Afgelopen weekend schreef het MTM Kawasaki MotoPort team geschiedenis door op het Circuit de Barcelona-Catalunya een 1-2-3-4 te scoren in de World Supersport 300 klasse met Yuta Okaya, Scott Deroue, Jeffrey Buis en Koen Meuffels. In een interview vertelt teammanager Ludo van der Veken over het succesverhaal.
De World Supersport 300 klasse heeft een enorm competitief startveld dat uit 56 rijders bestaat. In de races komt het regelmatig voor dat er 20 rijders of meer aan één lint de laatste ronde ingaan. Het verschil maken is het erg moeilijk in deze klasse. Toch slaagde MTM Kawasaki MotoPort erin om zondag 20 september met het volledige team op de eerste vier plaatsen over de finish te komen. Een unieke prestatie, die nog niet eerder vertoond is. Yuta Okaya won de race voor Scott Deroue, Jeffrey Buis en Koen Meuffels. Daarnaast staan Buis en Deroue op de eerste twee plaatsen in het wereldkampioenschap. Waar komt dit enorme succes vandaan en waar is de basis gelegd? We vroegen het aan MTM Kawasaki MotoPort teammanager Ludo van der Veken.
Ludo, had je dit succes zien aankomen?
Ludo van der Veken: “Nee eigenlijk niet, dit is nog meer dan een droomscenario. Jeffrey, Scott en Yuta hadden allemaal wel eens of vaker op het podium gestaan dit jaar. Ook Koen is qua snelheid een podiumkandidaat, maar voor hem is nog niet alles op de plek gevallen. Ik heb wel eens gedacht, wanneer alles goed zou vallen, dat we misschien een keer een volledig MTM Kawasaki MotoPort podium konden scoren. Maar deze 1-2-3-4 had ik nooit verwacht en zeker niet in Barcelona. We hadden namelijk niet getest op dit circuit en we kregen ook te maken met regen tijdens de trainingen. We hadden daarom maar weinig rijtijd om de motoren goed af te stellen voor de droge tweede race. Het team heeft dan ook geweldig werk verricht en onze coureurs hebben fantastisch gereden.”
Waar is de basis van dit succes gelegd?
Ludo van der Veken: “We zijn al jaren bezig in de World Supersport 300 en strijden al meerdere jaren vooraan mee. We hebben dit jaar vier sterke rijders, die qua snelheid gelijkwaardig aan elkaar zijn. De ene rijder kan het in de race beter afmaken dan de ander. Daarnaast is ons team de afgelopen jaren ook steeds sterker geworden. In de coronaperiode hebben we niet stilgezeten en hebben we hard gewerkt om onze Kawasaki Ninja 400 motoren er geweldig bij te zetten. Daarvoor moet ik onze chefmonteur Frank van Gerven een groot compliment geven, want hij heeft in deze periode dag en nacht doorgewerkt om dit voor elkaar te krijgen. Toen er weer getest kon worden hebben we dit ook volop gedaan. Met Nick Davies voor de data en Frank Mos als elektronicaspecialist hebben we twee vakmensen in huis, die samen met onze andere teamleden en de rijders de motoren perfect kunnen afstellen. Het complete plaatje klopt. Onze rijders gaan allemaal hard, dus er is interne concurrentie op een positieve manier. Ze kunnen ook veel van elkaar leren en daar maken we volop gebruik van.”
Besef je dat je geschiedenis hebt geschreven in Catalunya?
Ludo van der Veken: “Ik was vroeger niet goed in geschiedenis, maar ik weet wel dat we nu geschiedenis hebben geschreven. Ik ben zo trots op het team, de rijders, de monteurs en alle mensen die ons steunen, want zij hebben dit mogelijk gemaakt! We hebben ook enorm veel te danken aan Kawasaki BeNeLux en Kawasaki Racing EU. De kracht van Kawasaki is dat zij zeer betrokken zijn zowel op als naast het circuit. Deze steun en manier van benadering is superbelangrijk om tot dit succes te komen!”
Maar het seizoen is nog niet voorbij. Je staat met Buis en Deroue ook nog eens eerste en tweede in het wereldkampioenschap.
Ludo van der Veken: “Dat klopt zeker, het is belangrijk om onze focus te bewaren. We hebben als MTM Kawasaki MotoPort team nog geen World Supersport 300 titel behaald. We waren er al een aantal keer dichtbij. Nu staan we ook goed voor, maar we zijn er nog niet. Jeffrey draait een geweldig seizoen en is de grote verassing. Het is heel indrukwekkend hoe snel hij geleerd heeft en hoe slim hij is gaan rijden. Maar vergeet Scott zeker niet, want hij scoort heel constant en laat indrukwekkende dingen zien. Zoals afgelopen zondag toen hij vanaf de tiende startrij naar de tweede plaats reed. Het gaat spannend worden tijdens de laatste evenementen en het wordt belangrijk om de rust te bewaren.”
Hoe ga je dat doen?
Ludo van der Veken: “Zorgen dat de rijders op scherp staan en gefocust zijn. Natuurlijk ook door met de rijders individueel, maar ook met elkaar samen erover te praten. We geven iedere rijder, of het nou Jeffrey of Scott is, gelijke kansen. Eerst moeten we ervoor zien te zorgen dat het ook echt tussen hen twee kan gaan de titelstrijd, want met nog vier races te gaan kan er veel gebeuren. Het vertrouwen is aanwezig. Niet alleen bij Jeffrey en Scott, maar ook Yuta en Koen rijden erg sterk.”
Okaya won zijn eerste race in Catalunya. Hij heeft een enorm stap gemaakt dit jaar.
Ludo van der Veken: “Absoluut. Tijdens de tests was hij duidelijk nog wat langzamer dan de Nederlanders. Yuta is een vechter en bleef maar proberen om de andere rijders te volgen. Langzaamaan lukte dat en hij ging steeds sneller rijden. Ik zie in Yuta een groot talent en ik denk dat hij het ver gaat schoppen. We hebben de luxe dat we vier snelle rijders in ons team hebben, dat hebben we in Catalunya bewezen. De motoren staan er top bij en de ondersteuning vanuit Kawasaki en onze partners is geweldig. We hebben een super team!”
Er zijn dit seizoen nog vier races te verrijden, te weten twee in het weekend van 02 t/m 04 oktober aanstaande op het circuit van Nevers-Magny Cours en de afsluitende twee tijdens de finaleronde van het 2020 FIM World Superbike kampioenschap (16 t/m 18 oktober) in het Portugese Estoril.
Handige links Acerbis Catalunya Round 2020:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink: ING – Betaalverzoek
* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar [email protected] kan ook.
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App