Luca Marini: “Doel is om in een fabrieksteam te gaan rijden”

4471
luca-marini
Luca Marini | foto© VR46 Racing

Luca Marini werd de afgelopen week in verband gebracht met een mogelijke overstap naar het Repsol Honda Team. De halfbroer van Valentino Rossi zou op het verlanglijstje staan van Honda om in 2024 de plaats in te nemen van Marc Marquez. Zover komt het echter niet, niet nu maar de huidig Mooney VR46 Racing Team coureur staat er in de toekomst zeker voor open.

Dat Honda naarstig op zoek is naar een opvolger van de na dit seizoen bij het Repsol Honda Team vertrekkende Marc Marquez moge duidelijk zijn. Leek onlangs Fabio Di Giannantonio met afstand de belangrijkste kandidaat, inmiddels is wel duidelijk dat Repsol Honda teammanager Alberto Puig allesbehalve overtuigd is van een deal met uitgerekend de coureur die binnen Gresini Racing MotoGP plaats moest maken voor de komst van Marc Marquez.




Zo zou Puig niet alleen de 18-jarige Fermin Aldeguer inmiddels een aanbod hebben gedaan om in 2024 de nieuwe teamgenoot te worden van Joan Mir binnen het officiële Honda MotoGP fabrieksteam maar zou de Spanjaard ook Luca Marini benaderd hebben voor een mogelijke overstap. De momenteel voor het Mooney VR46 Racing Team uitkomende Italiaan geeft echter aan er op het moment nog niet open voor te staan maar op termijn bereidt te zijn om het team van zijn halfbroer Valentino Rossi te verlaten indien er zich een mogelijkheid voor doet om over te kunnen stappen naar een MotoGP fabrieksteam zo liet hij in gesprek met het Spaanse as.com.

Luca Marini: “Op dit moment heb ik voor volgend seizoen een contract bij mijn huidige team en ik moet goed werk leveren, want het potentieel is daar. Maar natuurlijk denk je als rijder weleens aan een dergelijke stap, want het is een ongelooflijke kans, ook al is de Honda momenteel niet de beste machine. Ik denk wel dat Honda over niet al te lange tijd opnieuw een competitieve machine zal hebben waarmee ze voor het kampioenschap te strijden. Mijn eerste doel is om een race te winnen en dan naar een fabrieksteam te gaan, om een ​​goede machine te ontwikkelen die perfect bij mijn rijstijl past.”

Een overstap naar een fabrieksteam betekent dat je afscheid zal moet nemen van het team van je halfbroer.

Luca Marini: “Ja dat klopt, maar het is iets dat ik moet doen. Ik moet mijn weg vinden. In mijn huidige team ben ik zeer professioneel en werk ik elke dag honderd procent om het beste resultaat te behalen, maar als de tijd zich voordoet zal ik proberen naar een fabrieksteam te gaan, omdat ik veel vertrouwen in mezelf heb om een ​​motorfiets te ontwikkelen. Ik denk dat ik in tegenstelling tot veel andere coureurs wel de capaciteiten heb om dat te doen. Ik ben van mening dat dit één van mijn sterke punten is.”

Inmiddels is het wel zo goed als zeker dat Aldeguer en Di Giannantonio de enige twee nog overgebleven kandidaten zijn voor het vrijgekomen Repsol Honda zitje voor komend seizoen. Wat ook duidelijk is dat is dat Aldeguer’s persoonlijk manager Hector Faubel Honda inmiddels heeft laten weten niet in te zullen gaan op een tweejarige deal en dat er uitsluitend te praten valt als er een driejarig contract op tafel komt te liggen. Hoe dit allemaal af zal lopen zal de komende dagen duidelijk worden.

Wordt het Aldeguer en grijpt Di Giannantonio naast een langer verblijf als coureur in de koningsklasse dan zal hij eventueel de vrijgekomen Moto2 plaats van Aldeguer over kunnen nemen binnen het SpeedUp team van Luca Boscoscuro. Ook wordt Di Giannantonio inmiddels in verband gebracht met een mogelijke overstap naar het FIM Superbike World Championship waar hij genoemd wordt als één van de kandidaten voor het zitje bij Puccetti Racing Kawasaki dat de laatste races van het huidige seizoen in handen was van de Spanjaard Tito Rabat.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  X | Threads | YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’