Marc Marquez en de gewenste Gresini Racing transfer: Een soap zonder enige schroom

15897
marc-marquez
Alex - (l) en Marc Marquez (r) | foto© Red Bull Content Pool

Marc Marquez en Gresini Racing MotoGP zullen binnenkort hun plannen voor 2024 wereldkundig maken. Kunnen de twee genoemde partijen hun reeds ingezette pad vervolgen of ziet één van de overige betrokken partijen nog een kans om ergens een stok in het wiel te steken? Over twee weken, tijdens de Japanse Grand Prix gaat de kogel door de kerk.

Marc Marquez houdt momenteel de gemoederen flink bezig binnen de MotoGP paddock, blijft de Spanjaard in 2024 bij Honda en dient hij zich aan het einde van het volgende seizoen aflopende contract gewoon uit of verlaat hij Honda aan het einde van het seizoen en kiest hij voor een avontuur elders.







De achtvoudig wereldkampioen draait momenteel om de hete brij heen en heeft volgens eigen zeggen nog steeds een drietal opties waar hij voor het komende seizoen uit gaat kiezen. Sommigen geloven dat de huidige Repsol Honda Team coureur dergelijke (wisselende) uitspraken gebruikt om meer druk uit te oefenen op HRC en derhalve van plan is om bij Honda te blijven. Maar het moge duidelijk zijn dat Marquez zijn keuze al heeft gemaakt en in 2024 het voorbeeld van zijn jongere broer Alex zal volgen met een overstap naar Gresini Racing MotoGP. Persoonlijk is Marquez namelijk al enige tijd rond, het enige dat nog ontbreekt is de officiële aankondiging. Daarnaast zouden HRC maar ook Dorna Sports zo nog maar eens nog roet in het eten kunnen gooien. Zo zal HRC mee moeten werken aan een vroegtijdige ontbinding van het contract en schijnt de Spaanse rechtenhouder geen voorstander te zijn van deze overstap en ziet men te veel beren op de weg bij een dergelijke move in het belang van het kampioenschap.

Het is deze weken dan ook van cruciaal belang om alle kikkers in de kruiwagen te houden, dat niemand van de betrokken partijen zijn mond voorbijpraat gezien de enorme belangen die ermee gemoeid gaan. Wat te denken van een miljoenencontract bij Honda, één misstap kan hierin cruciaal zijn.

Maar tussen de regels door is er wel steeds meer te lezen dat de aankondiging van een dergelijke overstap slechts een kwestie van tijd lijkt te zijn. Met name aan de kant van Ducati wast men hun handen echter nog steeds in onschuld. Nu is het algemeen bekend dat men bij Ducati in eerste instantie sceptisch tegen een dergelijk overstap aankeek. Begrijpelijk, ten eerste is een dergelijke overstap natuurlijk een behoorlijke klap in het gezicht van de huidige toppers welke Ducati onder contract heeft. Ten tweede omdat Ducati geen conflict wil met Honda en wel om één en een hele belangrijke reden. Zoals we weten zijn de gesprekken inmiddels gestart over de nieuwe machines welke vanaf 2027 ingezet gaan worden binnen de MotoGP klasse. Dat dit niet alleen een compleet andere motor wordt is wel duidelijk, maar dat hierover inmiddels ook een flinke discussie gaande is over het gebruik van de aero delen (vleugels) is ook geen geheim. Ducati is hier een groot voorstander van, de Japanse merken daarentegen felle tegenstanders. Met andere woorden, wil Ducati haar zin krijgen dat heeft men enige wisselgeld nodig.

Ondanks dat Ducati tot voor kort nog een plaats vrij had bij Prima Pramac Racing (inmiddels vergeven aan Franco Morbidelli) werd er met geen woord gerept over een mogelijke deal met Marc Marquez aangaande deze positie. Heel begrijpelijk aangezien er vier Ducati coureurs rechtstreeks onder contract staan bij de fabriek (de rijders van het Ducati Lenovo Team en Prima Pramac Racing). Bij de overige twee Ducati satellietteams (Gresini Racing GP en Mooney VR46 Racing) die beiden met overjarig materiaal rijden ligt de keuze voor de rijders bij de teams zelf. Uitgerekend dit komt Ducati goed van pas, immers zo houden zij de handen schoon bij een dergelijke overstap. Daarnaast is het ook geen geheim dat HRC alleen mee zal werken aan een vroegtijdige ontbinding van het contract als Marc Marquez in 2024 rijdt bij een MotoGP satellietteam, bij een overstap naar een ander fabrieksteam is dit uitgesloten.

Inmiddels is ook wel duidelijk dat de directie van Ducati Corse (o.a. Gigi Dall’Igna en Paolo Ciabatti) niet meteen stonden te juichen bij een mogelijke komst van Marc Marquez naar Ducati maar dat Ducati’s hoogste baas Claudio Domenicali (Chief Executive Officer of Ducati Motor Holding S.p.A.) de heren van Ducati Corse op het hart gedrukt heeft hier niet langer tegen te ageren. De toon binnen Ducati Corse is inmiddels dan ook al een stuk milder als men gevraagd wordt naar de komst van Marc Marquez. “Dat moet je aan Carlo Merlini van Gresini Racing vragen. We onderhandelen niet met Marquez. Als Gresini Racing de Spanjaard inhuurt, hebben wij geen invloed. Met uitzondering van Pramac Racing kunnen we de klantenteams niet dicteren welke coureurs ze contracteren.”

Dezelfde Merlini (commercieel directeur bij Gresini Racing) steekt inmiddels zijn interesse in de achtvoudig wereldkampioen ook al niet meer onder stoelen of banken.

Carlo Merlini: “Als Marc Marquez of Joan Mir beschikbaar zouden zijn om een ​​contract bij Gresini te tekenen, zouden we uiteraard graag met zo’n coureur samenwerken. Wie zou dat niet doen?”

Een politiek correct antwoord van de Gresini Racing directeur die wijselijk geen woord te veel loslaat over de kwestie. Ducati en Honda daarentegen kunnen momenteel nog niet echt inschatten wat de exacte plannen zijn van de 59-voudig MotoGP winnaar. Eén ding lijkt echter wel duidelijk; de achtvoudig wereldkampioen en Gresini Racing zijn er onderling wel uit, nu is het de beurt aan Marquez voor het nemen van misschien wel de moeilijkste hobbel, namelijk het af – en uit onderhandelen van zijn vroegtijdige afscheid bij HRC.

De gevolgen voor Honda
Maar wat zou er gebeuren bij Honda mocht Marquez het schip na dit seizoen daadwerkelijk verlaten. Ten eerste zou zijn vertrek bij Honda het verlies betekenen van een coureur die vrijwel onmogelijk te vervangen is, zelfs als het gaat om de verdere doorontwikkeling van de RC213V. Bovendien zou de overstap van Marquez naar Ducati waarschijnlijk automatisch de overstap van Johann Zarco naar het Repsol Honda Team beteken in plaats van zijn inmiddels bevestigde plek bij LCR Honda Team Castrol. Hierdoor zou de tweede LCR Honda Team plaats naast Takaaki Nakagami beschikbaar komen voor Iker Lecuona.

Japanse Grand Prix
Ondanks dat eigenlijk niemand daadwerkelijk meer twijfelt over het feit dat Marc Marquez en Gresini Racing MotoGP onderling al een deal hebben zal er de komende twee weken door verschillende partijen nog veel overleg nodig zijn. De grote vraag is nu, wie heeft het laatste woord, wie krijgt er zijn zin en wie trekt er in deze kwestie aan het langste eind. Ondanks dat Ducati geen partij is in deze kwestie zou het zo maar eens zo kunnen zijn dat zij uiteindelijk de partij zijn die het laatst lacht.

In het weekend van de Japanse Grand Prix komt het hoge woord eruit en zullen we het definitief weten. Wel opmerkelijk dat uitgerekend tijdens de thuis Grand Prix van Honda dergelijk nieuws naar buiten gaat komen. De grote vraag is nu, zien Marc Marquez en Gresini Racing MotoGP hun gezamenlijke droom alsnog uit elkaar spatten en krijgt Honda uitgerekend tijdens hun thuis Grand Prix misschien wel de grootste overwinning in hun schoot geworpen of krijgt men bij Honda daarentegen een grote en toch wel bijzondere dreun in de geschiedenis van de MotoGP te verwerken?

De Motul Grand Prix of Japan wordt verreden in het weekend van 29 september t/m 01 oktober aanstaande.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  X | Threads | YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’