Loris Baz en Ten Kate Racing sluiten debuutweekend in Jerez positief af

451
loris-baz
Loris Baz - Jerez | foto© Randy van Maasdijk

Het Nederlandse Ten Kate Racing Yamaha en Loris Baz maakten afgelopen weekend in Jerez de la Frontera tijdens de Acerbis Spanish Round hun comeback als team en coureur in het FIM Superbike World Championship. Het werd een weekend met ups en downs, maar met een afsluiter die zorgde voor tevreden gezichten bij zowel het Nederlandse team maar zeker ook bij de Franse coureur.

Een week geleden begonnen Ten Kate Racing en Loris Baz gezamenlijk aan een nieuw avontuur, een nieuw avontuur waarin voor beiden partijen werkelijk alles nieuw was. Nadat er eind 2018 plots een einde aan kwam aan de samenwerking met Honda bouwde het in Nieuwleusen gevestigde team aan een nieuwe uitdaging met Yamaha terwijl Baz na een periode van ruim zeven maanden niet in wedstrijdverband op een motor had gereden voor het eerst kennismaakte met de nieuwe Yamaha YZF-R1.







Een week geleden werden er in Italië door de Ten Kate Racing monteurs twee nieuwe machines opgebouwd. Vanuit de werkplaats van Yamaha in Monza werd er koers gezet naar Misano waar vorige week aan een tweedaagse test werd deelgenomen. Tijdens deze test, die deels in het water viel, werden de eerste kilometers gemaakt om vervolgens van daaruit door te reizen naar het Spaanse Jerez waar dit weekend de Acerbis Spanish Round werd verreden en voor het team de eerste echte krachtmeting op het programma stond.

Met slechts twee halve dagen testen in de pocket, met een motor die nog niet eens in Nieuwleusen was geweest werd er vrijdagochtend begonnen aan het nieuwe avontuur.

Vanzelf ging het echter allemaal nog niet, na een goede eerste vrije training vrijdagochtend sloeg vrijdagmiddag het noodlot toe. Baz verloor in de tweede vrije training de voorkant, een op zichzelf onschuldige crash met helaas iets grotere gevolgen. De Fransman zelf bleef ongedeerd, maar anders was dat voor de nieuwe Yamaha, deze kon namelijk als volledige afgeschreven worden bestempeld. Met man en macht werd er in de nacht van vrijdag op zaterdag doorgewerkt en stond er zaterdagochtend een volledige ‘nieuwe’ machine klaar.

Ondanks deze tegenslag – niet alleen vanwege de schade maar door de crash ging er vrijdagmiddag ook kostbare tracktime verloren – werd er zaterdag keihard doorgewerkt aan het onder de knie krijgen van de nieuwe Yamaha al had de Fransman de nodige tijd nodig om het goede gevoel terug te vinden. Ondanks dit kwalificeerde Baz zich zaterdag als vijftiende voor zijn en het team allereerste wedstrijd van het seizoen, een wedstrijd waarin hij later op de dag als twaalfde wist te volbrengen en waarmee de eerste vier WK punten een feit waren.

Zondagochtend om 09:00 uur stond de warm-up op het programma, echter hier sloeg de pechduivel opnieuw keihard toe. Een elektronisch probleem zorgde ervoor dat deze sessie er na één ronde opzat en er opnieuw belangrijke tracktime verloren ging. Ondanks dat de technische mensen keihard werkten om het probleem te verhelpen bleek dit niet haalbaar voor de dit seizoen nieuw op het programma staande Superpole race. Terwijl de collega coureurs hun race reden zat er voor Baz niets anders op dan deze eerste korte race van de dag te bekijken vanuit de pitbox.

Maar opgeven staat niet in het woordenboek van de nuchtere Nederlanders, en zo werd het heuvel opgelost voor aanvang van de tweede hoofdrace van het weekend. De Fransman stelde vervolgens het team niet teleur, reed een dijk van een race om uiteindelijk als negende de finish te passeren.

Natuurlijk en vanzelfsprekend hadden het team en coureur voorafgaand aan het weekend iets meer verwacht en op iets meer gehoopt, maar gezien de korte voorbereidingstijd, de tegenslagen gedurende het weekend verliet men zondagavond met een tevreden gevoel het Zuid Spaanse circuit.

Ten Kate Racing Yamaha teammanager Kervin Bos: “We kwamen al met een glimlach op ons gezicht naar Jerez omdat we eigenlijk de eerste race al gewonnen hadden, puur om hier als team te zijn. Natuurlijk heb je hoge verwachtingen omdat de eerste test in Misano gewoon erg goed en hoopgevend was. De eerste vrije trainingen vrijdagochtend was ook gewoon goed maar dan gaat het vervolgens in de tweede vrije training mis en krijg je een tegenslag te verwerken waarbij er een complete machine werd afgeschreven. Zo tegenslag blijft je dan de rest van het weekend achtervolgen, simpelweg omdat je al de beschikbare tracktime in zo’n eerste weekend meer dan nodig hebt. Zaterdag was best wel een uitdagende dag, we kwamen hier een aantal kleine probleempjes tegen, maar ondanks dit wisten we ons stap voor stap te verbeteren. We kwamen steeds dichter bij de juiste set-up, iets dat best wel een uitdaging is met de Yamaha, mede ook door de lengte van Loris ten opzichte van de andere Yamaha coureurs. Zondagochtend kregen we te maken met een technisch probleem waardoor Loris de warm-up en zelfs de Superpole race moest missen. Maar ook dit probleem hebben we weten te overwinnen waarna Loris een sterke race heeft gereden, dat was gewoon goed. De racesnelheid was gewoon een stuk beter, we hebben echt een grote stap kunnen maken. Ik kijk nu dan ook al uit naar de volgende race in Misano, ik ben ervan overtuigd dat we daar sterker voor de dag zullen komen en constant mee kunnen doen binnen de top tien.”

Loris Baz: “Het ging dit weekend allemaal nog niet vanzelf maar dat wisten we eigenlijk al van te voren. Dat hoort een beetje bij het leerproces waar we samen in zitten. Het was echt jammer dat we door de crash vrijdagmiddag zoveel tijd hebben verloren. Zaterdag was een beetje een dag van veel nieuwe dingen proberen, maar ondanks dit was het best wel een redelijke dag waarin we veel geleerd hebben. Voor zondag hadden we veel dingen veranderd met als doel deze in de warm-up uit te proberen – eigenlijk stond er een compleet andere fiets in vergelijking met de dag daarvoor. De Sunday was in het begin zeker geen Funday aangezien we tegen een technisch probleem aanliepen en ik niet deel kon nemen aan de warm-up en de Superpole race. De jongens wisten het probleem voor race 2 te fixen. Ik begon dus aan de race met een compleet andere fiets in vergelijking met de dag ervoor. In het begin van de race was dit best lastig, ik moest eerst de motor leren kennen, geen fouten zien te maken maar ik voelde me al snel een stuk comfortabeler dan gisteren. De negende plaats voelt dan ook een beetje als een overwinning, helemaal omdat ik in het tweede deel van de race al aardig in de buurt wist te komen bij de rondetijden van de jongens voorin het veld. Het is gewoon een super gevoel om na zeven maanden weer een race te hebben gereden, natuurlijk moet ik mezelf op een aantal punten nog zien te verbeteren en de kleine foutjes eruit zien te halen. Maar ik wil bij deze dan het team bedanken voor hun inzet en de bergen werk die ze hebben verzet de afgelopen tijd. Ook dank aan Yamaha voor hun geweldige ondersteuning bij het vinden van de juiste afstelling. Als we op deze basis aan het volgende raceweekend in Misano kunnen beginnen dan denk ik dat we een stuk dichter bij de snelste mannen in de buurt zullen komen. Als laatste mijn felicitaties aan het adres van Michael van der Mark, hij heeft hier een heel sterk weekend gereden met zondagmiddag een hele sterk gereden race met als resultaat een prachtige overwinning.”

Het eerstvolgende wedstrijdweekend voor Ten Kate Racing Yamaha en Loris Baz wordt verreden van 20 t/m 23 juni op het World Circuit Marco Simoncelli in Misano.

 

Handige links Acerbis Spanish Round Jerez:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App