Lorenzo’s besluit om te stoppen: ‘Dit is het, bedankt voor alles’

289
jorge-lorenzo
Jorge Lorenzo (r) en Carmelo Ezpeleta (l) | foto© Nico Schneider

Jorge Lorenzo heeft donderdagmiddag in Valencia zijn afscheid als MotoGP coureur aangekondigd. De 32-jarige Spanjaard besloot zijn carrière te beëindigen als gevolg van een reeks aan blessures en een tot nu toe rampzalig seizoen op de Repsol Honda.

Donderdagmiddag tijdens een drukbezochte persconferentie, waar ook nagenoeg al zijn huidige MotoGP collega’s aanwezig waren, lichte de vijfvoudig wereldkampioen zijn besluit toe. Onderstaand het verhaal van de Spanjaard.







Lees ook: Jorge Lorenzo stopt als MotoGP coureur

“Ik heb altijd gedacht dat er vier belangrijke dagen zijn voor een rijder. De eerste is je eerste race, de tweede je eerste overwinning en vervolgens je eerste wereldkampioenschap – niet iedereen kan een wereldkampioenschap winnen, maar sommigen van ons hebben het gehaald – en dan de dag dat je besluit om te stoppen.

“Alles begon toen ik drie jaar oud was, bijna 30 jaar volledige toewijding aan mijn sport. Mensen die met mij werken, weten hoe perfectionistisch ik ben, hoeveel energie en intensiteit ik altijd in mijn sport heb gestoken.”

“Dit niveau van perfectionisme vereist veel motivatie, daarom had ik na negen jaar bij Yamaha -waarschijnlijk de beste jaren in mijn carrière – het gevoel dat ik een verandering nodig had, als ik deze volledige inzet voor mijn sport wilde behouden. Daarom wilde ik naar Ducati verhuizen, het gaf me een grote stimulans van motivatie en ook al waren de resultaten erg slecht, ik gebruikte mijn motivatie om niet op te geven en te blijven vechten totdat ik deze prachtige overwinning in de Mugello voor alle Ducati-fans had behaald.”

“Toen ik later bij Honda tekende, gaf me dit nog een flinke duw in de rug omdat ik iets bereikt had waar alle coureurs van dromen, namelijk om HRC-rijder te worden voor Repsol Honda.  Helaas bleken blessures al snel tot een belangrijk item in mijn resultaten en prestaties, waardoor ik fysiek niet in staat was om snel of competitief te zijn.”

“Dit plus een motor die niet natuurlijk aanvoelde, gaf me veel problemen om competitief te zijn zoals ik wil zijn. Hoe dan ook, ik heb nooit het geduld verloren en bleef werken met het team, omdat ik dacht dat het waarschijnlijk slechts een kwestie van tijd was voordat alles op zijn plaats zou vallen.”

“Op het moment dat ik licht aan het einde van de tunnel begon te zien kwam de vervelende crash tijdens de Montmelo-test.  En dan enkele dagen later crashte ik weer in Assen, een crash waarvan jullie de gevolgen kennen.”

“Ik moet toegeven toen ik in Assen door het grind rolde en ik opstond, dacht ik bij mezelf: ‘Oké Jorge, is dit echt de moeite waard’?  Na alles wat ik heb bereikt, om op deze manier te blijven lijden…. ik ben er klaar mee, ik wil niet meer racen.”

“Maar toen kwam ik thuis en besloot ik het toch weer te proberen. Ik wilde geen vroege en overhaaste beslissing nemen. Dus ging ik door. Maar de waarheid is dat dit heuvel vanaf dat moment zo hoog en zo groot voor mij werd dat ik de motivatie, het geduld om deze berg te blijven beklimmen, niet meer kon vinden.”

“Dus ik moet sorry zeggen aan het adres van Honda. Vooral Alberto, die me deze kans gaf. Ik herinner me nog heel goed die dag in Montmelo tijdens de test, één van de eerste ontmoetingen die ik met hem had, om te beginnen met het praten over mijn verhuizing naar Honda. En ik zei tegen hem: ‘Alberto maak geen fout door de verkeerde coureur te tekenen! Geloof me en je zult er geen spijt van krijgen’.”

“Helaas moet ik zeggen dat ik hem teleurgesteld heb. Ik heb Honda teleurgesteld. Takeo [Yokoyama], [Tetsuhiro] Kuwata en [Yoshishiga] Nomura-san [HRC-directeur]. Maar ik denk dat dit de beste beslissing voor mij en voor het team is omdat Honda en Jorge Lorenzo niet alleen maar kunnen blijven strijden voor slechts enkele punten en het in mijn ogen teveel tijd kost om voor top vijf of zelfs podium klassering te kunnen strijden. Ik denk dat we beide winnaars zijn die moeten kunnen vechten om te winnen.”

“Terugkomend op mijn mooie en succesvolle carrière, heb ik altijd gezegd dat ik een zeer gelukkige mens ben. Soms voel ik me een beetje als in de film ‘One in a Billion’, de documentaire die het leven van de enige Indiaan verteld die naar de NBA kwam. Tijdens mijn carrière heb ik tegen tientallen uitzonderlijke coureurs van mijn generatie gestreden, waarvan sommige nog getalenteerder zijn dan ik. Niemand is zo succesvol geweest als ik, maar de meesten van hen haalden het wereldkampioenschap niet eens, omdat ze moesten gaan werken bij een baas in een normale baan. Daarom voel ik me zo gelukkig dat ik veel meer heb bereikt dan ik me ooit had voorgesteld toen ik voor het eerst aan de slag ging. En ja, het is waar, ik heb altijd heel hard gewerkt, maar zonder dat ik op het juiste moment op de juiste plaats was geweest, en vooral zonder de hulp van veel mensen die in mijn carrière met mij hebben gewerkt, zou ik niet hebben kunnen bereiken wat ik heb gedaan.

“Daarom wil ik al deze mensen hartelijk bedanken. Vooral Carmelo en Dorna voor de behandeling en voor het feit dat ze de MotoGP zo groot hebben gemaakt. Derbi, Aprilia, Yamaha, Ducati, Honda, vooral Giampiero Sachi, Gigi Dalligna, Lin Jarvis en Alberto Puig. Natuurlijk mijn moeder voor het mij op de wereld zetten. Mijn vader, voor het tonen van de passie voor deze sport en alle opofferingen die hij de afgelopen jaren voor mij heeft gedaan. Mijn fans en mijn fanclub voor de onvoorwaardelijke steun gedurende al die jaren. Dank aan alle mensen die met mij samenwerken binnen mijn persoonlijk team, met speciale aandacht voor Albert Valera, voor het feit dat we altijd eerlijk en loyaal naar elkaar toe zijn geweest. Dus, dit is het, met heel mijn hart, ik wens jullie het allerbeste, professioneel en persoonlijk. Bedankt voor alles.”

Na Lorenzo’s toespraak kwam Carmelo Ezpeleta aan het woord. De Dorna baas bevestigde dat de vijfvoudig wereldkampioen als MotoGP Legend in de MotoGP Hall of Fame zal worden opgenomen, dit tijdens de 2020 editie van Spaanse Grand Prix in Jerez. Een passend eerbetoon aan één van de grootste coureurs die de MotoGP paddock kent en na dit weekend heeft gekend.

 

Handige links Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App