#AustralianGP – Tom Lüthi is zondag op het circuit van Phillip Island winnaar geworden van de Moto2 race. De Zwitser versloeg op de finishlijn de als tweede finishende Franco Morbidelli met een verschil van slechts 0,010 seconde. Sandro Cortese werd derde terwijl klassementsleider Johann Zarco niet verder wist te komen dan de twaalfde plaats.
Zonder de geblesseerde Alex Marquez, de Estrella Galicia 0,0 Marc VDS coureur besloot na de warm-up af te zien van deelname vanwege zijn zaterdag tijdens de kwalificatie opgelopen blessure, was het bij de start was het Tom Lüthi die meteen het heft in handen nam en na de eerste ronde als leider doorkwam. De Zwitser wist meteen een klein gaatje te slaan op de rest van het veld maar in de derde ronde waren het Franco Morbidelli en Mattia Pasini die de aansluiting wisten te vinden, mede omdat Lüthi even een flink momentje kende.
Op dat moment was de wedstrijd al voorbij voor Hafzih Syahrin, Remy Gardner en Sam Lowes die daarmee voor de vijfde keer dit weekend het asfalt kuste en zijn zesentwintigste crash van het seizoen kon noteren.
Terwijl Alex Rins een goede start kende en na vijf ronden op de zesde plaats reed en Johann Zarco op dat moment niet binnen de top tien te vinden was leek de strijd voor de titel weer helemaal open. In de zesde ronde kwam er echter een einde aan dit scenario nadat Rins wijd ging, op het gras kwam en vervolgens ten val kwam.
Vooraan het veld bleven Lüthi, Pasini en Morbidelli bij elkaar terwijl halverwege de race Lorenzo Baldassarri en Jonas Folger op ruim twee seconden de vierde en vijfde plaats innamen.
Terwijl Zarco problemen bleef houden en weinig verder naar voren wisten te komen wisten zowel Baldassarri als ook Sandro Cortese steeds verder naar voren te komen en in het tweede deel van de race de aansluiting te vinden bij de drie rijders vooraan het veld waardoor de groep vooraan met nog vier ronden te gaan uitgebreid werd tot vijf man.
Pasini moest als eerste van de drie vroege leiders een positie vrijgeven om vervolgens even later onderuit te schuiven. Vooraan het veld leek Lüthi vervolgens een tandje bij te schakelen, maar het was Morbidelli die geen krimp gaf en alleen in het achterwiel bleef hangen.
Bij het ingaan van de laatste ronde was het echter Morbidelli die de leiding over wist te nemen en deze vast wist te houden tot aan de laatste meters. Het was echter de ervaren Zwitser die bij het uitkomen van de laatste bocht in het achterwiel bleef hangen om vervolgens op weg naar de eindstreep uit de slipstream te komen, zijn machine er naast te zetten en met een voorsprong van 0,010 seconde op Morbidelli als winnaar te worden afgevlagd.
Tactical perfection.