Drie van de vier Honda MotoGP coureurs kampen momenteel met breuken in één of meerdere ledematen. Twee van de vier zitten momenteel thuis, wat is er aan de hand en hoelang kunnen en mogen we de Honda coureurs nog de baan opsturen met de steeds ‘onbetrouwbaar’ lijkende Honda RC213V machine? Wordt het niet tijd, in dit geval Marc Marquez, dat de coureurs tegen zichzelf in bescherming worden genomen?
Het moge duidelijk zijn dat het huidige MotoGP startveld dit seizoen geplaagd wordt door een ware blessuregolf. Veel coureurs hebben dit seizoen al één of meerdere Grand Prix weekenden aan zich voorbij moeten laten gaan vanwege verschillende bij crashes opgelopen verwondingen. Veel experts weten te vertellen dat dit mede het gevolg is van het nieuwe en dit seizoen geïntroduceerde format tijdens de Grand Prix weekenden. Teveel druk, te weinig tijd om een juiste afstelling te vinden voor de complexe prototype MotoGP machines worden veelal als belangrijkste redenen aangevoerd.
Maar bij Honda lijken de problemen dit seizoen echter niet alleen te liggen in genoemde feiten, de Honda RC213V machine moet het niet alleen afleggen tegen de prestaties van b.v. de Ducati, KTM en Aprilia motoren, de in het verleden zo dominante Honda is veranderd in een ware horror machine die de coureurs angst aanjaagt en nagenoeg elk Grand Prix weekend zorgt voor veelvoud aan crashes en blessures.
Met Joan Mir, Alex Rins, Takaaki Nakagami en supertalent Marc Marquez binnen de gelederen beschikt Honda over een aantal zeer getalenteerde coureurs. Maar inmiddels zitten Mir en Rins beiden thuis, zien we op de Sachsenring een gehavende Nakagami rondlopen (de Japanner kwam vrijdagmiddag hard ten val) en zagen we zondagochtend Marquez voor de vijfde keer dit weekend door het Duitse gravel rollen en daarbij o.a. een gebroken pink van zijn linkerhand oplopen.
Kortom, twee Honda coureurs zitten thuis, drie van de vier hebben momenteel ergens in hun lichaam een gebroken ledemaat en alle vier hebben ze de nodige ongemakken. De belangrijkste vraag die er nu de ronde doet, hoelang kan en mag dit doorgaan, moeten de verantwoordelijke mensen de Honda coureurs in bescherming nemen alvorens er ergere dingen gaan gebeuren?
Met name het feit dat Marquez zondagochtend na zijn crash het medical centre op de Sachsenring verliet met de mededeling dat hij ondanks een breuk in zijn pink van de linkerhand gewoon fit is verklaard en deel mag nemen aan de race wekt grote verbazing.
Waarom MotoGP medisch directeur Dr. Angel Charte de Spanjaard “fit to race” verklaarde is voor velen dan ook onbegrijpelijk. De gebroken pink aan de linkerhand is waarschijnlijk het kleinste probleem. Iedereen heeft kunnen zien dat Marquez na zijn vijfde crash van het weekend de nodige problemen had, duizelig was, verdwaald zijn weg zocht en enige tijd voorover gebogen over de vangrail hing alvorens terug te keren naar de pitbox van het Repsol Honda Team. De gebroken pink lijkt dan ook niet het grootste probleem, maar om de bovengenoemde redenen zou het gewoon verboden moeten worden om een MotoGP machine te besturen
Als de HRC-managers een beetje verantwoordelijkheid gevoel hebben dan moeten ze Marc Marquez terugtrekken en afmelden voor de zondagmiddag te verrijden race. In geen enkele andere sport zou een sporter deel mogen nemen aan een wedstrijd als deze in een tijdsbestek van minder dan drie dagen vijf zware crashes achter zijn naam heeft staan zoals dit weekend het geval is voor hun oogappel en de coureur die hun inmiddels acht wereldtitels heeft bezorgd.
Maar misschien is Marquez, ondanks de hevige schrik, zelf nog helder genoeg in zijn hoofd om een beslissing te nemen en zich terug te trekken. Voor eenieder en ongetwijfeld ook voor hemzelf is het wel duidelijk, in deze toestand zondagmiddag op de Sachsenring een twaalfde overwinning scoren is simpelweg niet reëel. Met andere woorden, er valt niks te winnen maar wel heel veel, zo niet alles te verliezen.
Nu weten we allemaal ook dat een coureur zelf niets anders wil dan racen – niemand uitgezonderd en dus ook Marquez – maar het zou in deze geen overbodige luxe zijn om de coureur in kwestie tegen zichzelf in bescherming te nemen. In onze ogen een verantwoordelijkheid van zowel de dienstdoende circuitarts als ook de verantwoordelijke mensen binnen HRC en het Repsol Honda Team.
Handige links Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag