Het 2024 seizoen is afgelopen weekend in Qatar van start gegaan. Ondanks dat er nog 20 Grand Prix weekenden te gaan zijn wordt er in de paddock al volop gespeculeerd over 2025, dit aangezien nagenoeg alle huidige MotoGP contracten aan het einde van dit seizoen aflopen en veel coureurs de komende maanden op zoek zijn naar een nieuw contract. Eén van de hoofdrolspelers op de transfermarkt is Marc Márquez. Zowel Ducati als ook KTM hinten in Qatar al op een contract voor 2025 met de achtvoudig wereldkampioen.
Van de huidige MotoGP coureurs zijn alleen Francesco Bagnaia, Luca Marini, Johann Zarco en Brad Binder in het bezit van een na dit seizoen doorlopend contract bij hun huidige werkgever. Met andere woorden, maar liefst achttien van de huidige MotoGP coureurs zullen de komende maanden hun oor ten luister leggen of hun managers op pad sturen om de mogelijkheden te onderzoeken voor een langer verblijf in de koningsklasse. Maar niet alleen de bestaande MotoGP coureurs, ook namen als Fermin Aldeguer en Tony Arbolino zullen zich mengen in de strijd voor één van de achttien momenteel nog beschikbare zitjes in de koningsklasse. Hoofdrolspeler is en blijft vooralsnog Márc Marquez, veel zal afhangen van waar de achtvoudig wereldkampioen in 2025 zijn carrière voort gaat zetten.
Het meest begeerde zitje is op dit moment ongetwijfeld het tweede zitje naast Bagnaia binnen het Ducati Lenovo Team. Tot dusver leken Enea Bastianini en Jorge Martin de belangrijkste kandidaten om in 2025 de teamgenoot te worden van de tweevoudig wereldkampioen of in het geval van Bastianini te worden. In Qatar liet Ducati Corse teammanager Davide Tardozzi echter weten dat ook Márquez zeker tot de kandidaten behoort.
Davide Tardozzi: ” Intelligent! Hij deed dit weekend wat hij moest doen. Marc zal dit seizoen de klasseringen bereiken die ertoe gaan doen. Hij is een coureur die races gaat winnen en misschien wel voor het kampioenschap mee zal gaan doen. Márquez is zeker ook terug in de strijd om Pecco’s teamgenoot te worden, maar we hebben geen haast. Ik weet niet wanneer deze beslissing zal worden genomen.”
Ducati zit echter in een zetel wat betreft het aantrekken van de tweede coureur naast Bagnaia, de Italianen hebben zoals Tardozzi ook liet weten dan ook geen haast wat betreft het completeren van de rijdersbezetting van het MotoGP fabrieksteam. De grote vraag is dan ook hoe lang Bastianini en Martin het geduld op willen brengen en b.v. een aanbieding van een andere fabrikant of team naast zich neer durven te leggen, helemaal nu Ducati niet langer onder stoelen of banken steekt dat ook Márquez een serieuze kandidaat is. Maar er is nog een ander complexe situatie die zeker mee zal spelen. Ducati’s nieuwe sportief directeur Mauro Grassilli – de opvolger van Paolo Ciabatti – heeft de coureurs inmiddels duidelijk gemaakt dat de bomen bij Ducati niet meer tot in de hemel groeien en de tweede coureur binnen het Ducati fabrieksteam het zal moeten doen met een aanzienlijk minder hoog salaris dan de zeven miljoen euro per jaar die Bagnaia heeft bedongen voor de komende twee seizoenen. Moederbedrif Audi heeft Grassilli namelijk als opdracht meegegeven dat de huidige salarissen drastisch naar beneden zullen moeten. Een belangrijke uitdaging voor de sportief directeur.
Mauro Grassilli: “Het wereldwijde economische klimaat dwingt ons om heel voorzichtig te zijn met hoeveel we investeren in het racen. We proberen terug te gaan naar duurzamere salarissen, zowel in het management van het team als bij de coureurs. Jorge heeft enorm veel potentie en heeft een contract bij Ducati. Hij kan gaan en staan waar hij wil, maar hij heeft altijd gezegd dat het fabrieksteam zijn doel is. Binnen Ducati is men daarnaast ook erg gecharmeerd van Marc, hij heeft al zoveel gewonnen, het is een grote naam en een enorme persoonlijkheid. Om deze genoemde redenen is hij zeker ook één van de kandidaten. En Enea heeft in 2023 vanwege de nodige blessures zijn ware potentieel nog niet kunnen laten zien. Voor hem zijn de komende races belangrijk. Onze prioriteit was het verlengen van Pecco’s contract, dat is nu klaar, voor het tweede zitje hebben we zoals al gezegd niet zoveel haast.”
Deze conclusie zal voor Martin maar ook voor Bastianini een extra reden zijn om ook bij andere fabrikanten hun oor ter luister te leggen en te zorgen voor meerdere opties wat betreft hun toekomst. Inmiddels is wel al duidelijk dat Bastianini kan rekenen op belangstelling van Aprilia Racing en ook voor Martin zou er inmiddels al belangstelling zijn van andere fabrikanten. Kortom, hoe lang durven beide heren te wachten, hoe lang kunnen de managers een beslissing van deze aanbiedingen uitstellen om uiteindelijk misschien wel helemaal naast de pot te pissen?
Een minder hoog salaris is daarentegen voor Márquez niet echt een issue, voor de achtvoudig wereldkampioen zou dit zomaar eens in zijn voordeel kunnen werken aangezien hij een groot aantal persoonlijke sponsors heeft en derhalve niet afhankelijk is van een vast salaris. Sterker nog, de Spanjaard zou in dit geval weleens een perfecte oplossing kunnen zijn voor Ducati indien één of meerdere van zijn persoonlijke sponsors in wil stappen als sponsors bij het Ducati fabrieksteam. In dit geval dus een winwin situatie.
Maar hetzelfde wat voor de coureurs geldt, dat geldt ook voor Ducati. Nu men aan heeft gegeven dat men niet voor de zomer een beslissing zal nemen wat betreft de tweede rijder binnen het fabrieksteam zullen de andere fabrikanten en teams daarop gaan anticiperen. In het geval van Márquez was dat KTM. Ondanks dat Pit Beirer tijdens de onlangs gehouden teampresentatie nog liet weten dat er bij KTM geen vacatures zijn voor 2025 en men tevreden is over de vier huidige coureurs (Brad Binder, Jack Miller, Pedro Acosta en Augusto Fernandez) was het Francesco Guidotti, teammanager van KTM Factory Racing die in Qatar een ander geluid liet horen
Francesco Guidotti: “We hebben al een voordeel bij de beslissingen die we moeten nemen, omdat we Pedro al hebben. Wat Marc betreft, ik zal niet ontkennen dat ik hem toch graag zou willen hebben. Het zou een geweldige deal zijn om beide te hebben. Maar hij ging hier heel goed met de Ducati en het lijkt mij vreemd dat hij in drie jaar tijd op drie verschillende fietsen wil rijden, alleen al vanwege zijn leeftijd. Ik denk dat hij met deze fiets zijn kaarten zal uitspelen, zelfs in de toekomst.”
Nu is het geen geheim dat dit soort politieke spelletje er allemaal bij horen, maar hoe we het ook wenden of keren, Marc Márquez zal de komende Grand Prix weekenden niet alleen alle ogen op zich gericht zien op de baan. De verantwoordelijke mensen binnen Ducati, KTM maar ook Honda zullen zeker ook de ontwikkelingen naast de baan met meer dan normale interesse volgen aangaande de achtvoudig wereldkampioen. Nadat de afgelopen tijd Bagnaia de sleutelfiguur was op de MotoGP transfermarkt was heeft Marc Márquez de komende tijd de sleutel in handen. De eerste klap is een daalder waard, en deze eerste klap deelde de achtvoudig wereldkampioen afgelopen weekend in Qatar met een vijfde en vierde plaats al uit. Márquez was hiermee in beide races niet alleen de beste geklasseerde Ducati GP23 coureur, hij liet ook o.a. mannen als Bastianini en Jack Miller achter zich, en dat in zijn eerste wedstrijden op de voor hem nieuwe Ducati en ook nog eens op een circuit dat niet voorkomt in zijn lijstje met meest favoriete circuits op de kalender.
Veel zo niet alles zal dan ook afhangen welke beslissing Márquez zal nemen aangaande zijn toekomst, de drie reeds genoemde fabrikanten zullen pas een besluit nemen over het completeren van hun 2025 rijdersbezetting zodra de achtvoudig wereldkampioen bekend heeft gemaakt waar hij na dit seizoen zijn carrière gaat vervolgen.
Handige links Qatar Airways Grand Prix of Qatar:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | Twitter | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.