Terwijl Marco Bezzecchi en Francesco Bagnaia het afgelopen weekend tijdens de Motul TT Assen op de baan schitterden kreeg Marc Marquez in Assen zijn zoveelste tegenslag te verwerken. De Repsol Honda Team coureur besloot namelijk op zondag zelfs niet meer van start te gaan. Zondag spraken zowel de achtvoudig wereldkampioen als ook Repsol Honda teambaas Alberto Puig met de media. Er werden een aantal opvallende uitspraken gedaan, de grote vraag is nu wanneer komt er een einde aan deze malaise en hoe lang accepteert Marquez deze situatie nog of is een vroegtijdig vertrek van de Spanjaard bij Honda aanstaande?
Het verhaal is zo langzamerhand wel bekend, Honda beleeft op dit moment veruit de meest verschrikkelijke periode als fabrikant in het MotoGP wereldkampioenschap. De ooit zo dominante fabrikant komt er geen moment aan te pas in de koningsklasse, en dit ondanks dat men met Marc Marquez veruit de bestbetaalde – en de momenteel meest getalenteerde MotoGP coureur in dienst heeft.
Hoe heeft het zover kunnen komen?
Marc Marquez debuteerde in 2013 als coureur in de koningsklasse. Het werd meteen duidelijk dat Honda een nieuwe parel in de gelederen had. De Spanjaard kende een uitstekend debuut seizoen, een seizoen waarin hij meteen wereldkampioen werd. Vervolgens bezorgde de Spanjaard Honda nog vijf keer een wereldtitel – alleen in 2015 moest hij deze aan Jorge Lorenzo laten. In 2020 begon Marc Marquez als regerend wereldkampioen aan het door de corona pandemie uitgestelde seizoen, maar al meteen in het eerste Grand Prix weekend in Jerez ging het mis, goed mis en begon de ellende voor zowel Marquez als ook zijn werkgever Honda.
Het verhaal van de blessures is inmiddels bekend, maar naast deze blessures was daar ook de corona pandemie die zorgde voor veel hectiek, onrust en zelf een ontwikkelingsstop wat betreft de techniek in het MotoGP wereldkampioenschap. Met name deze ontwikkelingstop heeft een veel grotere impact gehad dan menigeen zich doet vermoeden. In Europa hadden we destijds te maken met de nodige beperkende maatregelen, maar dit was niets in vergelijking met Japan. De lockdowns in Japan waren vele malen langer, strenger en extremer dan in Europa. Neem daarbij dat de Japanse engineers maandenlang opgesloten zaten in Europa, men niet van en naar Japan kon en mocht reizen en dat er halsbrekende toeren uitgehaald moesten worden om de Japanner aan boord te kunnen houden gedurende de Grand Prix weekenden die in die periode uitsluitend in Europa werden verreden. Zo moesten de Japanners een aantal keren verkassen tijdens die periode omdat men vanwege vergunningen niet langer dan drie maanden aaneengesloten werkzaam mocht zijn binnen Europa. Dorna en de Japanse fabrikanten wisten deze regels te omzeilen door ze onder te brengen in Andorra. Maar je hoeft geen universitaire opleiding genoten te hebben om aan te kunnen voelen dat dit voor velen niet de meest leuke en motiverende tijd is geweest. Daarnaast moesten de Japanse fabrikanten het in deze periode ook nog eens doen met aanzienlijk minder engineers omdat er ook een deel in Japan achtergebleven was die vervolgens geen toestemming kregen om het land te verlaten. Kortom, een verre van ideale situatie wat betreft de personele bezetting.
Als we dan even verder kijken dan kunnen we niet anders concluderen dan dat de Japanse fabrikanten de afgelopen jaren een flinke achterstand hebben opgelopen wat betreft de ontwikkeling. Maar was daar de afgelopen twee jaar geen ontwikkelingstop vanwege de corona pandemie? Ja die was er, maar hoe is het dan mogelijk dat met name de Japanse fabrikanten zo’n achterstand hebben opgelopen?
Als we ons een beetje verdiepen in de Japanse cultuur dan kunnen we niet anders dan concluderen dat normen en waarden, en gezag en trouw heel hoog in het vaandel staan bij de Japanners. Ja is ja, nee is nee, en in het geval van de corona pandemie was de lockdown dan ook echt een lockdown en een ontwikkelingstop ook echt een ontwikkelingstop. Als in Japan b.v. de avondklok om 18:00 uur ingaat dat zorgt elke Japanner dat hij om 17:55 uur thuis is, regels zijn regels zo gaat dat in Japan.
Laten we het er maar op houden dat het er in Europa iets anders aan toe gaat in dit soort gevallen, dat we hier meesters zijn in het opzoeken van de grenzen, dat we b.v. in het geval van een avondklok niet vijf minuten voor het ingaan zorgen om thuis te zijn, nee in veel Europese landen denken we dan dat we nog wel een paar minuten kunnen smokkelen en dat men niet moet zeuren als we vijf minuten te laat binnen zijn. Laten we het er maar op houden dat deze mentaliteit ook een grote rol heeft gespeeld en de Europese fabrikanten het nodige voordeel heeft opgeleverd op het gebied van de ontwikkeling van hun MotoGP machines en dat de deuren van de ontwikkeling afdelingen van zowel Ducati, KTM als ook Aprilia altijd op een kiertje hebben gestaan terwijl deze in Japan maandenlang gesloten bleven.
Nu horen we vaak, Yamaha en Honda hebben te veel op één paard gegokt, in het geval van Honda wijt men het ook deels aan het vertrek van Dani Pedrosa en dat de huidige werkwijze van de Japanners is achterhaald. Het zal allemaal wel, in sommige gevallen zal er een kleine kern van waarheid in zitten maar dat de corona pandemie hier een groot, heel groot aandeel in heeft wordt door velen zwaar onderschat en vaak vergeten.
Dat dit alles momenteel zijn stempel druk op de huidige gang van zaken binnen de MotoGP klasse moge ook duidelijk zijn. Dat dit zonder meer éen van de belangrijkste redenen is dat de Europese fabrikanten momenteel een voorsprong hebben op de nog twee overgebleven Japanse fabrikanten Yamaha en Honda is dan ook meer dan een publiek geheim. Dat het nog wel even gaat duren voordat deze achterstand ingelopen gaat worden zal velen ook niet onbekend in de oren klinken, dat dit momenteel voor de nodige irritaties zorgt bij de Japanners en hun MotoGP sterren is dan ook niet vreemd.
Voor o.a. Fabio Quartararo en Marc Marquez, de boegbeelden van respectievelijk Yamaha en Honda die beiden nog een doorlopend contract tot aan het einde van het seizoen 2024 op zak hebben bij hun huidige werkgever, betekent dit echter wel een flinke aderlating. De problemen bij Yamaha lijken echter minder groot dan bij Honda, en dat was afgelopen zondag in Assen ook duidelijk te horen toen zowel Marc Marquez als ook Repsol Honda teambaas Alberto Puig de media te woord stonden over de huidige situatie bij HRC en Honda.
Het meest opvallende van deze media debrief was wel dat zowel Marquez als Puig beiden spraken over de meest moeilijke periode van Honda in de geschiedenis van de MotoGP, maar wat misschien nog wel opvallender was dat Puig zonder blikken of blozen vertelde dat als Honda de komende tijd niet in staat zal zijn om Marc Marquez te voorzien van beter en competitief materiaal dat men openstaat voor een vroegtijdige ontbinding van zijn huidige nog tot aan het einde van 2024 doorlopende contract. Honda is zich er namelijk terdege van bewust dat men in gebreke is gebleven en dat men dit hun oogappel niet langer aan kan doen. Een geweldige geste natuurlijk naar Marc Marquez die hierdoor op zoek zou kunnen gaan naar een meer competitief pakket voor 2024.
Na deze woorden werd er vervolgens natuurlijk naar Marc Marquez zelf gekeken. De Spanjaard bevestigde nog ontkende het verhaal van zijn eigen teambaas en gaf alleen toe dat drie zware raceweekenden op rij en een opeenvolging van blessures betekenen dat zijn eerste prioriteit tijdens de vijf weken durende zomerstop is om zowel mentaal als fysiek volledig te herstellen voordat hij een aantal moeilijke beslissingen zal moeten gaan nemen.
Met andere woorden, Marc Marquez ontkende niet dat hij vroeg of laat wel eens met schokkend nieuws kan gaan komen over zijn toekomst als MotoGP coureur. Zijn overtuiging zal zijn dat het niet slechter kan worden dan het nu is, en hoewel de huidige Honda RC213V incidenteel nog voor een succesje kan zorgen – Alex Rins wist eerder dit jaar immers te winnen op het Circuit of the Americas op het moment dat Marc Marquez thuis zat en toekeek terwijl hij herstelde van opnieuw en zijn zoveelste blessure van de afgelopen tijd – lijkt het fysiek gezien bijna onverantwoord om op deze manier aan te blijven modderen.
Maar terwijl sinds afgelopen zondag in Assen één potentiële hindernis voor een vertrek van Marquez bij Honda is genomen, roept dat een andere vraag op: wat is de meest waarschijnlijke alternatieve optie voor hem volgend jaar?
We hebben de afgelopen dagen in Assen ons oor ter luister gelegd en zullen alle mogelijke opties voor jullie op een rijtje zetten, dit in een artikel welke we later deze week zullen publiceren.
Handige links Motul TT Assen:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag donderdag
Fotoverslag vrijdag
Fotoverslag zaterdag
Fotoverslag zondag