Marc Marquez gaat er voorafgaand aan de Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland vanuit dat zijn fysieke toestand hem dit weekend voor het eerst sinds zijn comeback geen problemen meer zal geven. De Honda coureur tempert echter wel de verwachtingen op het circuit waar hij tot op heden ongeslagen status heeft als MotoGP coureur.
Negen maanden was hij uit de roulatie maar sinds zijn comeback eerder dit seizoen tijdens de Portugese Grand Prix in Portimão zag hij in de vijf verreden MotoGP races slechts twee keer de finish. In zowel Le Mans, Mugello als ook in Catalunya zag hij door een crash in de race geen finishvlag. Crashes mede veroorzaakt door zijn fysieke toestand en de moeilijke periode die Honda doormaakt waren daar debet aan.
Marc Marquez: “Zodra ik snel wil zijn, val ik. Dat betekent dat ik er fysiek gezien nog niet klaar voor was. In de trainingen houd ik mijn ritme aan en val niet, maar zodra ik iets meer wil in de wedstrijd, maak ik fouten. Dit is normaal omdat de stijl het tegenovergestelde is van hoe ik in het verleden heb gereden, maar we zullen het stap voor stap veranderen.”
Een belangrijke stap was de op maandag na de afloop van de Grand Prix op het Circuit de Barcelona-Catalunya verreden Official MotoGP Test, een testdag waar de 28-jarige Spanjaard maar liefst 87 ronden reed en de coureur was die het meeste aantal ronden aflegde van alle aanwezige MotoGP coureurs.
Marc Marquez: “Deze test was zo belangrijk – belangrijk voor Honda, dat is waar, maar vooral belangrijk voor mij persoonlijk. Het was de eerste keer dat ik op de motor kon rijden zonder camera’s en zonder druk en zonder naar de rondetijden te hoeven kijken. Ik heb gewoon aan mijn rijstijl gewerkt en veel dingen op de motor geprobeerd. We hebben veel getest om informatie voor Honda te verzamelen, maar ik heb ook veel geprobeerd wat betreft mijn eigen rijstijl. Het was goed. De twee dagen daarna was ik weliswaar helemaal kapot. Maar een paar dagen later kon ik op vrijdag al weer met een goede instelling op een flat-track bike rijden. Stap voor stap is mijn lichaam er meer en meer klaar voor, maar het belangrijkste was de maandagtest in Montmeló. Ik was echt heel blij na deze test.”
Marc Márquez is sinds 2010 ongeslagen op de Sachsenring. Dat het 3.671 km lange Duitse Grand Prix circuit slechts drie bochten naar rechts en tien bochten naar links heeft, helpt de achtvoudig wereldkampioen natuurlijk na de langdurige blessure aan zijn rechter bovenarm.
Marc Marquez: “Dit weekend kan het weekend zijn waarin ik me beter zal voelen en minder tot geen last meer zal ondervinden van mijn schouder en rechter bovenarm. Ik denk en hoop dat ik op dit circuit geen beperkingen zal hebben, want er zijn maar drie bochten naar rechts – want dat zijn de bochten waar ik me tot nu toe steeds slecht voelde. We kunnen dus wel zeggen dat dit het eerste weekend wordt zonder fysieke beperkingen.”
Maar om te winnen moet je echt topfit zijn in het huidige zeer competitieve MotoGP startveld, de Repsol Honda Team coureur wil vooralsnog geen enkele uitspraak doen over een mogelijke elfde opeenvolgende zege op het Duitse circuit.
Marc Marquez: “Je kunt natuurlijk niet vragen en verwachten om hier te komen en de situatie in één keer volledig te veranderen. Aan de fysieke kant ben ik er echter van overtuigd dat het een stuk beter zal zijn dan tijdens de voorgaande vijf Grand Prix weekenden. We gaan kijken wat we hier dit weekend kunnen bereiken.”
Wie weet brengt zijn nieuwe helm – de achtvoudig wereldkampioen presenteerde donderdag op de Sachsenring een speciale nieuwe retro helm voor het Duitse weekend welke geïnspireerd is op de ontwerpen van de jaren 70 en 80 – geluk tijdens de Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland.
Handige links Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter