Manel Arroyo heeft besloten om zijn functie als Chief Commercial Officer binnen Dorna Sports neer te leggen. Arroyo zal echter wel in een ander functie actief blijven binnen het bedrijf, en wel als strategisch adviseur van Dorna CEO Carmelo Ezpeleta en het Executive Committee.
Dorna Sports heeft woensdag 11 januari middels een officieel persbericht bekend gemaakt dat Manuel Arroyo niet langer als Chief Commercial Officer werkzaam zal zijn binnen het bedrijf. Ondanks dat Arroyo heeft besloten zijn huidige functie neer te leggen zal hij wel binnen de organisatie werkzaam blijven als adviseur. Zo zal het bedrijf bijstaan tijdens een overgangsperiode en ook ondersteuning bieden bij het vinden van een vervanger voor deze functie.
Manel Arroyo: “Mijn tijd bij Dorna is de beste geweest waar elke professional van kan dromen. Ik heb het voorrecht gehad om deel uit te maken van een uniek geïnspireerd team onder leiding van Carmelo Ezpeleta, mijn werkgever en vriend, die de drijvende kracht is geweest achter de constante verbeteringen binnen de sport – waardoor de MotoGP zijn meest competitieve tijdperk heeft bereikt en het kampioenschap een gouden referentiepunt is geworden binnen de sportentertainment industrie.
Ik ben erg trots op het team dat we hebben samengesteld, dat het voortouw heeft genomen bij het opnieuw vormgeven van de sport en dat onverschrokken innovatief is in het creëren van de huidige inhoud. Ik ben ook erg trots op de langdurige relaties die we hebben ontwikkeld met onze partners, die tijdens deze reis echte toegewijde vrienden zijn geworden. Ik wil de FIM, de coureurs en teams, maar ook onze uitzendgemachtigden en partners bedanken voor de ongelooflijke relatie die we hebben gehad.
In mijn nieuwe functie hoop ik de MotoGP en Dorna te blijven helpen groeien, en tegelijkertijd mijn kennis en ervaring in te zetten om derden te helpen met nieuwe ondernemingen in de sportindustrie, entertainment en media, en om onze wereld duurzamer te maken.”Carmelo Ezpeleta, CEO van Dorna Sports: “Manel is een ongelooflijke aanwinst voor het bedrijf en een nog betere vriend, met wie ik samenwerk sinds 1988 binnen Dorna. Niet alleen Dorna, maar de hele MotoGP-familie is Manel dankbaar voor zijn jarenlange inzet die onze sport een ongelooflijke groei heeft bezorgd.
Ik dank Manel voor zijn vastberadenheid en toewijding, die er allebei toe hebben geleid dat we pioniers zijn geworden in de sportentertainment business met projecten als in-house TV-productie, onze OTT service en onze digitale platforms, die allemaal innovaties waren en ons hebben geholpen om onze sport dichter bij de fans te brengen. Ik weet zeker dat Manel in zijn nieuwe rol zeer waardevolle inzichten zal blijven verschaffen. Bedankt, mijn vriend.”
Manel Arroyo
Manel Arroyo werd op 10 mei 1960 geboren in Vic (Barcelona). In zijn beginjaren werkte Arroyo als journalist voor Radio Nacional de España en in 1986 trad hij in dienst bij de nationale Spaanse televisieomroep (TVE) als Formule 1-, motor- en rugby commentator. In 1988 werd hij directeur communicatie en persvoorlichting van de Real Automobil Club de Catalunya (RACC). Hij maakte deel uit van het team dat het Circuit van Barcelona-Catalunya ontwierp en bouwde. In 1991 maakte hij deel uit van het team dat de eerste Formule 1 Gran Premio de España organiseerde op het Circuit van Barcelona-Catalunya en van het team dat de Catalunya Rally toevoegde aan de kalender van het FIA World Rally Championship.
Arroyo was van 2010 tot 2018 eveneens bestuurslid van FC Barcelona en van 2014 tot 2018 vicevoorzitter van de bekende Spaanse voetbalclub. Zijn directe verantwoordelijkheden binnen de club lagen op het gebied van sales, marketing en communicatie.
Manel Arroyo werd in 1992 Managing Director van Dorna Sports & MotoGP. In deze functie was hij verantwoordelijk voor alle media-activiteiten en zijn belangrijkste expertise was het beheer van content, productie, verkoop en distributie via alle media platforms. Ook beheerde hij de relaties van Dorna met betrekking tot de media en de traditionele pers.
In 2021 werd Arroyo benoemd tot hoofd van een nieuwe Global Commercial Area die media en sponsoring omvat, waarbij hij de verantwoordelijkheden van Chief Commercial Officer op zich nam en ook de media-afdeling bleef leiden.