoe hij terugkijkt op dit eerste GP weekend met Ducati. De achtvoudig wereldkampioen is zich ervan bewust dat hij zich niet moet haasten en dat het seizoen nog heel lang is.
Marc Márquez: “Als ik terugkijk op mijn eerste Grand Prix met Ducati dan zie ik het als een solide weekend. We hebben geen gekke dingen gedaan, geen fouten gemaakt en zijn rustig gebleven. De verwachtingen zijn natuurlijk enorm hoog maar ik blijf gewoon op m’n eigen manier verdergaan. Ik wil geduldig blijven en het naar m’n zin hebben. Ik wil weer voor de top vijf strijden en dat is wat ik dit weekend gedaan heb. Ik heb het naar m’n zin gehad en iedere dag verbeter ik mezelf en een aantal dingen die een beetje helpen. Daardoor denk ik dat we nog niet bij de limiet van de machine zijn aanbeland.”
Ondanks dat Pecco Bagnaia en Jorge Martin net als Márquez op een Ducati zitten is het speelveld niet helemaal gelijk. Bagnaia en Martin hebben het nieuwste materiaal van de Italiaanse fabrikant tot hun beschikking en tijdens de wintertests was het duidelijk dat dit een stap heeft gemaakt ten opzichte van het model van 2023 waar de Gresini Racing coureur mee rijdt. Toch ziet Márquez dat niet als enige reden dat hij ze dit weekend voor zich moet laten, de regerend wereldkampioen en vicewereldkampioen zijn op dit moment beter dan hij.
Marc Márquez: “Nee het ligt niet aan de machine, ze zijn echt sneller. De één is de wereldkampioen en de andere is de nummer twee. Ook vorig jaar waren zij een stuk sneller dan de rest. Daarom denk ik niet dat het alleen de GP24 is die het verschil maakt. Ik heb mijn motor en toen ik het contract tekende wist ik al wat ik zou hebben, die doet het goed maar zij zijn op dit moment gewoon iets beter.”
De volgende Grand Prix wordt in het weekend van 22 t/m 24 maart verreden op het Autódromo Internacional do Algarve in Portugal.
Handige links Qatar Airways Grand Prix of Qatar:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | Twitter | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.