Luca Marini heeft tijdens de eerste officiële MotoGP test van 2024 in Sepang nog geen potten kunnen breken op de voor hem nieuwe Honda RC213V. De halfbroer van Valentino Rossi moest na drie dagen testen genoegen nemen met een teleurstellende negentiende plaats op de tijdlijst, een tijd waarmee hij maar liefst 1,326 seconde prijs moest geven op de snelste rondetijd en ruim 0,6 seconde op de snelste ronde van zijn Repsol Honda teamgenoot Joan Mir.
Nu zeggen de rondetijden tijdens een test vanzelfsprekend niet altijd alles, maar om na drie dagen als officieel fabriekscoureur je eigen naam na afloop pas op de negentiende plaats terug te zien, je meer dan zestiende van een seconde prijs hebben moeten geven op je eigen teamgenoot, je de minst snelste bent van de vier aanwezige Honda coureurs zorgt nu eenmaal niet voor de meest indruk makende ervaringen op je cv. Maar ondanks dit alles verliet Repsol Honda Team coureur Luca Marini donderdagavond Sepang met enig optimisme.
Luca Marini: “Natuurlijk is een negentiende plaats op de lijst niet de plaats waar je wilt staan, maar er zijn zeker ook veel positieve dingen. Na drie dagen samen met alle andere snelle jongens op de baan te hebben gereden is het duidelijk waar we op dit moment staan. Joan reed echt een geweldige ronde tijdens zijn time attack. Het moge duidelijk zijn: hij begrijpt wat de Honda nodig heeft om snel te zijn. Zo ver ben ik helaas nog niet. Ik rij momenteel nog te veel zoals op de Ducati, en om dat te veranderen heeft gewoon zijn tijd nodig. Tijdens de laatste dag zijn we begonnen met het testen van een aantal verschillende set-ups. Dat voelde aan het einde van de dag best wel al redelijk goed. Honda zal nog veel nieuwe onderdelen meebrengen naar Qatar, die gaan we daar testen en daar verwacht ik best wel veel van.”
Natuurlijk zijn rondetijden van in de 1’56 op het Sepang International Circuit indrukwekkend te noemen. Marini raakte er echter niet van onder de indruk en is van mening dat de eerstvolgende test in Qatar een heel ander beeld zal geven.
Luca Marini: “Rondetijden van in de 1’56 hier zijn vanzelfsprekend geweldig. Ik weet op dit moment echt nog niet hoe ik het zouden moeten doen. Ik verlies met name veel tijd bij het aanremmen van de bochten, dit omdat ik op deze motor de achterkant nog niet op dezelfde manier kan gebruiken zoals ik op de Ducati gewend was. Het draait allemaal om de laatste paar meter voor de bocht. Op de Ducati ging me dat veel beter af dan tot op heden op de Honda, dit kost nu eenmaal de nodige tijd om dat onder de knie te krijgen.”
Geduld is een schone zaak, dat weet Marini als geen ander. Hij zal dan ook de nodige tijd moeten nemen om de voor hem nieuwe RC213V onder de knie te krijgen, dit omdat de Honda over heel andere karaktereigenschappen beschikt dan de Ducati. Ondanks dat hij in het verleden altijd snel was op de Ducati is de Italiaan er absoluut geen voorstander van dat HRC de op dit moment ongenaakbare Ducati gaat kopiëren.
Luca Marini: “Daar geloof ik niet in. Je moet het DNA van deze motor respecteren. Ik ben een groot voorstander van het voortbouwen op de bestaande sterke punten. Ik moet zien dat ik deze sterke punten zo snel als mogelijk maximaal kan benutten. Tijdens de derde en afsluitende testdag ging het allemaal al een stuk beter op gebruikte banden. Het uitkomen van de bochten gaat steeds beter vanaf het moment dat ik op het gas ga. In Qatar zullen we ons moeten zien te verbeteren bij het aanremmen van de bochten, het gebied waar één van de sterkste punten ligt van de huidige RC213V.”
Marini is dit seizoen de opvolger van Marc Márquez binnen het Repsol Honda Team en stapt hiermee na zijn eerste drie jaar als coureur in de MotoGP klasse actief te zijn geweest op een Ducati voor het eerst over naar een ander motormerk. De Italiaan volgt hiermee de omgekeerde weg als de achtvoudig wereldkampioen die na elf jaar op een Honda actief te zijn geweest in de koningsklasse nu dit seizoen voor het eerst op een Ducati actief zal zijn. Er was echter wel een opvallende vergelijk tijdens deze eerste driedaagse MotoGP test van 2024, beiden heren gaven namelijk nagenoeg dezelfde feedback als het gaat om de sterke en zwakke punten van zowel de Honda als ook de Ducati.
Handige links 2024 MotoGP Sepang Official Test:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | Twitter | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.