Luca Marini: “KTM indrukwekkend, Yamaha zeer snel op rechte stukken en potentieel Honda erg goed”

8526
luca-marini
Luca Marini | foto© Randy van Maasdijk

Luca Marini is dit seizoen binnen het Repsol Honda Team de opvolger van Marc Marquez. De Italiaan heeft hiermee grote schoenen te vullen, iets waar de halfbroer van Valentino Rossi zich terdege van bewust is. Na een eerste test op de RC213V in november in Valencia kwam Marini deze week twee dagen in actie op de voor hem nieuwe Honda tijdens de Shakedown Test in Sepang. Veel meer dan dat de KTM’s indrukwekkend waren, de Yamaha zeer snel was op de rechte stukken en het potentieel van de Honda heel erg goed is wilde hij na afloop niet kwijt.

Na zijn debuut op de Honda, in november tijdens de MotoGP test in Valencia, stapte Luca Marini de afgelopen week in Maleisië weer op de RC213V, maakte hij opnieuw de nodige testkilometers om zich aan te passen aan voor hem nieuwe motorfiets en de Honda engineers de nodige feedback te geven in aanloop naar het 2024 MotoGP seizoen. Honda had veel nieuwe features, dus het werk was intensief en wordt volgende week voortgezet, opnieuw op het Maleisische circuit.







Luca Marini: “KTM indrukwekkend, de Yamaha zeer snel op de rechte stukken en het potentieel van de Honda is heel erg goed”

De voormalige VR46 Racing Team coureur maakte aan het einde van de test, waar hij twee van de drie dagen in actie kwam, de balans op tijdens een mediadebrief in het mediacentre van het Maleisische circuit.

Luca Marini: “Vooral de afsluitende testdag was het een hele uitdagende dag maar het was belangrijk om te begrijpen welke kant we op moesten met het nieuwe project en de nieuwe fiets. Ik denk dat we een goed potentieel hebben, maar dat er daarnaast nog veel werk te doen is. Laat ik het zo zeggen, de indrukken zijn positief, maar het is nog te vroeg om conclusies te trekken, we hebben nog veel kilometers op de baan nodig om te begrijpen of HRC de goede weg heeft ingeslagen om op termijn weer terug te komen aan de top in de MotoGP.”

Marini werd tijdens de media debrief ook gevraagd naar de verschillen tussen de Ducati Desmosedici en de Honda RC213V en wat er nodig is om deze weer competitief te maken.

Luca Marini: “De verschillen zijn behoorlijk groot. Ik denk dat we ons moeten concentreren om de problemen probleem voor probleem op te lossen. We hebben wat marge bij het uitkomen van de bochten, maar we moeten nog wel iets meer grip zien te vinden bij het accelereren. We hebben ook meer stabiliteit aan de achterkant nodig en wat meer downforce met de nieuwe winglets (spoilers). We hebben daarnaast ook veel aan aerodynamica gewerkt, omdat iedereen elke keer weer nieuwe ideeën en nieuwe onderdelen meebrengt. We moeten in mijn ogen nog meer aan dit aspect werken.”

De komende week zijn er nog drie testdagen op het Sepang International Circuit, drie dagen waar er door Marini en zijn Repsol Honda crew hard gewerkt zal worden om nog de nodige progressie te kunnen boeken. Hoe ziet zijn testprogramma er uit aanstaande dinsdag, woensdag en donderdag.

Luca Marini: “Ik heb er nog niet met mijn crewchief over gesproken, maar we zullen zeker in alles een betere setting moeten zien te vinden. Ik ben nieuw op de Honda, we moeten nog veel leren en de door Honda meegebrachte fiets is ook nieuw. We moeten beter begrijpen hoe we de banden op de juiste manier kunnen laten werken. We hebben nog drie dagen in Sepang, extra tijd om te werken en om ons te verbeteren.”

Marini beëindigde de Shakedown Test met de achtste rondetijd achter zijn naam. Nu deed de tijdlijst er de afgelopen paar dagen niet echt toe aangezien er veel verschillende zaken door de verschillende coureurs getest werden. Voor Marini was het daarnaast belangrijk om goed samen te werken met zijn nieuwe team en de nieuwe fiets. De Italiaan begint na drie seizoenen op een Ducati en in een satellietteam actief te zijn geweest namelijk aan een compleet nieuw avontuur als fabriekscoureur bij het ooit zo machtige en dominante Honda (HRC). Na een paar lastige en moeizame jaren heeft HRC de afgelopen maanden veel veranderingen aangebracht om te proberen weer concurrerend te zijn. De nieuwe MotoGP-concessies zullen hierbij een grote hulp zijn, maar het moment van instappen was voor Marini zeker niet het meest ideale moment. Maar hoe dan ook, de VR46 Racing protegé blijft ondanks alles optimistisch gestemd voor de toekomst. Zijn droom om ooit als fabriekscoureur actief te mogen zijn in de koningsklasse is met zijn overstap naar het Repsol Honda Team in ieder geval uitgekomen.

 

Handige links 2024 MotoGP Sepang Official Test:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.