Er wordt momenteel in Indonesië keihard gewerkt om het Pertamina Mandalika International Street Circuit om alles op tijd gereed te hebben voor de over ruim een week te verrijden Pertamina Grand Prix of Indonesia. Met man en macht wordt er gewerkt om in korte tijd 1,6 km van het Indonesische circuit opnieuw te asfalteren. De klus lijkt op tijd geklaard.
Na de onlangs verreden MotoGP-test op het Pertamina Mandalika International Street Circuit klaagden de coureurs steen en been over de staat van het nieuwe asfalt. Nadat de eerste dag van de driedaagse test al verloren ging vanwege het vele stof op het nieuw aangelegde circuit was het de tweede en derde dag meer dan duidelijk dat loslatende ‘steentjes’ voor gevaarlijke en pijnlijke situaties zorgden.
Het was dan ook klip en klaar dat er op deze manier niet een volledig Grand Prix weekend verreden kon gaan worden op het nieuw aangelegde Indonesische circuit. Het probleem was echter wel dat het circuit in het weekend van 18 t/m 20 maart al gastheer is van de tweede Grand Prix op de 2022 MotoGP kalender. Een op het eerste gezicht een onbegonnen klus om in minder dan vier weken tijd deze klus nog te klaren. Maar er is de Indonesiërs er veel, zo niet alles aan gelegen om het eerste Grand Prix weekend op het vakantie eiland Lombok gevestigde circuit doorgang te laten vinden. Sterker nog, het kan bijna gezien worden als nationale trots en zelfs de Indonesische president bemoeide zich er onlangs mee. Kosten nog moeite werden er dan ook gespaard, en binnen notime werd het beste materieel vanaf Jakarta Airport naar Lombok gebracht om in korte tijd 1,6 km van het circuit opnieuw te asfalteren.
Onmiddellijk na de driedaagse MotoGP test, die van 17 t/m 19 februari plaatsvond, werd er begonnen met de herstelwerkzaamheden en inmiddels heeft Simon Gardini, General Manager en circuitbeheerder, laten weten dat alles op tijd gereed zal zijn alvorens de MotoGP paddock begin volgende week zal arriveren op het circuit.
Alle door Dorna Sport en de MotoGP coureurs gewenste verbeteringen zijn aangepakt. Het circuit is gedeeltelijk opnieuw geasfalteerd, het is grondig schoongemaakt en er is een nieuwe toegangsweg aangelegd buiten het circuitgebied. De regering legde zelfs de werkzaamheden aan een landingsbaan op de luchthaven van Jakarta stil om het doorgaan van de Pertamina Grand Prix of Indonesia niet in gevaar te laten komen. Een nagenoeg onmogelijke klus lijkt hiermee geklaard te zijn.
Simon Gardini: Het enthousiasme rond het eiland is fantastisch. Hoewel er bij een MotoGP-test meestal nauwelijks toeschouwers zijn, waren er toch veel VIP-gasten aanwezig die de MotoGP machines wilden bewonderen. Alle zakenmensen waren vier weken voor het Grand Prix evenement enthousiast, iedereen wilde er met me over praten.
We hebben een kleine, beheersbare populatie op Lombok. Maar ze houden allemaal van de Grand Prix. De lokale bevolking zijn enthousiaste MotoGP-volgers en fans. Tijdens de test hebben ze er alles aan gedaan om toegang te krijgen tot de tribunes. Op dit moment is elk huis en elk hotel in de nabijheid van het circuit rondom het Grand Prix weekend volgeboekt. Er zijn geen huurauto’s meer te krijgen. Er worden wanhopig nieuwe huizen gebouwd omdat iedereen weet dat ze die meteen kunnen verhuren. Om al deze redenen hebben we ernaar gestreefd om de Grand Prix naar Mandalika te brengen. En iedereen die ervan overtuigd was dat de Grand Prix alleen op het eiland gehouden zou moeten worden, had het mis. Nu zijn alle Indonesiërs nieuwsgierig en opgewonden. Alle MotoGP-fans willen ineens naar het eiland komen. De hype wordt steeds groter.”
Maar er waren de nodige kinderziektes op het circuit. Na besprekingen met de FIM, Dorna en de Indonesia Tourism Development Corporation (ITDC), werden enkele verbeterpunten geïdentificeerd: de racelijn op het circuit, de netheid van het asfalt en het gedeeltelijk gebarsten wegdek. Sinds het einde van de MotoGP-test is er echter non-stop gewerkt om de situatie te verbeteren.
Simon Gardini: “We hebben deze problemen bij veel nieuwe evenementen gezien, waaronder de Formule 1 in Singapore. Het was goed voor ons dat we de driedaagse MotoGP test hier hadden, deze test heeft veel aan het licht gebracht. Nu wordt het circuit inclusief de crashzones schoongemaakt, omdat er veel vuil was van de jarenlange bouwwerkzaamheden. Helaas hadden we de pech dat een deel van de gebruikte materialen voor het nieuwe oppervlak ontoereikend waren. Deze tekortkomingen werden pas duidelijk toen de bijna 300 pk sterke MotoGP-machines voor het eerst tot het uiterste werden gedreven op een droge baan. Het vuil was al op de eerste dag een probleem. Het slechte asfalt werd zwaar aangetast door de krachtige MotoGP machines. Plots kwamen er stenen los die zorgden voor gevaarlijke en pijnlijke situaties en steeds meer vuil bedekte vervolgens weer de ideale lijn.”
Maar Joko Widodo, de president van Indonesië, legde zelfs het werk aan een landingsbaan op de luchthaven van Jakarta stil. Daarna werd het beste materiaal naar Mandalika verscheept. Indonesië doet er alles aan om deze Grand Prix tot een succes te maken.
Simon Gardini: “We moeten de kinderziektes bestrijden. Nu hebben we een enorme oefening voor de beste asfaltexperts van het land. We hebben ook lokale bedrijven onder contract; we hebben veel spullen uit Jakarta meegenomen. De politie begeleidde het materiaal op weg naar het circuit. Zelfs de overheid bemoeide zich ermee. Indonesië neemt deze zaak zeer serieus. We hebben nu de juiste technologie hier om het werk perfect te doen.”
Priandhi Satria, CEO van de Mandalika Grand Prix Association (MGPA): “Onze nationale trots staat immers op het spel. We werken nu samen met het bedrijf R3. Dit zijn misschien wel ‘s werelds beste asfaltspecialisten, vooral als het om autosport gaat. Zij begeleiden de bouwwerkzaamheden. Toegegeven, de tijd is kort en we moeten 1,6 km van de baan opnieuw asfalteren. Dat is een behoorlijk stuk… Het is ongeveer een derde deel van het circuit. Maar we geven niet op en zijn de uitdaging aangegaan om dit in korte tijd te bewerkstelligen. Onder begeleiding van de deskundige R3-technici zullen we aan alle eisen en eisen van de coureurs en teams voldoen.”
Niet allemaal rozengeur en maneschijn
Het is echter niet allemaal rozengeur en maneschijn omtrent de tweede Grand Prix van het seizoen, zo worden de teams momenteel flink op kosten gejaagd. De reis- en verblijfkosten voor dit tweede Grand Prix weekend van het seizoen zijn enorm, soms het drievoudige van wat de normale prijzen zijn en welke onlangs golden tijdens de driedaagse Indonesische MotoGP test.
Ook doken er onlangs tijdens het eerste Grand Prix weekend van het seizoen opnieuw geruchten op – deze geruchten waren er ook al in het tweede deel van het 2021 seizoen – dat het Spaanse SAG team, het team met de Nederlander Bo Bendsneyder in de gelederen, nog steeds wacht op de eerste (2021) betalingen van titelsponsor Pertamina. Nu zal hier de bom niet meteen barsten met de Pertamina Grand Prix of Indonesia in aantocht, maar Spaanse insiders wisten ons in de paddock van het Losail International Circuit in Qatar wel te melden dat we er niet raar van op moeten kijken dat er na de Indonesische Grand Prix het een en ander staat te gebeuren. Wat, hoe en waar…….we houden jullie op de hoogte.
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter