Marc Márquez kan terugkijken op een aantal geslaagde pre-season testdagen op de voor hem nieuwe Ducati GP23. De achtvoudig wereldkampioen wil zelf echter niks weten van een favorietenrol in zijn debuutseizoen op de Gresini Racing Ducati: “De kampioen is de favoriet, hij was de beste tijdens de pre-season testdagen.”
Marc Márquez kijkt met een tevreden gevoel terug op de vijf pre-season testdagen in Sepang en recent op het Lusail International Circuit in Qatar. De Spanjaard trok vanzelfsprekend de nodige aandacht nadat hij de verrassende overstap maakte van fabrieks-Honda naar Ducati als privécoureur binnen Gresini Racing MotoGP, het team waar hij zijn jongere broer Alex Márquez treft als teamgenoot.
Hoewel hij de beschikking heeft over een jaar oude Ducati GP23 wordt Márquez getipt als een belangrijke uitdager voor de Ducati fabriekscoureurs Francesco Bagnaia, Jorge Martin en Enea Bastianini. De Spanjaard wist tijdens de testdagen steeds dichter bij de Ducati fabriekscoureurs in de buurt te komen, sterker nog tijdens de langere runs vormde hij al een serieuze bedreiging voor de snelste mannen.
Ondanks dat alles zeker niet van een leien dakje ging, hij zowel in Sepang als ook in Qatar te maken kreeg met technische problemen en in het laatste uur van de tweede testdag op het Lusail International Circuit ook nog eens zijn eerste crash kende op de Ducati eindigde hij uiteindelijk wel als vijfde op de tijdlijst. Een zeer acceptabele uitgangspositie voor de eerste Grand Prix van het seizoen in het weekend van 08 t/m 10 maart in Qatar.
Márquez is echter van mening dat tweevoudig wereldkampioen Bagnaia – die zowel de MotoGP test in Sepang als in Lusail als snelste afsloot – de te kloppen man is en degene is die hij moet imiteren en vervolgens moet zien te verslaan.
Marc Márquez: “De favoriet is de kampioen. Hij was de beste tijdens de testdagen in Maleisië en Qatar. Hij is snel, hij is in goede vorm, hij is de favoriet. Maar Bastianini en Martin zijn ook supersnel, maar het belangrijkste is dat ze voor dezelfde fabrikant rijden als ik, dus ik kan van hen leren. Realistisch gezien denk ik dat als er nu een race zou zijn, we kunnen strijden voor de vijfde of zesde plaats, maar de raceweekenden zijn anders. De jongens – Pecco, Jorge en Enea – kennen de motor inmiddels al heel erg goed, ze gaan naar buiten, ze kunnen meteen pushen en zijn vanaf het begin supersnel. Maar ik zal proberen zo snel als mogelijk deze rijstijl ook onder de knie te krijgen, te ontdekken hoe zij met problemen omgaan en stap voor stap hoop ik dan dichterbij te komen.
Even terugkomend op de crash in het laatste uur tijdens de afsluitende testdag in Qatar, zijn eerste schuiver op de Ducati. Het hoort erbij volgens de achtvoudig wereldkampioen tijdens zijn leerproces op de Ducati
Marc Márquez: “Het was het plan om een beetje te pushen en een beetje meer te riskeren dan tijdens de voorgaande runs, zeg maar het zoeken naar de limiet van deze motor. Dan kunnen dit soort dingen gebeuren. Mijn instincten zijn nog steeds ingesteld op een ander type motor, maar we werken aan dit issue en aan het aanpassen van mijn rijstijl op de Ducati. Ik heb tijdens de laatste dag in zowel de lange run – de bedoeling was een run over 20 ronden te doen, maar door een rode vlag situatie werd deze iets korter – als ook tijdens mijn time attack mijn snelste rondetijd aan weten te scherpen. Daarnaast hebben we veel dingen geprobeerd en zijn zoals gezegd tot het uiterste gegaan met een crash in bocht vier tot gevolg. Zijn we tevreden? Ja, ook al hebben we momenteel nog niet de snelheid van een Bagnaia, Bastianini en Martin.”
Voor de MotoGP coureurs zitten de officiële wintertestdagen er nu op, de eerstvolgende keer dat we ze in actie gaan zien komen is vrijdag 08 maart aanstaande tijdens de openings Grand Prix van het seizoen op hetzelfde Lusail International Circuit in Qatar.
Handige links 2024 MotoGP Qatar Official Test:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | Twitter | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.