De Sachsenring en Marc Marquez, dat was in het verleden bijna een zekerheid. Tot aan zijn blessure wist de Repsol Honda Team coureur er alle races waarin hij aan de start stond te winnen. Zelfs in 2021 bij zijn tijdelijke terugkeer flikte de Spanjaard het nogmaals, maar aan de vooravond van de 2023 editie is het allemaal een ander verhaal. Gezien de huidige situatie is de achtvoudig wereldkampioen volgens eigen zeggen niet de favoriet voor de overwinning.
Donderdag aan de vooravond van de 2023 editie van de Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland sprak Marc Marquez met de media en kwamen er een aantal interessante onderwerpen aan bod.
Marc Marquez: “Ik ben benieuwd hoe het hier op de Sachsenring zal gaan, vooral omdat ik dit seizoen op twee circuits die normaalgesproken goed bij mijn rijstijl passen niet heb kunnen rijden, Argentinië en Amerika. Dus dit is het eerste circuit waar ik in het verleden altijd goed heb weten te presteren en veel heb gewonnen. Maar hoe dan ook, het zal dit weekend niet makkelijk worden. Ik kom hier nadat ik de twee voorgaande races ten val ben gekomen en dan is het zelfvertrouwen vanzelfsprekend wel iets minder. Maar hoe dan ook, ik kom hier met dezelfde instelling en ik wil zondag dan ook graag op het podium finishen. Een goed resultaat zou hier moreel gezien ook belangrijk zijn. Goed voor het team, voor het hele project, maar de situatie verandert niet van de ene op de andere dag.”
Dit weekend zien we slechts twee Honda coureurs op de startlijst staan. Zowel Joan Mir als ook Alex Rins moeten afzien van deelname vanwege blessures. De grote vraag is dan ook of dit voor de nodige kopzorgen zorgt en of de Honda coureurs momenteel niet te veel op de limiet moeten rijden.
Marc Marquez: “Ik maak me geen zorgen over een nieuwe blessure. Maar het is waar dat we zoals we nu rijden wel op de limiet moeten acteren, maar ondanks dit voel ik me er klaar voor. Vorig jaar was ik niet klaar om aan te vallen, maar nu ben ik klaar om aan te vallen, ik rijd goed en ik voel dat ik er klaar voor ben. Maar het klopt dat ik soms over de limiet moet gaan. In Le Mans was dat normaal omdat ik aan het pushen was voor het podium, en ik pushte simpelweg iets te veel. Maar in Mugello voelde ik me in de race erg op mijn gemak. Ik bedoel, ik had mezelf onder controle, omdat ik koos voor de zachte achterband, ik controleerde het gas en de situatie om in de top zes of top zeven te eindigen, want dat was mogelijk. Maar ik crashte, had een moment bij het aanremmen, ging wijd, ik verwachtte het niet maar ik verloor de voorkant. We zullen zien, maar ik ga door en blijf pushen om de situatie voor de toekomst te veranderen.”
In Mugello had Marquez, naar nu bekend is geworden, een belangrijke meeting met het topmanagement van HRC.
Marc Marquez: “Het was niet de eerste ontmoeting die ik had met HRC, maar wel een belangrijke omdat Aoyama en Watanabe alle twee grote en belangrijke mensen zijn binnen het HRC-management. Het was zeker belangrijk. Het gevoel was goed tijdens de meeting, een meeting waar het ging over de toekomst, maar ook over de korte termijn waar er echt iets moet gebeuren. We hebben hele goede rijders bij Honda maar we hebben iets meer nodig om voor de topposities te kunnen strijden. Ze hebben zich niet bij mij verontschuldigd en dat verwacht ik ook niet, want niemand wil en is gebaat bij een minder goed lopend project. De ene keer zal het beter gaan en de andere keer slechter, maar het is waar dat we een paar jaar stil hebben gestaan, dat er talentvolle coureurs in de problemen zijn gekomen en het allemaal ineens niet meer werkt. Ze zijn zich er terdege van bewust dat er een probleem is en hopelijk vinden we zo snel mogelijk de oplossing.”
De afgelopen jaren heeft Honda zich met Red Bull Racing veel op de Formule 1 gericht, krijg je het gevoel dat ze meer inzetten op de F1 dan op de MotoGP?
Marc Marquez: “Ik heb nooit het gevoel gehad dat ze zich minder ingezet hebben voor de motorfietsen. In feite is de toewijding van het merk nog steeds hetzelfde als tien jaar geleden toen ik bij Honda binnenkwam. Ik zie dat ze geconfronteerd worden met kleine dingen die soms werken en andere keren niet. Ik zie niet dat ze geen interesse tonen, anders komt de vice-president van Honda Motor niet op bezoek, en de president van HRC staat altijd achter alles. Je moet je ervan bewust zijn dat de Japanse filosofie heel anders is, maar sinds vorig jaar hebben de auto- en motorafdelingen hun krachten gebundeld en hopelijk kan dat ons helpen bij het MotoGP project.”
Gigi Dall’Igna (Ducati) en Stefan Pierer (KTM) hebben onlangs beiden afzonderlijk gezegd dat ze je niet als coureur willen hebben. Puur om het feit dat je wint, win je, maar als je verliest, verliest de machine. Is het in dit geval een nadeel om de sterkste en meest getalenteerde coureur van het veld te zijn?
Marc Marquez: “De sterkste coureur wint en ik win momenteel niet. Ik voel me nog steeds snel, competitief, maar ik ben 100% toegewijd aan het huidige project en kijkend naar de toekomst zal ik proberen het beste en het beste bij mijn passende project te vinden, ik ga altijd voor een winnend project en hopelijk zal dat bij Honda zijn.”
Onlangs deed ook voormalig teamgenoot Jorge Lorenzo een zak in het duitje door te roepen dat je op termijn naar KTM zult overstappen.
Marc Marquez: “Eerst was het Ducati, nu is het KTM en de volgende race zal hij misschien Aprilia zeggen, niet? Nee zonder gekheid, het niveau in de MotoGP is nu super hoog. Alle fabrikanten. Het lijkt erop dat Honda en Yamaha het wat moeilijker hebben, maar de Europese fabrikanten pushen veel en gaan heel agressief te werk om de motor te ontwikkelen. En daar proberen we op te reageren, samen met Honda, om nog dit jaar te verbeteren en vooral de Misano-test zal met het oog op 2024 heel erg belangrijk worden… we werken samen om te proberen daar te komen waar we willen. Maar natuurlijk… Ik waardeer Jorge haha.”
Na zes Grand Prix weekenden – waarvan hij er maar liefst drie niet aan de start stond – bezet Marc Marquez met 15 gescoorde WK punten de achttiende plaats in de tussenstand van het kampioenschap. De grote vraag is, met hoeveel WK punten achter zijn naam komt de Repsol Honda Team coureur de komende week naar Assen? Velen zijn er van overtuigd dat die er 40 of meer zullen zijn, de hoofdpersoon in kwestie zelf denkt daar momenteel echter iets anders over.
Handige links Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag