Marc Marquez kijkt terug op een geslaagde tweedaagse Official MotoGP Test op het Sepang International Circuit. Het was het eerste optreden van de Repsol Honda Team coureur op een MotoGP machine sinds zondag 24 oktober 2021.
Vele ogen waren er zaterdag en zondag gericht op Marc Marquez. De achtvoudig wereldkampioen stapte afgelopen zaterdag tijdens de eerste Official MotoGP Test van 2022 in Sepang namelijk voor het eerst sinds de door hem gewonnen MotoGP race van de Gran Premio Nolan del made in Italy e dell’Emilia-Romagna (24 oktober) weer op zijn Honda RC213V.
Was het de afgelopen wintermaanden lange tijd onduidelijk of Marquez op tijd hersteld zou zijn van zijn in oktober van vorig jaar opgelopen blessure (hersenschudding en dubbelzien), pas twee weken geleden kreeg de Honda coureur groen licht van de behandelende artsen om weer op een MotoGP machine te stappen.
Na de afgelopen weken al een aantal keren op een crossmotor en standaard Honda wegmotor gereden te hebben was het zaterdag dan eindelijk zover om voor het eerst sinds meer dan drie maanden weer op zijn Honda RC213V te stappen. Een hele opluchting, niet alleen voor Marquez, maar zeker ook voor de Honda engineers die de afgelopen tijd hard gewerkt hebben aan de ontwikkeling van een compleet nieuwe MotoGP machine.
Zonder slag of stoot ging het allemaal niet, want tijdens de eerste testdag op het Maleisische circuit crashte de Spanjaard maar liefst twee keer. Twee onschuldige crashes volgens de hoofdrolspeler zelf, die er zelfs laconiek onder bleef en een aantal andere zaken veel belangrijker vond.
Marc Marquez: “Om terug te keren op het circuit na de vervelende periode die we hebben meegemaakt was zeer de moeite waard, maar het was een lange en zware eerste dag. Ik voel me goed op de motor en bovenal was het een normale dag na een lange tijd. Goed, snel, een paar kleine foutjes – de eerste dag had alles! De nieuwe 2022 motor is beter, maar we moeten nog veel begrijpen want het is een compleet andere motor. Het karakter is nu anders en ik moet de limieten nog zien te vinden, maar daar is het voorseizoen voor.”
Met name zijn huidige conditie en de vorm waarin hij momenteel verkeerd zorgde voor een opperbeste stemming bij de Spanjaard.
Marc Marquez: “Ik kan eigenlijk wel zeggen dat ik nu in een vergelijkbare goede vorm ben als voorafgaand aan het seizoen 2018/2019. Ik voel me goed, maar we mogen niet vergeten dat ik pas veertien dagen geleden begonnen ben met de fysieke training. Zaterdag tijdens de eerste dag hier had ik nergens last van en ook zondagochtend ging het allemaal nog wel prima, dit ondanks dat we toch flink aan het pushen waren. Maar naarmate de dag vordert, ben ik nog niet in staat om een constant tempo aan te houden. Om snel te gaan, om echt te pushen is het denk ik nog iets te vroeg, helemaal het tweede deel van de dag. Maar goed, in overleg met het team hebben we ons programma hierop aangepast. Tevens heb ik een aantal iets langere pauzes genomen. Zondagmiddag kregen we daarnaast ook te maken met regen. Maar goed, de beste training voor mij is gewoon zoveel als mogelijk rijden op de Honda MotoGP machine.
Volgend weekend staan er drie testdagen op het nieuwe Mandalika Street Circuit in Indonesië op het programma. Tijdens deze test op het voor eenieder nieuwe circuit hoopt Marquez verdere verbeteringen aan te kunnen brengen een de nieuwe 2022 Honda RC213V.
Marc Marquez: “De moeilijkste twee dagen waren ongetwijfeld hier in Sepang, het Maleisische circuit is nu eenmaal een heel erg veeleisend circuit. Sepang vraagt alles van je; deze eerste test na de winterstop is dan altijd en voor eenieder erg veeleisend. Maar nu hebben we vier dagen rust voor de drie volgende testdagen in Mandalika. Ik kijk uit naar deze volgende test en ik zal blij zijn als ik er meer ronden kan rijden. Wat me geruststelt is dat de snelheid er is. Ik voelde dat duidelijk ‘s morgens tijdens de ‘time attack’. Ook net voor de lunch waren de tijden goed als ik pushte. Zaterdag heb ik twee fouten gemaakt…zondag heb ik de limiet niet echt opgezocht, niet echt gepusht om een derde crash te riskeren. Zondag aan het einde van de dag ben ik nog een keer naar buiten geweest op een nog grotendeels natte baan, dit om de nieuwe fiets te leren kennen onder natte omstandigheden. Ook onder deze omstandigheden was ik snel, en mede daarom ben ik gewoon heel erg blij.”
Zaterdag sloot Marquez de eerste testdag af met een snelste rondetijd van 1’59.287, een tijd die na afloop van de dag goed was voor de achtste plaats op de tijdlijst. Zondag gingen alle MotoGP coureurs beduidend sneller rond, zo ook Marquez (Marc). De Repsol Honda Team coureur scherpte zijn eigen snelste rondetijd aan tot een tijd van 1’58287, een rondetijd die opnieuw goed was voor de achtste tijd van de dag en van deze tweedaagse test. Ondanks dat er op dit moment van het jaar nog geen enkele zinnige conclusies getrokken kunnen worden en rondetijden nog niet heel veel zeggen – helemaal niet omdat zondag de tweede en beslissende timeattacks vanwege de regen niet doorgingen – was het na afloop meer dan duidelijk dat de achtvoudig wereldkampioen meer dan tevreden was. Niet alleen vanwege het feit dat hij met zijn eigen snelste rondetijd slechts 0,201 seconde prijs hoefde te geven op de snelste man van deze tweedaagse test, maar meer vanwege het feit dat hijzelf er fysiek beter voorstaat dan gedacht en helemaal omdat de nieuwe 2022 Honda RC213V een aanzienlijke verbetering lijkt ten opzichte van de motorfiets waarop hij de afgelopen seizoenen de strijd aan moest gaan.
Handige links Official MotoGP Test Sepang 2022:
Tijdschema en volledige uitslagen
Volledig fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter