Marc Márquez: “Alles wat dit weekend mis kon gaan is misgegaan”

0
Marc Márquez | © Red Bull Content Pool

Marc Márquez kent tot dusver een zeer bewogen raceweekend op de Sachsenring. Het circuit waar hij elf jaar lang ongeslagen was bezorgde hem op vrijdag veel pijn vanwege de zware crash in de trainingssessie. Op zaterdag kwam hij in de kwalificatie niet verder dan de dertiende tijd maar wist er in de Sprint race alsnog een zesde plaats uit te slepen.

Na een opmerkelijk einde van het raceweekend op het TT Circuit Assen – waarbij Marc Márquez een tijdstraf van zestien seconden kreeg vanwege het rijden met te lage bandenspanning – waren de ogen al meteen gericht op de Duitse Grand Prix. Op de Sachsenring wist Marc Márquez van 2010 tot en met 2021 te winnen en was hij vanaf 2013 ongeslagen in de MotoGP klasse.







Nadat hij er in 2022 niet bij was in Duitsland omdat hij toen nog herstelde van een operatie, en in 2023 een horrorweekend had op de Honda en uiteindelijk besloot om niet te racen, keken zowel Márquez als zijn vele fans reikhalzend uit naar dit weekend. Met de Ducati Desmocedici GP23 zou hij op dit circuit – waar hij altijd zo sterk is geweest – toch die eerste overwinning voor de Italiaanse fabrikant moeten kunnen halen. Voorafgaand aan het weekend dekte Márquez zich wel in door te zeggen dat hij een perfect weekend nodig had om een bedreiging te kunnen vormen voor Pecco Bagnaia en Jorge Martin.

Dat perfecte weekend is er zeker niet gekomen voor de achtvoudig wereldkampioen. Op vrijdagochtend begon Márquez weliswaar goed met een tweede tijd in de eerste vrije training en vooral een zeer indrukwekkend racetempo. ‘s Middags zou hij daar niet zoveel tijd voor krijgen want nadat de Gresini Racing coureur eerst te maken kreeg met technische problemen werd hij vervolgens al vroeg in de sessie met een gigantische high-sider van zijn machine geworpen. Nota bene in bocht 11 (Ralf Waldmann Kurve, ook bekend als ‘Wasserfall’, de zeer snelle rechterbocht die de coureurs moeten nemen nadat er zes bochten achter elkaar linksaf is gegaan.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by MotoGP™ (@motogp)

Márquez probeerde de crash aanvankelijk nog te voorkomen met zijn knie en elleboog maar daardoor stapte ook de achterkant van de Ducati uit en was een zware klap op het asfalt het gevolg. Voordat de Spanjaard naar het medical centre ging stapte hij nog op de andere machine om daar een rondetijd mee te zetten maar het bleek uiteindelijk net niet genoeg te zijn voor een plaats in Q2. Aan het einde van de middag werd duidelijk dat Márquez zijn linker wijsvinger gebroken had en gekneusde ribben had opgelopen.

De vraag was daardoor hoe Márquez op zaterdag voor de dag zou komen. In de tweede vrije training hield de Spanjaard het bij slechts zes ronden om energie te sparen voor de kwalificatie. In de eerste kwalificatie leek hij vervolgens op weg te zijn naar een rondetijd in de top twee – en daarmee een plaats in Q2 – maar in zijn laatste ronde werd hij in de weg gereden door Stefan Bradl. Dit betekende dat de achtvoudig wereldkampioen zich als dertiende kwalificeerde voor de twee races van dit weekend.

In de Sprint race kwam Márquez nog sterk naar voren en wist hij er uiteindelijk een zesde plaats uit te slepen. Nadat hij zich op vrijdag niet kon melden bij de aanwezige media gaf hij zaterdag uitleg over de afgelopen anderhalve dag.

Marc Márquez: “Wat betreft mijn fysieke gesteldheid weet ik het pas hoe het gaat over een uur of twee. Ik heb vandaag met de zwaarste pijnstilling gereden die we mogen hebben, een injectie. De vinger is geen probleem: deze is weliswaar gebroken maar de pijn is acceptabel. De ribben zorgen voor veel meer problemen. Vooral als ik meer dan vijf ronden achter elkaar rijd dan begin ik zwaarder te ademen en wordt de pijn veel heviger.

Gelukkig hebben we maar drie rechterbochten, op ieder ander circuit had ik niet kunnen rijden. In deze drie rechterbochten kan ik met de pijn omgaan. Ik maakte me gisteren zorgen en daarop stopte ik tijdens de sessie. Ik voelde dat er iets niet goed zat met mijn ribben en ik voelde dat er iets gebroken was in mijn vinger. Dat was de reden om op dat moment te stoppen maar toen de artsen zeiden dat het verder niet heel ernstig was, en ik geen grote risico’s liep als ik weer zou gaan rijden, ben ik doorgegaan. Het is een acceptabel risico dus daarom rijd ik weer. Als ze me iets anders hadden verteld dan was ik gestopt.”

Dan de uitleg over de zware crash op vrijdagmiddag en wat er allemaal precies gebeurde.

Marc Márquez: “De crash was een combinatie van alles. Ik ging de baan op met de motor die op dat moment de enige was die goed functioneerde maar kreeg te maken met een technisch probleem waardoor ik naar binnen kwam. We monteerden de banden op de andere motor en ondanks dat de monteurs de bandenwarmers erop hadden gelegd was de temperatuur niet perfect. Daarnaast reed ik dus ook een [langzamere] ronde uit de pits en weer richting de pits en daarna opnieuw een ronde uit de pits dus de banden werden steeds kouder. Daarnaast waaide het hard en was ik in die bocht (bocht 11) niet zo snel. Hierdoor verloor ik de voorkant en ging ik onderuit, het was pech.

Ik probeerde de motor nog overeind te houden maar dat was uiteindelijk het probleem. Omdat mijn andere motor een technisch probleem had probeerde ik dus niet te crashen. Normaal gesproken als je daar onderuitgaat duw je de motor van je weg maar ik probeerde ‘m overeind te houden omdat ik wist dat de andere motor niet klaar was, daardoor zou de sessie ten einde komen. Gelukkig hadden de monteurs een klein wonder verricht en het probleem gevonden waar we al twee dagen mee te maken hadden. Het was uiteindelijk een heel stom probleem maar daardoor kon ik gelukkig nog wel die laatste drie ronden rijden.”

Tijdens de eerste kwalificatiesessie maakte Márquez een kruis met zijn armen waardoor er even gedacht werd dat hij het voor gezien zou houden dit weekend. Het bleek om de Ducati Desmocedici GP23 te zijn waar hij op dat moment mee reed, die niet niet helemaal in orde was.

Marc Márquez: “Dat is nóg iets wat dit weekend mis is gegaan. Alles wat er mis kan gaan tijdens een raceweekend is bij ons misgegaan. In Q1 had ik in mijn tweede run een technisch probleem en daarom gaf ik aan dat ik met die motor niet meer wilde rijden. Ik ging vervolgens met de tweede motor de baan op maar toen kwam ik in het verkeer terecht. Dat zijn bepaalde dingen die je niet in de hand hebt. Ondanks dat gaven we de strijd niet op en wist ik vanaf de dertiende plaats op de grid naar de zesde positie te komen in de Sprint race. Het positieve voor mij is dat mijn tempo heel vergelijkbaar is met de snelste coureurs wanneer ik een vrije baan voor me heb.”

In de slotfase van de eerste kwalificatiesessie reed Stefan Bradl enorm in de weg terwijl Márquez het nog één keer wilde proberen. Het leverde de Duitser een gridstraf op maar Márquez – die zich zelf ook wel eens schuldig maakt aan langzaam rijden op de baan – was er niet rouwig om.

Marc Márquez: “Ik heb een heel goede relatie met Stefan en hij zei tegen mij dat ik de laatste was bij wie hij in de weg wilde rijden. Aanvankelijk was ik heel boos want ik wist dat het de laatste kans was omdat ik daarvoor een technisch probleem had. Het is normaal hier op de Sachsenring want dit is een hele smalle baan en het is moeilijk om te begrijpen wat er precies gebeurt. Daarnaast is het als wildcard heel lastig om in te schatten hoe snel de andere motoren eraan komen, dus ik maak me er niet zo druk over.”

In de Sprint race zorgde Márquez toch weer voor spektakel door een spectaculair duel met Maverick Viñales uiteindelijk met slechts 0,003 seconde in zijn voordeel te beslissen. Zoals altijd ging de Spanjaard voor de aanval.

Marc Márquez: “Je kent me. Het maakt niet uit of het voor de zesde of de zevende positie is, ik zal het altijd proberen. Ik kwam vanaf de dertiende plaats op de grid en was sneller dan [Maverick] Viñales en [Franco] Morbidelli. Mijn plan was om Viñales in bocht 1 te pakken en Morbidelli in de laatste bocht maar in bocht 1 kon ik de motor niet goed afstoppen. Uiteindelijk deed ik de inhaalactie bij Viñales in de laatste bocht en het kwam precies goed uit.”

Eerder dit seizoen heeft Márquez in Le Mans en Barcelona al laten zien dat hij ook van buiten de top tien naar het podium kan komen. Echter is het op de Sachsenring een stuk moeilijker om in te halen en zal ook zijn fysieke gesteldheid hem niet bepaald meehelpen.

Marc Márquez: “Hier spelen de start en de eerste ronde een hele grote rol. In de eerste ronde verlies je al heel veel tijd omdat je niet kunt inhalen. Er zijn maar twee plaatsen waar je echt kunt inhalen: de eerste bocht en de laatste bocht: tussen die twee kun je niets doen, dat is onmogelijk. We moeten geduldig zijn en begrijpen dat de situatie nu eenmaal zo is. Vandaag liet ik me ook niet gek maken en reed ik tot mijn eigen limiet.”

De MotoGP coureurs komen zondagochtend eerst nog om 09:40 uur in actie op de Sachsenring voor de tien minuten durende warm up sessie. De race over 30 ronden begint ‘s middags om 14:00 uur.



zs-728x90



Handige links Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag 



collin-veijer





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.