Marc Márquez kwam vrijdagmiddag zwaar ten val op het TT Circuit Assen tijdens de tweede vrije training voor de MotoGP klasse. De Spanjaard werd met een flinke high-sider van zijn machine geworpen en wees zijn werkgever als schuldige aan in dit incident.
De sessie was pas tien minuten oud toen deze op vrijdagmiddag werd opgeschrikt door een zware crash van Marc Márquez. In bocht 11 van het TT Circuit Assen (Duikersloot) ging het mis voor de achtvoudig wereldkampioen. Hij reed achter Joan Mir en was bezig met een verbetering van zijn eigen rondetijd toen de achterkant van de Honda RC213V uitstapte en Márquez op een agressieve wijze de lucht in werd gesmeten.
🏍️🇳🇱 | Wat een crash van Marc Marquez 😱
Volg de #TTAssen het hele weekend live op Eurosport
📺 Eurosport 1
📲💻 https://t.co/FASxSKcEyz
En sinds dit weekend ook via https://t.co/r69ZJQxntU#MotoGP #Discoveryplus pic.twitter.com/hx3xEVAqYa— Eurosport Nederland (@Eurosport_NL) June 25, 2021
Hij smakte hard op de grond en vooral zijn gehavende rechterarm leek een grote klap op te vangen. Gelukkig bleek na afloop dat Márquez relatief ongedeerd was op een pijnlijke knie, voet en elleboog en morgen ongetwijfeld flinke blauwe plekken na. Wel deed de Spanjaard in zijn media debrief een aantal stevige uitspraken en liet weten dat er maar één schuldige was in dit verhaal.
Marc Márquez: “Allereerst heb ik geluk gehad dat ik op een goede manier uit de crash ben gekomen. Ik voelde me vandaag beter dan verwacht hier in Assen en in FP1 reed ik in ‘easy mode’. In FP2 ging ik de baan op en wilde ik een stap gaan maken. Ik reed goed en het is waar dat ik op bepaalde gedeelten van het circuit aan het pushen was. Maar in die bewuste bocht was dat niet het geval, ik reed niet over de limiet. Dit was vooral omdat er een andere rijder voor mij zat en ik daardoor misschien zelfs nog wel langzamer was dan de ronde daarvoor.
Ik ben HRC al flink aan het pushen want we kunnen dit soort problemen gewoon echt niet meer hebben. In dit soort bochten zitten we ‘tegen’ de elektronica aan terwijl de elektronica juist bestaan om dit soort crashes te voorkomen. Het probleem is dat alleen Honda coureurs dit soort high-siders hebben. In Portimão waren het Alex [Márquez] en Pol [Espargaró], nu was ik weer aan de beurt net als in 2020 in Jerez.
Het eerste wat ik deed was kijken naar de data of ik iets verkeerd deed. Ik reed precies op dezelfde manier als een ronde eerder maar de traction control deed z’n werk niet. Er zit daar een probleem dat we moeten oplossen in de toekomst. Daarmee bedoel ik niet volgend jaar maar dat betekent dit jaar. We hebben iets nodig om veiliger te zijn want op deze manier is het onmogelijk om zelfvertrouwen op te bouwen en weer snel te zijn.”
Er lijkt dus fundamenteel iets technisch niet in orde te zijn bij de Honda RC213V. Pol Espargaró liet vrijdagmiddag ook al weten dat hij vaak dit soort problemen heeft en dan met name bij het aanremmen voor een bocht waar de achterkant voornamelijk wordt afgeremd door de motorrem. Met deze uitspraken van Márquez die afgelopen week nog een Grand Prix wist te winnen voor ‘s werelds grootste motorenfabrikant zal Honda ongetwijfeld hard aan het werk zijn om deze problemen te verhelpen.
De MotoGP coureurs komen zaterdagochtend om 09:55 weer in actie op het TT Circuit Assen voor de derde vrije training. De vierde vrije training met aansluitend beide kwalificatiesessies gaat om 13:30 uur van start.
Handige links Motul TT Assen:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag – Donderdag
Fotoverslag – Vrijdag
Fotoverslag – Zaterdag
Fotoverslag – Zondag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter