Donderdag voorafgaand aan het Grand Prix weekend in Mugello waren Ducati, Jorge Martin en Marc Márquez opnieuw het gesprek van de dag in de paddock van het Italiaanse circuit. Met name de publicatie in het Italiaanse Gazzetta dello Sport dat Ducati gekozen zou hebben voor Martin mits Márquez zou kiezen voor Pramac Racing zorgde voor de nodige ophef. De achtvoudig wereldkampioen legde vervolgens meteen een bom onder het verhaal door de reageren en uit te leggen waarom Pramac Racing geen optie voor hem is.
Het verhaal dat Ducati dit weekend nog geen beslissing zou nemen aangaande hun MotoGP line-up leek donderdagmiddag in Mugello meteen de prullenbak in te kunnen nadat het Italiaanse Gazzetta dello Sport eerder op dag wist te melden dat Ducati eruit was en Jorge Martin vanaf 2025 de nieuwe teamgenoot gaat worden van Francesco Bagnaia binnen het Ducati Lenovo Team. In het bericht werd echter wel vermeld dat er nog een klein adertje onder gras schuilde, en niet zomaar een addertje. Martin zou zondag in Mugello het contract gaan tekenen indien Ducati de komende twee dagen overeenstemming zou bereiken met Marc Márquez voor een overstap naar Pramac Racing.
Niet veel later schonk Márquez tijdens zijn media debrief en vervolgens tijdens de pre-event persconferentie meteen klare wijn door te onthullen dat een overstap naar Pramac Racing voor hem echter geen optie is en dus uitgesloten is. De Spanjaard legde vervolgens persoonlijk uit wat de reden is voor dit besluit.
Marc Márquez: “Toen ik vorig jaar besloot om mijn contract met Honda vroegtijdig te beëindigen en dit seizoen binnen een satellietteam op een Ducati te gaan rijden was het de bedoeling om dit seizoen het vertrouwen herwinnen, plezier hebben en een manier te vinden om weer competitief te zijn.”
Dat het plezier terug is bij de achtvoudig wereldkampioen hebben we inmiddels gezien, een blik op de huidige stand in het kampioenschap bewijst ook dat de Spanjaard erin geslaagd is om weer competitief te zijn. Márquez kijkt inmiddels dan ook anders naar zijn opties voor komend seizoen, een seizoen waarin hij sowieso de beschikking wil hebben over een fabrieksmachine. Het liefst een Ducati maar het zal niemand verbazen dat ook andere fabrikanten inmiddels op de deur hebben geklopt om in 2025 gebruik te kunnen maken van zijn diensten. Bij Pramac Racing staan er – zoals het er nu voorstaat – het komend seizoen weliswaar twee Ducati fabrieksfietsen in de pitbox, maar ondanks dit ziet de Spanjaard het niet zitten om deze overstap te maken.
Marc Márquez: “Ik ga niet van het ene klantenteam naar de andere. Mijn belangrijkste doel is om de beschikking te krijgen over een fabrieksmachine. Natuurlijk is het nog beter als je in een officieel fabrieksteam rijdt, omdat je daar de beste infrastructuur hebt om betrokken te raken in de titelstrijd. Dat is momenteel ons belangrijkste doel. Natuurlijk kun je ook vooraan meedoen met een motor van vorig jaar, zoals nu met de Ducati uit 2023. Maar met een fabrieksfiets is het makkelijker om de topjongens bij te houden, toppers die momenteel allemaal ongelooflijk snel zijn.”
Het moge duidelijk zijn dat Márquez aast op een fabrieksmachine binnen zijn huidige Gresini Racing MotoGP. Nrmaalgesproken zou hij meer tijd willen nemen voor een dergelijke keuze, maar om verschillende redenen heeft hij dit keer voor zichzelf wel een deadline gesteld.
Marc Márquez: “We hebben inmiddels al een paar interessante gesprekken gehad en de mensen die weten waar ik me op mijn gemak voel, doen hetzelfde. Het enige dat ik kan doen is snel zijn op de baan, want dat geeft me meer opties. Graag zou ik meer tijd willen nemen alvorens we definitief een knoop doorhakken. Ik ben niet zo van het stellen van een deadline maar mijn persoonlijke sponsors zullen op een gegeven moment hun budgetten voor de komende jaren vaststellen en daar moeten we wel rekening mee houden. Zo rond de Grand Prix op de Sachsenring moeten we wel duidelijkheid hebben.”
Het zal niemand verbazen dat er enorme belangen op het spel staan en dat de achtvoudig wereldkampioen een onderdeel is van een groter belang. Zo hebben niet alleen Márquez, Ducati en Pramac Racing een aantal niet nader te noemen fabrikanten een rol in deze transferperikelen maar speelt Dorna Sports hier ook een hele belangrijke rol in. Het is namelijk een publiek geheim dat Dorna Sports heel graag ziet dat Yamaha in 2025 weer met vier machines vertegenwoordigd is op de MotoGP startgrid. Het is inmiddels ook bekend dat Yamaha Pramac Racing een lucratief aanbod heeft gedaan voor 2025. Nu Marc Márquez steeds harder begint te roepen dat hij in 2025 het liefst op een Ducati wil blijven rijden, maar dan wel op het nieuwste materiaal en dat binnen Gresini Racing MotoGP wordt de druk wel heel erg opgevoerd aan het adres van zowel Ducati en Pramac Racing. Koren op de molen van Dorna, want het moge duidelijk zijn……….gaat Ducati hiermee akkoord dan is de kans ineens wel heel erg groot dat Pramac Racing zich gedwongen voelt om over te stappen naar Yamaha.
De zaken bij man en paard noemen is er op dit moment echter even nog niet bij gezien de enorme belangen, maar zeker weten dat er op dit moment veel dubbele agenda’s zijn in dit politieke spel. Ducati, Pramac Racing, Yamaha en Dorna hebben allen zo hun belangen, de grote vraag is welke belangen wegen het zwaarst en wie trekt in deze zeer interessante ontwikkelingen voor de sport uiteindelijk aan het langst eind.
Handige links Gran Premio d’Italia Brembo:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.