Marc Márquez kwam zaterdagmiddag niet aan de finish in de MotoGP Sprint race op Silverstone. In de achtste ronde ging de achtvoudig wereldkampioen onderuit waardoor hij uiteindelijk geen punten wist te scoren.
Het weekend van Marc Márquez op Silverstone verloopt tot dusver allesbehalve volgens plan. Op vrijdagmiddag was hij na afloop van de twee sessies al behoorlijk ontevreden en gaf hij aan dat het behalen van een podiumfinish dit weekend nagenoeg onmogelijk is. Hij plaatste zich weliswaar nog net rechtstreeks voor Q2 maar Márquez wist op vrijdag al dat hij niet opgewassen was tegen onder andere Pecco Bagnaia, Jorge Martin en Enea Bastianini.
In de kwalificatie op zaterdagochtend zorgde Márquez nog voor de nodige ophef door – net als vele andere MotoGP coureurs – meerdere malen te wachten om gebruik te kunnen maken van een slipstream. Dat werd hem vooral door Pecco Bagnaia niet in dank afgenomen die in parc fermé duidelijk aangaf dat hij het belachelijk vond dat MotoGP coureurs denken dat ze een sleepje nodig hebben.
Lees: Duidelijke taal van Bagnaia: “De huidige situatie in de MotoGP kwalificatie is belachelijk”
Márquez kwalificeerde zich als zevende maar wist in de Sprint race op zaterdagmiddag al gauw op te klimmen naar de vijfde positie. Nadat Pecco Bagnaia in de vijfde ronde ten val kwam schoof de Spanjaard nog een positie op maar drie ronden later maakte hij zelf een fout in bocht 16 (Vale) door zijn machine onderuit te schuiven. Het betekende een nulscore, zijn vierde van het seizoen na de crashes in Portimão (GP), Austin (GP) en Assen (Sprint).
Marc Márquez: “De crash was een combinatie van meerdere dingen. Ik was heel blij met mijn race want mijn doelstelling was om in de top vijf te rijden en daar reed ik op dat moment. Ik voelde me steeds beter met de motor maar vanwege meerdere factoren ging het mis. Om zo te kunnen rijden kozen we voor de harde voorband en met name aan de linkerzijde zaten we daarmee al behoorlijk op de limiet.
Vooral in de tweede helft van de race – toen ik de aansluiting met de groep voor mij had verloren – begon de temperatuur aan de linkerkant behoorlijk te dalen. Die linkerbocht was al een kritiek punt en als je de harde band gebruikt is de grip misschien wel goed maar je hebt bijna geen waarschuwing als het misgaat omdat er bijna geen beweging in de band zit. Ik raakte de witte lijn enigszins, probeerde de motor nog overeind te houden maar uiteindelijk verloor ik de voorkant zonder waarschuwing. Het is zoals het is. Zij (de concurrentie) zijn super snel en ook wij zijn heel snel maar zoals je ziet wordt er in iedere race wel een fout gemaakt.”
Fourth place GONE! 😮@marcmarquez93 makes a late mistake! 💥#BritishGP 🇬🇧 pic.twitter.com/DWPOA4mgEy
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) August 3, 2024
Tijdens zijn media debrief werd gevraagd of de coureur met de huidige MotoGP machines nog veel invloed kan uitoefenen met een rijstijl of dat de machines dicteren hoe deze bereden moeten worden. Het antwoord van de achtvoudig wereldkampioen was behoorlijk veelzeggend.
Marc Márquez: “De motor bepaalt inderdaad hoe er gereden moet worden. Vooral bij het aanremmen voor de bocht moet je doen wat de motor wil en niet wat je zelf wilt. In het verleden zag je met Casey Stoner of Dani Pedrosa dat ze altijd aan het glijden waren met de achterkant maar nu is dat niet meer zo. Als je dat nu doet dan werkt de aerodynamica niet meer zoals het bedoeld is en maak je het jezelf alleen maar moeilijker.”
Doordat Márquez op zaterdag in Silverstone niet scoorde en Enea Bastianini de Sprint race wist te winnen staat de Italiaan nu op de derde plaats in het kampioenschap. Met een totaal van 166 punten staat Márquez nog steeds 56 punten achter WK leider Bagnaia (die dus ook niet scoorde) waardoor het kampioenschap ver weg maar nog zeker niet onbereikbaar is. Dat ziet de Gresini Racing coureur toch anders.
Marc Márquez: “Natuurlijk hebben we een kans en qua punten staan we in de buurt maar ik zei in Assen al dat we niet in de positie zijn om voor een kampioenschap te vechten. Vanaf de Franse Grand Prix hebben we onze zondagen pas op het laatste moment weten te ‘redden’. Over een heel seizoen kun je dat misschien één, twee of drie keer doen maar er zijn ook weekenden waarin dat niet lukt. Ook zijn er weekenden waarin je zelf een fout maakt dus. Nu [Enea] Bastianini ook weer heel sterk is zijn er drie coureurs die constant sneller zijn dan wij. Daar kunnen we niets aan doen en we proberen gewoon te overleven zonder al te veel punten te verliezen.”
In de MotoGP kwalificatie zagen we dat veel MotoGP coureurs aan het wachten waren op een slipstream, iets dat op het 5,9 kilometer lange Silverstone Circuit weldegelijk een voordeel kan bieden. Er was zoals gezegd veel kritiek op maar Márquez ziet het eerder als een compliment.
Marc Márquez: “Ik zou blij zijn als ik degene ben die ze willen volgen want dat betekent dat ik de snelste ben. Racen was, is en zal altijd zo zijn. Ze zouden de reglementen kunnen veranderen naar bijvoorbeeld een Superpole format maar zoals we in het verleden hebben gezien is dat saai. Ik heb er niets tegen maar in de Superbikes was het één voor één de baan op waardoor de show er niet was. Wanneer je iemand volgt dan heb je altijd wat voordeel maar vandaag in de tweede run van Q2 was iedereen aan het wachten op de snelste rijder, zo gaat het nou eenmaal.”
That was close! 😮#BritishGP 🇬🇧 pic.twitter.com/OSdCKUDAaa
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) August 3, 2024
In de Moto3 klasse zijn de reglementen voor het langzaam rijden veel strenger dan in de MotoGP klasse. Márquez ziet het echter niet zitten om de Moto3 regels ook in de MotoGP klasse in te voeren omdat het spelletje van het wachten op elkaar dan simpelweg verplaatst wordt naar pit lane, zoals op zaterdag in Silverstone dan ook te zien was.
Marc Márquez: “Je kunt de regels veranderen maar dan wordt de strategie in de pitstraat gespeeld, kijk maar naar de Moto3. Zoals ik gisteren zei is dit de eerste Grand Prix waarin ik aan het zoeken ben naar een slipstream. Ik zou het liever niet doen, zoals in de voorgaande races het geval was, maar de regels zijn zoals ze zijn en ik ben niet degene die daar iets over te zeggen heeft. Wanneer je niet op de racelijn rijdt is het niet gevaarlijk [om te wachten]. Als je de anderen niet in de weg rijdt is het oké.”
De MotoGP coureurs komen zondagochtend eerst nog om 09:40 uur lokale tijd, 10:40 uur Nederlandse tijd in actie op Silverstone voor een tien minuten durende warm up sessie. De race over twintig ronden gaat om 13:00 uur lokale tijd, 14:00 uur Nederlandse tijd van start.
Handige links Monster Energy British Grand Prix :
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.