Lucio Cecchinello: “Een overstap naar KTM, nee joh ik ben een Honda man”

3181
lucio-cecchinello
Lucio Cecchinello (r) en Alex Rins (l) - Austin 2023 | foto© LCR Honda Team

Lucio Cecchinello heeft de geruchten over een mogelijke overstap van zijn LCR Team van Honda naar KTM in 2024 verwezen naar het land der fabelen. De Italiaanse MotoGP teambaas voelt zich naar eigen zeggen een Honda mens en denkt er voorlopig nog niet over om van fabrikant te wisselen.

De afgelopen week doken er geruchten op dat het LCR Team in 2024 met KTM-machines aan de start zou gaan verschijnen in plaats van Honda. Sterker nog, met deze keuze zou KTM in plaats van vier met zes machines aan de start verschijnen in de koningsklasse. KTM zou hiermee meteen één belangrijk probleem tackelen, namelijk dat men op deze manier Pedro Acosta aan boord aan boord zou houden en hem binnen de KTM-familie de overstap te kunnen laten maken van de Moto2 naar de MotoGP klasse.




Om het verhaal nog meer kracht bij te zetten zou Marc Marquez binnen het project de teamgenoot worden Acosta. Hoe mooi het verhaal ook zou zijn…….het verhaal gaat niet door want inmiddels heeft LCR teameigenaar Lucio Cecchinello het hele sprookje naar het land der fabelen verwezen; zijn team blijft in 2024 namelijk gewoon met Honda rijden en van een overstap naar KTM is dan ook geen sprake.

Lucio Cecchinello: “Ik wil volledig eerlijk en transparant zijn. Onlangs kreeg ik een telefoontje van Francesco Guidotti – de teammanager van KTM. Niks bijzonders omdat we wel vaker met elkaar bellen, zeg maar als vrienden onder elkaar zonder over ons werk te praten. In het gesprek vertelde hij me op een serene en autonome manier dat men bij KTM vanaf de eerstvolgende Grand Prix in Silverstone serieus gaat kijken hoe ze in de toekomst als fabrikant verder willen binnen de MotoGP. Ze zijn inderdaad geïnteresseerd in een ander team, en niet alleen om een zitje te kunnen bemachtigen voor Pedro Acosta. Hij vroeg me tussen neus en lippen door wat mijn situatie was voor 2024 en ik heb geantwoord dat ik destijds een driejarig contract heb getekend met Honda, een contract dat eind volgend jaar afloopt. Het gesprek eindigde zo en we hebben daarna geen contact meer gehad. Ik werk al 18 jaar samen met Honda in de MotoGP, in 2024 wordt het dus mijn negentiende seizoen. Mijn relatie met hen is zowel op menselijk – als ook op professioneel vlak heel erg goed. Ik ga dan ook zeker niet weg, ik ben en voel me nu eenmaal een Honda man.”

Het feit dat het LCR Team komend seizoen gewoon met Honda motoren aan de start zal verschijnen wil echter niet zeggen dat KTM de moed opgeeft. De Oostenrijkers oefenen namelijk al geruime tijd druk uit op Dorna Sport voor één of twee extra startplaatsen in de koningsklasse. Tot op heden vangt men bot aangezien Dorna Sports tot 2026 geen extra Independent Teams zal toelaten, er is na het vertrek van Suzuki namelijk alleen plaats voor een extra fabrikant. Dit alles houdt verband met het feit dat Dorna de Independent Teams jaarlijks een financiële injectie geeft van ruim vijf miljoen euro en een officieel fabrieksteam deze vergoeding niet krijgt. Een extra Independent Team kost Dorna dus jaarlijks veel geld, geld dat tot 2026 in geen enkele begroting is meegenomen.

Maar het moge duidelijk zijn, als KTM ergens zijn zinnen op heeft gezet dan moet het raar lopen dat men hun zin niet krijgt. Bovenstaand gerucht – een hoogstwaarschijnlijk door de Oostenrijkers zelf de wereld in geholpen gerucht – kan dan ook maar zo maar eens onderdeel zijn van een groter politiek spel. We gaan het zien, we gaan het meemaken maar de kans dat we in 2024 meer dan vier KTM-machines op de MotoGP startgrid zien verschijnen is zeker nog niet uitgesloten, en dit ondanks dat Cecchinello het komende seizoen voor het negentiende jaar op rij zal blijven samenwerken met Honda.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.