Ten Kate Racing keert aanstaand weekend in Jerez terug als team in het FIM Superbike World Championship. Een compleet nieuwe start voor het in Nieuwleusen gevestigde team dat niet alleen de overstap maakt van Honda naar Yamaha, maar met Loris Baz ook een ervaren, gemotiveerde en zeer gedreven coureur in haar gelederen heeft. Wij spraken onlangs met de voormalig MotoGP coureur die staat te trappelen om vrijdagochtend in Jerez op de voor hem nieuwe Yamaha YZF-R1 te stappen.
Als vrijdagochtend in Jerez de la Frontera de lichten op groen gaan voor de eerste vrije training van de Acerbis Spanish Round hebben het Nederlandse Ten Kate Racing Yamaha en de Fransman één ding gemeen… Beiden hebben namelijk lang uitgekeken naar dit moment.
Voor het in Nieuwleusen gevestigde Ten Kate Racing Yamaha is het een comeback in de WorldSBK paddock sinds men eind vorig jaar een einde zag komen aan hun samenwerking met Honda, voor de Fransman is het zijn eerste raceweekend sinds hij eind vorig jaar geen competitief zitje kon vinden in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap.
Beide partijen werkten de afgelopen maanden aan hun eigen plan met de bedoeling om samen sterker dan tevoren hun comeback te kunnen maken in het FIM World Superbike Championship. De afgelopen week werden in Misano de eerste en enige testkilometers gemaakt en vanaf vrijdag in Jerez gaat het voor het eerst om het echie.
Tijdens deze tweedaagse test in Misano spraken we veel met de Fransman en vroegen hem het hemd van het lijf over zijn ervaringen van de afgelopen maanden, zijn eerste gezamenlijke testkilometers met het Nederlandse team en zijn verwachtingen voor de komende races.
De belangrijkste vraag, hoe het was om na zeven maanden niet op een wegrace machine gereden te hebben weer terug te zijn, hoefden we eigenlijk niet te stellen aangezien dit overduidelijk aan zijn gezicht was af te lezen.
Loris Baz: “Om de afgelopen maanden thuis te zitten was vanzelfsprekend niet de meest leuke periode, maar ik kan nu wel zeggen dat het het wachten meer dan waard is geweest, de afgelopen twee dagen waren namelijk al leuker dan heel het afgelopen jaar. Ik ben er van overtuigd dat dit de juiste keuze was, want ik keer terug in het kampioenschap met een competitieve machine en met een topteam.”
Met andere woorden, je had voorafgaand aan dit seizoen wel mogelijkheden maar deze waren in jou ogen niet goed genoeg.
Loris Baz: “Ja dat klopt, na afloop van vorig seizoen heb ik tegen mezelf gezegd dat ik niet nog zo’n seizoen mee wilde maken en dat ik alleen in het WorldSBK actief wilde blijven als dit bij een goed team en met een competitieve machine zou zijn. Al snel bleek dat deze mogelijkheid er niet was waarna ik in overleg met mijn manager heb besloten om te wachten, te wachten tot zich er een kans zou aandienen.”
Wanneer kreeg je een eerste telefoontje vanuit Nieuwleusen?
Loris Baz: “Dat is al weer een aantal maanden geleden. Na het eerste gesprek met Kervin (Bos) had ik meteen het goede gevoel. Natuurlijk wist ik dat er nog heel veel moest gebeuren en dat er een kans bestond dat het niet zou gaan lukken. Maar het klinkt misschien gek, vanaf het eerste moment was ik er van overtuigd dat er iets moois uit zou komen en dat Gerrit- en Ronald ten Kate en Kervin dit project van de grond zouden krijgen. De drijfveer en de passie waarmee zij aan dit project hebben gewerkt is gewoon een heel groot compliment waard.”
Nu hebben jullie een week geleden in Misano voor het eerst samengewerkt, de weergoden waren jullie daarbij niet heel erg goed gezind. Maar hoe heb je deze eerste test ervaren en heb je een beeld gekregen waar jullie samen ongeveer staan in vergelijking met de rest van het veld?
Loris Baz: “Het weer was inderdaad niet heel goed en de omstandigheden om te testen daardoor niet ideaal. Maar ondanks dit zijn we allemaal heel erg blij dat we terug zijn. We hebben ondanks de mindere omstandigheden veel werk gedaan, het zou inderdaad beter geweest zijn als we nog een derde dag hadden kunnen testen op een volledig droge baan. Helemaal omdat ik na zeven maanden niet op een racemotor te hebben gereden toch even weer het goede gevoel moest zien te vinden en op tempo moest komen. Daarnaast was ook alles voor het team nieuw, zij moesten ook alle systemen met de motor leren kennen. Veel mensen denken misschien dat je gewoon op zo’n machine kunt stappen en je ronden rijdt, maar zo werkt het in werkelijkheid natuurlijk niet. Het belangrijkste is dat ik me in elke run wist te verbeteren en sneller rond kon gaan. Mijn tempo was gewoon goed alleen heb ik me niet gefocust op het rijden van die ene snelle ronde, voor mij was het belangrijker om tijdens deze eerste ‘shakedown’ test de machine te leren kennen en er achter zien te komen hoe ik de Yamaha moet rijden.”
Een test is een test, maar aanstaand weekend in Jerez gaat het voor het eerst om het echie als er drie races op het programma staan.
Loris Baz: “Dat klopt helemaal, ik kijk er naar uit om de competitie aan te gaan. Ik ben echter wel blij dat er dit seizoen drie races zijn in een weekend, want we moeten ook eerlijk en reëel zijn en blijven, Jerez wordt een soort van testcase voor ons. Vrijdag zullen we een basis set-up moeten zien te vinden waarmee ik het juiste tempo kan rijden. Mijn doel is ook hier om me in elke sessie te verbeteren en het verschil met de snelste mannen zien te verkleinen.”
Durf je een voorspelling te doen waar jullie staan op dit moment?
Loris Baz: “We hebben zeker nog wel tijd nodig om echt klaar te zijn en om voor het podium mee te doen. Het is op dit moment moeilijk om een reëel doel te hebben, maar mijn doel is om zo snel mogelijk op het podium te staan. Ik weet niet of het in Jerez al gaat lukken of dat we nog een race moeten wachten. Maar ik ben er zeker van dat ik bij deze groep mensen in goede handen ben, als we in Jerez al de juiste afstelling weten te vinden dan kunnen we pushen. Ik ben er klaar voor, ik heb het racen en het knokken voor podiumplaatsen gemist. Ik zal alles geven wat we in huis hebben en mijn uiterste best doen om zover mogelijk voorin het veld te finishen, maar zoals al gezegd of we direct al in Jerez voor een podiumplaats mee kunnen doen is nog even de vraag.”
Hoe het ook zij, waar Ten Kate Racing Yamaha en Loris Baz komend weekend in Jerez ook zullen staan is afwachten. Eén ding moge duidelijk zijn, zowel bij het Nederlandse team als ook bij de Franse coureur zal het aan inzet en motivatie niet ontbreken.
Handige links Acerbis Spanish Round Jerez:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App