Jorge Lorenzo heeft op zaterdagmiddag in een spectaculaire kwalificatiesessie in Barcelona de pole gepakt, zijn eerste in dienst van Ducati. De Spanjaard wist, na zijn eerste Ducati overwinning twee weken geleden in Mugello, in QP2 de snelste rondetijd te rijden voor Marc Márquez en teamgenoot Andrea Dovizioso.
Op zaterdagmiddag werd voorafgaand aan de twee kwalificatiesessies eerst de halfuur durende vierde vrije training verreden op het Circuit de Barcelona-Catalunya.
FP4
Op een zeer zonnig Catalaans circuit met een buitentemperatuur van 28°C en een baantemperatuur vna 45°C ging op zaterdagmiddag de vierde vrije training van start voorafgaand aan de twee kwalificatiesessies. Een half uur de tijd voor de coureurs en teams om hun race-afstelling te perfectioneren en een duidelijk beeld te krijgen welke banden het best zijn voor de race over 24 ronden.
Ducati coureurs Andrea Dovizioso en Jorge Lorenzo lieten een soft voor- en achterband monteren net als Valentino Rossi terwijl Marc Márquez een harde voorband onder zijn Honda had met een zachte achterband. Opvallend was dat alle coureurs voor een zachte of harde achterband kozen en er niemand op de medium achterband reed. Veel verschil was er in de keuze van de voorband.
Het was Lorenzo die goed van start ging en de snelste tijd in handen nam voor Márquez en Rossi. De winnaar van de race in Mugello ging met verse banden de baan op om het begin van de race te simuleren.
Aleix Espargaró kende een ongelukkig begin aan de vierde vrije training. De Aprilia coureur die onlangs vader is geworden van een tweeling kwam ten val in bocht 10, maar bleef ongedeerd. Even later ging ook Xavier Simeon onderuit, de Belg schoof zijn Ducati onderuit in bocht 2.
In de laatste minuut was het Márquez die wederom een spectaculaire save uitvoerde in de laatste bocht voor start/finish. De Spanjaard was bezig met een snelle ronde maar verloor de voorkant van zijn Honda in bocht 14. Op wonderbaarlijke wijze wist de 25-jarige coureur zijn machine toch rechtop te houden en een crash te voorkomen. Hier ontving de huidig wereldkampioen een daverend applaus voor.
Marquez holds perhaps his biggest front end slide through the last corner!
Even he seems impressed by that save!
#CatalanGP #MotoGP FP4@MarcMarquez93 @HRC_MotoGP pic.twitter.com/k7zifa3TrV
— CRASH.NET/MotoGP (@crash_motogp) 16 juni 2018
Marquez’s leathers took a pounding in that save!
#CatalanGP #MotoGP FP4@MarcMarquez93 @HRC_MotoGP pic.twitter.com/fdz296NxuE
— CRASH.NET/MotoGP (@crash_motogp) 16 juni 2018
Ondanks dat Lorenzo zonder twijfel de beste racesnelheid had was het Iannone die in de slotseconden onder de tijd van de Ducati coureur dook en de snelste rondetijd op zijn naam schreef. Achter het tweetal waren het Márquez, Viñales, Dovizioso, Rabat, Rossi, Petrucci, Syahrin en Pedrosa in de top tien.
QP1
Ondanks deze spectaculaire save moest Márquez nog wel gewoon deelnemen aan Qualifying 1 aangezien hij na de eerste drie vrije trainingen niet bij de top 10 geklasseerd stond. Voor Xavier Simeon begon deze kwalificatiesessie niet op de gewenste manier aangezien hij een valpartij meemaakte, zijn tweede van de dag.
Na de eerste run was het Márquez die ruimschoots de snelste tijd in handen had voor Miller. Daarachter waren het Syahrin, Aleix Espargaró, Morbidelli en Smith die dichtbij de eerste twee posities stonden wat deelname aan Qualifying 2 betekent.
Márquez wist in de tweede run zijn tijd aan te scherpen en zonder problemen de snelste tijd te zetten. In de slotfase was het Takaaki Nakagami die verrassend naar de tweede tijd kwam en daardoor samen met zijn merkgenoot door naar Q2 mocht. Miller werd hierdoor naar de derde plaats verwezen waardoor hij de race op zondagmiddag vanaf de dertiende plaats zal beginnen. Syahrin kwam naar de vierde tijd met Rins, Aleix Espargaró, Smith, Morbidelli, Pol Espargaró en Scott Redding in de top tien.
Crashes waren er nog voor Álvaro Bautista en Mika Kallio, beiden bleven ongedeerd.
QP2
In de eerste run werden meteen de snelste rondetijden van het weekend gereden en het was Márquez die de voorlopige pole in handen had voor Rossi en Lorenzo. Laatstgenoemde was allesbehalve tevreden bij het binnenkomen van de pitbox. Het leek erop dat Lorenzo iets verwachtte van zijn team wat overduidelijk niet geregeld was waardoor hij hevig gebarend en hard schreeuwend de pitbox binnenkwam. Er werd een nieuwe achterband onder zijn Ducati GP18 gemonteerd waarna hij enkele minuten weer de baan op ging.