Loris Baz: ‘De combinatie Ten Kate Racing, Yamaha en Baz kan races winnen’

260
loris-baz
Loris Baz - Phillip Island | foto© Russell Colvin

Ondanks dat er op dit moment geen races zijn vanwege de uitbraak van het coronavirus blijft Loris Baz positief gestemd. De in Nederlandse dienst rijdende Fransman traint dagelijks om zo fit te zijn wanneer het FIM Superbike World Championship binnenkort hervat kan worden.

Ook in Frankrijk gelden op dit moment strenge regels en de nodige beperkingen vanwege de uitbraak van het coronavirus. Zoals de meeste coureurs volgt Loris Baz (Ten Kate Racing – Yamaha) de op dit moment in Frankrijk geldende regels en beperkingen. Maar ondanks deze verplichte “break” blijft de Fransman gericht op zijn fysieke voorbereiding mocht het seizoen binnenkort hervat worden.







Tussen twee trainingen door sprak de Yamaha-rijder met worldsbk.com over zijn geweldige start van het seizoen en zijn schema in deze bijzonder periode.

Loris Baz: “We gaan er zo goed mogelijk mee om, maar het feit is dat er momenteel dingen belangrijker zijn dan onze tijdelijke periode zonder races. De gezondheid van eenieder heeft op dit moment prioriteit. Ik heb geluk dat het goed met me gaat en met de mensen om me heen ook. Het moeilijkste is om gemotiveerd te blijven, om te blijven werken, wetende dat we al de hele winter getraind hebben voor deze periode. Ondanks dat we nu even geen races hebben maak van de gelegenheid gebruik om mijn fysieke conditie te verbeteren. Voorlopig worden er geen wedstrijden geannuleerd, ze worden alleen uitgesteld. Er is nog steeds hoop dat we een goed kampioenschap krijgen met veel wedstrijden. Er zijn ergere dingen momenteel dan onze sport. Wereldwijd zijn er veel meer mensen getroffen. We moeten onze huidige situatie relativeren.”

Net als veel anderen is Baz ook gedwongen om thuis te blijven, de Ten Kate Racing Yamaha coureur is hierdoor niet in staat om één van zijn geliefde trainingen te doen;  trainen op de racefiets.

Loris Baz: “Ik doe momenteel veel aan cardio- en krachttraining. Ik ben er thuis volledig op ingesteld om dit allemaal te kunnen doen. Ik hou zo mijn wintervoorbereiding op peil, ook al kunnen we niet naar buiten en onze trainingen afwerken op de racefiets. Ik zorg daarnaast ook voor mijn familie en vrienden en dat is belangrijk.”

Mocht het seizoen binnenkort weer van start gaan dan hoopt Baz verder te kunnen bouwen op zijn prestaties welke hij onlangs tijdens de openingsronde van het seizoen liet zien op het Phillip Island Grand Prix Circuit, een sterk optreden waarin de beloning uiteindelijk ontbrak nadat het geluk in de races niet aan zijn zijde was.

Loris Baz: “Het openingsweekend op Phillip Island was een weekend waar ik gemengde gevoelens aan heb overgehouden. Aan de ene kant was het erg positief, maar aan de andere kant is het ook frustrerend wat betreft het aantal WK punten dat we er hebben gescoord. Dat is uiteindelijk het belangrijkste. We hadden veel meer kunnen scoren. Maar we hadden echt pech. Ik haat het om dit te zeggen, maar ik heb pech gehad in Australië, ik werd in de races twee keer buiten de baan geduwd… Vorig jaar bleven we zeggen dat het ons ontbrak aan voorbereiding en de ervaring met de motor om vooraan in het veld een rol te kunnen spelen. Maar de afgelopen winter hebben we een sterk testprogramma af kunnen werken, we waren echt klaar om op Phillip Island mee te doen voor de overwinning. Ik denk dat we er hebben laten zien dat we er kunnen staan. Ten Kate, Yamaha en Loris Baz is een trio dat dit seizoen races kan winnen. We hebben op Phillip Island in elke race voorin meegedaan, maar deze dingen gebeuren. Ik ben erg blij met het werk dat we in het voorseizoen hebben gedaan, waardoor we als privé-team nu het niveau hebben om de officiële fabrieksteams te verslaan.”

Normaalgesproken zou de eerste Europese ronde van het seizoen verreden worden op het circuit van Jerez de la Frontera. Helaas is deze ronde inmiddels verplaatst, net als de eerstvolgende ronde op het TT Circuit Assen en zullen er naar alle waarschijnlijkheid nog meer volgen. De planning was echter dat Baz vanaf nu zou kunnen beschikken over de 2020 versie van de Yamaha YZF-R1, dit nadat hij in Australië nog onderweg was met een 2019 krachtbron.

Loris Baz: “Als alles goed gaat, heb ik tijdens de volgende ronde de beschikking over de 2020 versie van de YZF-R1. Helaas weten we door de situatie rondom de corona pandemie en de transportproblemen niet echt wat de situatie is. De blokken stonden in Italië klaar om naar Nederland getransporteerd te worden, maar helaas zorgde de lockdown ervoor dat ze nu nog ergens in Italië in een expeditie-centrum staan. Mochten we binnenkort kunnen beschikken over de nieuwe blokken dan verwacht ik een beetje meer topsnelheid en meer vermogen bovenin. Dat is wat we nu nog missen. We zagen het in de tweede race op Phillip Island: Ik werd steeds gepasseerd op de rechte stukken en het was daardoor moeilijk om de race te blijven leiden. Daarom heb ik mijn best gedaan om voorin te blijven en me niet te laten inhalen door de groep achter ons. Ik denk dat de 2020-motor iets beter werkt. We hebben een beetje meer topsnelheid nodig zodat we niet op de rechte stukken worden ingehaald. Er zijn nog veel meer kwaliteiten van deze motor die ik beter moet leren te gebruiken. Net als bij de MotoGP is onze motor zeer soepel en geeft hij perfect vermogen bij een maximale hellingshoek.”

Baz reed op Phillip Island echter niet met een volledige 2019 versie van de Yamaha YZF-R1, zo was de door Ten Kate Racing Products in Nieuwleusen geprepareerde fiets wel voorzien van de nieuwste aërodynamische kuipdelen.

Loris Baz: “Ik denk dat de motor zich hierdoor over het algemeen beter gedraagt. De nieuwe kuipdelen maken de motor aanzienlijk stabieler, zelfs op het gebied van wheelies. Ondanks dit denk ik dat we nog wel wat werk te doen hebben. Ik zit niet in het fabrieksteam, maar ik ben wel betrokken bij de ontwikkeling van de Yamaha. De aerodynamica is nog niet volledig uitgediept en ik denk dat de langere rijders zoals Toprak, Michael en ik er nog meer voordelen uit moeten kunnen halen. Daar blijven we dan ook aan werken, ik denk echt dat we hierdoor ons gedurende het hele jaar nog zullen verbeteren.”

Na de openingsronde van het seizoen op Phillip Island werd onlangs het wedstrijdweekend in Qatar al uitgesteld en werden de evenementen in Jerez en Assen al verplaatst naar een latere datum in het seizoen. Vooralsnog staat in het weekend van 08 t/m 10 mei de Acerbis Italian Round op het circuit van Imola nog gewoon op het programma, een reële verwachting is echter dat ook deze ronde en de twee weken later te verrijden ronde op Motorland Aragon de komende dagen afgelast of verplaatst zullen worden naar een datum later in het seizoen.

 

Handige links Yamaha Finance Australian Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Waar te volgen op TV

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App