Marc Márquez kwam afgelopen zondag ten val in de laatste MotoGP race van het seizoen op het Circuit Ricardo Tormo in Valencia. Het was een tekenend beeld van een zeer teleurstellend seizoen voor Honda en de achtvoudig wereldkampioen gaf na afloop aan dat er dit jaar heel veel problemen zijn geweest met de RC213V.
Marc Márquez kwam dit jaar in slechts dertien van de twintig Grands Prix in actie, vanwege de hersenschudding in Indonesië en het besluit om zich voor de vierde keer te laten opereren aan zijn rechterbovenarm mistte de achtvoudig wereldkampioen zeven races. Daarnaast kwam hij in Aragón en Valencia ook nog eens ten val in de race waardoor hij slechts elf keer de finish heeft gezien, toch is hij met 152 punten de beste Honda coureur in het eindklassement op de dertiende plaats.
Het laat zien hoe groot de problemen voor Honda dit jaar zijn en dat Marc Márquez, ondanks dat hij nog steeds niet volledig fit is, veel beter heeft gepresteerd dan de drie andere Honda coureurs. Met uitzondering van MotoGP rookies Darryn Binder en Marco Bezzecchi zijn Pol Espargaró (21), Alex Márquez (21) en Marc Márquez (18) de coureurs met de meeste crashes in 2022.
Voor Marc Márquez ging het afgelopen zondag in de tiende ronde mis doordat hij de voorkant van de RC213V verloor bij het ingaan van bocht 8. In zijn media debrief na afloop van de race was de Spanjaard, die normaal gesproken weinig loslaat over dit soort zaken, zeer openhartig over de problemen die hij en Honda dit jaar hebben en deed hij een aantal opmerkelijke uitspraken.
Marc Márquez: “Ik ben blij dat het seizoen erop zit. Het was een vreemd jaar, allereerst aan mijn kant vanwege de blessures. Daarnaast hadden we ook problemen met de motor, het was erg lastig om daarmee om te gaan. Ook in de race in Valencia hadden we weer een probleem en we moeten begrijpen waarom. Waarom gebeurt er altijd wel iets bij ons gedurende de race? Het is zo moeilijk om een weekend zonder problemen te hebben. Als je wereldkampioen wil worden moet je constant zijn in alle aspecten.
De crash in de race kwam omdat ik te laat remde, al meteen na de start wist ik dat er een probleem was. Als je naar al mijn starts van dit jaar kijkt zie je dat ze altijd goed zijn, deze keer verloor ik plaatsen en voelde ik meteen wat. Daarna voelde dat de motor meer koppel leverde, dit was niet hetzelfde als tijdens de trainingen. Toen ze dit vervolgens in de pitbox gingen analyseren was dit inderdaad het geval. Ik reed op de vierde plaats en zag dat ik steeds verder wegzakte van de podiumposities en op een bepaald moment zei ik tegen mezelf dat ik ervoor moest gaan. Ik remde te laat. Normaal kun je dat één, twee, drie of vier ronden volhouden maar 27 ronden zo pushen is een grote kans dat je de voorkant verliest.
Ik kijk ernaar uit om de nieuwe machine te testen op dinsdag. Ik weet dat de machine die we daar hebben geen grote stap zal zijn, het is niet de definitieve versie voor 2023, maar wel de eerste stap met een andere filosofie. We zullen zien of de stap in deze richting de juiste is voor de toekomst.”
In september na afloop van de Grand Prix van San Marino op het Misano World Circuit Marco Simoncelli bracht Honda al een nieuwe machine naar de tweedaagse test. Dat was een eerste versie voor de machine van 2023 en sindsdien is er verder ontwikkeld. Opvallend genoeg was het HRC testteam afgelopen zondag aan het testen in Jerez ter voorbereiding van de officiële MotoGP test in Valencia op dinsdag. Dat wekt de indruk dat men bij HRC allesbehalve zeker is over de ontwikkeling die ze gedaan hebben.
Marc Márquez: “Om eerlijk te zijn weet ik het niet [wat er anders is aan de nieuwe machine]. Ze waren zelfs op zondag nog aan het testen in Jerez, de eerste keer dat deze machine op het circuit kwam. Ik weet niet precies wat er anders is aan deze machine, ik denk zelfs dat het motorblok hetzelfde is. Het is in ieder geval een ander chassis en ze zullen ongetwijfeld wat veranderd hebben aan de balans en een aantal andere zaken. We zullen zien, het is in ieder geval het eerste concept voor 2023.
Wat we moeten verbeteren is het afstoppen van de motor bij het remmen. Het is heel moeilijk om te stoppen en we doen dat teveel in de laatste fase van het remmen, dat betekent dat je meer risico neemt. Als je alleen rijdt kun je daarmee omgaan maar zodra je in een groep rijdt is het heel moeilijk om met deze motor te rijden, daardoor zijn Pol [Espargaró], Alex [Márquez] en ik zondag gecrasht. Gedurende het hele seizoen waren er veel crashes van Honda rijders dus moeten we begrijpen hoe we de machine het beste stoppen in een rechte lijn, dat is de beste manier om het risico te verminderen. Daarnaast moeten we ook zien dat we het motorblok verbeteren, in de vijfde en zesde versnelling verliezen we teveel.”
Op de vraag welk gedeelte van de Honda RC213V prioriteit heeft was de achtvoudig wereldkampioen duidelijk:
Marc Márquez: “Het motorblok is belangrijk, want als je op het rechte stuk een halve tiende kunt goedmaken kun je ook wat eerder remmen. Maar het is nou eenmaal zo dat we het remmen in een rechte lijn drastisch moeten verbeteren. Daarnaast is het ook zo dat een slechte exit uit de bocht al begint bij slecht aanremmen. Als je niet goed kunt insturen kun je ook niet goed uit de bocht komen, we moeten begrijpen waarom dat misgaat. Als we op een circuit komen waar er niet veel punten zijn waar we in een rechte lijn remmen dan zijn we snel, zoals Australië en Valencia. Dit weekend verloor ik veel in de eerste sector omdat je in bocht 1 en bocht 2 in een rechte lijn remt, in alle andere sectoren was ik snel. Dat betekent dat daar ons zwakke punt ligt.
Ik denk dat het meer aan de balans van de machine ligt, als je de motorrem wilt gebruiken dan moet je wel het achterwiel op de grond hebben en dat is bij ons vaak niet het geval. Dan weet je niet of de motorrem het wel of niet goed doet en daar moeten we aan werken. In Maleisië zag je veel foto’s waarbij het achterwiel in de lucht vloog dus dat is een groot aandachtspunt.”
Naast de technische problemen had Marc Márquez afgelopen weekend ook nog zijn persoonlijke problemen. De 29-jarige Spanjaard voelde zich namelijk allesbehalve fit en met een zeer schorre stem klonk hij dat ook zeker niet.
Marc Márquez: “Gedurende het hele weekend was ik ziek dus ik verwacht dat ik me dinsdag beter zal voelen. Het belangrijkste voor mij is de comeback van de armblessure, het voelt steeds beter en het zal deze winter belangrijk worden dat ik weer volledig fit word.”
Tot slot werd ook gevraagd hoe Marc Márquez naar de nieuwe wereldkampioen van 2022 kijkt. Was het voornamelijk de Ducati die doorslaggevend was of maakte Pecco Bagnaia zelf het verschil?
Marc Márquez: “Ik zal geen getallen noemen want ik heb alle respect voor Pecco, hij is een geweldige rijder. Hij won ook al in de Moto2 klasse en heeft dit jaar ook veel races gewonnen, ik vond de race in Maleisië van hem ongekend. Met al die druk toch nog zo strijden is waar ik als rijder veel respect voor heb omdat ik weet hoe het is. Uiteindelijk hebben ze het beste pakket gevonden van motor, team en rijder. Vanuit mijn oogpunt was Ducati zeker een stap voor de Yamaha en de rest van de fabrikanten, want je ziet dat veel Ducati coureurs snel zijn. Aan de andere kant zullen ze bij Ducati ook vast wel wat problemen hebben en in de toekomst moeten we zien te begrijpen hoe wij onszelf kunnen verbeteren. Maar ik wil Pecco feliciteren want hij heeft het verdiend.”
De zeer belangrijke ééndaagse MotoGP test op het Circuit Ricardo Tormo zal op dinsdag 8 november plaatsvinden en is middels een liveblog op Racesport.nl de hele dag te volgen.
Handige links Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter