Loris Baz: “Het is geen goed idee om te racen op circuits waar maandenlang niets gebeurt”

4287
Loris Baz | © BMW Motorrad Motorsport

Loris Baz brak afgelopen zondag zijn enkel en kuitbeen in een incident tijdens Race 2 op het Pertamina Mandalika International Street Circuit. Na veel ophef besloot de Fransman op social media te reageren en zijn visie te geven over dit incident.

De tweede ronde van het 2023 World Superbike kampioenschap op het Pertamina Mandalika International Street Circuit stond bol van de incidenten. Het was de derde keer dat het kampioenschap naar het eiland Lombok afreisde om te racen op het gloednieuwe circuit in Indonesië.







Lees: Baz breekt kuitbeen en enkel bij incident in Superpole Race
Lees: Loris Baz: “Zojuist het ziekenhuis verlaten, gewoon super pech vandaag”

Net als de eerdere twee bezoeken kwamen de coureurs ook nu weer tot de ontdekking dat het asfalt wel erg vies was: vanwege de vele bouwwerkzaamheden rondom het circuit komt er veel stof op de baan terecht. Dit betekende dat de baan vrijdagochtend in FP1 eerst schoon moest worden gereden en de coureurs qua rondetijden nog ver van de records af zaten.

Naarmate het weekend vorderde werd de baan schoner en sneller, maar de ideale lijn was nog steeds erg smal. Dit maakte inhalen lastig en zodra je als coureur naast deze ideale lijn terechtkwam was een crash moeilijk te voorkomen.

Op een chaotische zondag werd dat meerdere malen duidelijk. ‘s Ochtends in de Superpole Race was er een aanvaring tussen Danilo Petrucci, Alex Lowes en Loris Baz waardoor de rode vlag werd gezwaaid, waarna Baz in de herstart wederom geraakt werd door Lowes met de breuken in zijn kuitbeen en enkel als gevolg. Later kwamen Jonathan Rea en Álvaro Bautista in de naast de ideale lijn te rijden waarbij de Spanjaard hard onderuitging en de Noord-Ier een high-sider ternauwernood kon voorkomen.

‘s Middags in Race 2 ging het mis voor Michael van der Mark die buiten de ideale lijn reed en daardoor met een high-sider van zijn BMW M 1000 RR werd geworpen, waarna Philipp Oettl de gecrashte machine niet meer kon ontwijken en ook zwaar ten val kwam.

Het Pertamina Mandalika International Street Circuit is nog geen anderhalf jaar oud maar heeft in die tijd al voor de nodige ophef gezorgd. Zo kregen de MotoGP coureurs een jaar geleden ook een zeer vuile baan voor hun kiezen tijdens de officiële test, twee maanden voor de eerste Grand Prix waarbij later ook nog eens bleek dat het asfalt niet goed hechtte.

Fabio Quartararó tijdens de test op het Pertamina Mandalika International Street Circuit in 2022 | © Dorna

In zijn betoog op social media gaf Baz aan dat hij het geen goed idee vindt dat er WK races worden gehouden op circuits die niet of nauwelijks worden gebruikt. Zo komt het ook in Argentinië (zowel Termas de Rio Hondo als het Circuito San Juan Villicum) dat daar veel stof op de baan ligt en er na twee dagen schoonrijden van de baan een zeer smalle racelijn is ontstaan.

Loris Baz: “Nee, ik deed niets verkeerd met mijn been. Zo’n 90% van de rijders doet het nu al jarenlang. Daarnaast geef ik Alex [Lowes] ook niet de schuld van het incident.

Laat me uitleggen hoe en waarom dit gebeurd is. De circuits hier [Mandalika] en in Argentinië zijn altijd heel vies als wij komen, hierdoor moeten we deze schoonrijden. Uiteraard rijden we altijd dezelfde (ideale) lijn dus ontstaat er maar een ‘schone’ lijn van ongeveer een meter, alleen daar hebben we grip.

Normaalgesproken geven we altijd genoeg ruimte bij een inhaalactie, vooral op het moment wanneer je deze inzet. In dit geval kan dat niet want als je op het vuile gedeelte komt ga je wijd of zelfs onderuit. De andere optie is om twee machines binnen zo’n 80 cm te krijgen en dat is wat er bij mijn incident gebeurde, ook [Michael] Rinaldi had hetzelfde in bocht 1 van Race 1.

Het was ook de oorzaak van het incident waardoor de rode vlag gezwaaid werd in Race 2 met Alex [Lowes] en Danilo [Petrucci]. Met twintig machines richting bocht 2 op zo’n krappe lijn heb je nog niet 1% marge voor een fout. Het is niet mijn taak om te zeggen wat alle opties zijn maar alle coureurs zijn het eens dat het geen goed idee is om te racen op een circuit waar maandenlang geen motoren hebben gereden.”

De MotoGP paddock komt in oktober pas weer in Indonesië om te racen op het Pertamina Mandalika International Street Circuit. Het is te hopen dat de omstandigheden dan beter zijn dan dat ze afgelopen weekend waren.

Loris Baz heeft gelukkig nog zo’n zes weken om te herstellen van zijn opgelopen blessures. De eerstvolgende ronde van het World Superbike kampioenschap wordt in het weekend van 21 t/m 23 april verreden op het TT Circuit Assen.

Handige links Motul Indonesian Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_top 3
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_Start
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_Parc Fermé (4)
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_Podium
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_Parc Fermé (1)
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_Parc Fermé (2)
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_Parc Fermé (3)
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_Finish
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_64
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_61
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_62
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_23
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Superpole Race (1)
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_11
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Vierge Parc Fermé celebration
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Vierge PArc Fermé
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Vierge Parc fermé 3
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Podium
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Start
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Parc Fermé
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Podium Vierge
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Parc Fermé Rinaldi
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Finish 2
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Finish
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Bautista
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Bautista Toprak
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Bautista fag celebration
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Bautista kiss bike
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_54
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_55
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_97
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_54 7
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_21
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_19 celebration
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Bautista grid (1)
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_7
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_9
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_9
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Superpole_Yamaha 1-2
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_47
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_55
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_54
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_60
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_65
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_Bassani Parc Fermé
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_Baustista Locatelli PArc Feré
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_Bautista Parc Fermé
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_Bautista 1
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_Finish
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_Parc Fermé 19 1
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_Locatelli Parc Fermé
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_podium
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_Parc Fermé entrance
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_Yamaha 1-2
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_Start
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Superpole (2)
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Superpole (1)
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Superpole (2)
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Superpole_Razgatlioglu Parc Fermé
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Superpole_Bautista Parc Fermé
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Superpole_55_54
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Superpole (1)
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_Start
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_Tuuli Parc Fermé
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_Podium
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_Oncu Parc Fermé
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_Finish 2
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_Finish
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_94
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_Caricasulo Parc Fermé
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_66
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_23
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_64
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_11
  • Remy Gardner
  • Dominique Aegerter
  • Jonathan Rea
  • Jonathan Rea
  • Tom Sykes
  • Alex Lowes
  • Andrea Locatelli
  • Toprak Razgatlioglu
  • Toprak Razgatlioglu
  • Michael Ruben Rinaldi
  • Alex Lowes
  • Alvaro Bautista
  • Michael Ruben Rinaldi
  • Michael van der Mark
  • Alvaro Bautista
  • Pre-event