Livio Suppo: “MotoGP dreigt Yamaha en Honda te verliezen”

6377
livio-suppo
Livio Suppo | foto© Suzuki Racing

Er bestaat volgens Livio Suppo een reële kans dat Honda en Yamaha op termijn het voorbeeld van Suzuki zullen gaan volgen en als fabrikant uit de MotoGP zullen stappen. Er zal volgens de voormalig Ducati, Honda en Suzuki teambaas snel iets moeten veranderen om een dergelijk scenario te voorkomen.

Livio Suppo werd afgelopen seizoen verrast door het besluit van zijn werkgever Suzuki om na afloop van het seizoen 2022 als fabrikant het MotoGP wereldkampioenschap te zullen verlaten. De verrassing was niet alleen groot bij Suppo en de rest van de medewerker binnen het Suzuki MotoGP project, nee de gehele motorwereld had dit besluit niet aan zien komen.







Op dit moment is Suppo echter nog wel in dienst van Suzuki – de Italiaan handelt momenteel alle zaken rondom het team af zoals de verkoop van alle materialen etc.- maar ondanks dat hij niet meer aanwezig is op de circuits ziet hij met lede ogen aan dat het niet de goede kant op gaat met het kampioenschap.

Zoals bekend heeft het MotoGP wereldkampioenschap al enige tijd te maken met dalende bezoekersaantallen. Voldoende redenen voor Dorna om vanaf het seizoen 2023 een compleet nieuw format te bedenken, een format waar op zaterdag voor de MotoGP coureurs een Sprint op het programma staat en waar het gehele programma om heen gebouwd wordt. Zo hebben de Moto2 en Moto3 klasse minder lange trainingen, is de warm-up sessie op zondagochtend voor deze twee categorieën geschrapt en vervangen door een ‘carnavalsoptocht’ waarbij de MotoGP coureurs op een platte wagen het circuit worden rondgereden en wat door de organisatie betiteld wordt met een Parade. Al met al veranderingen die nogal wat stof hebben doen opwaaien en waar voorlopig nog niet iedereen vrolijk van wordt, zo ook Suppo die dit de afgelopen dagen liet weten in een gesprek met onze collega’s van het Italiaanse GPone.

Livio Suppo: “Ik heb meteen vanaf het begin gezegd dat ik het niks vond en het afgelopen weekend heb ik alleen maar een bevestiging gekregen. Ik heb geprobeerd om er zonder enig vooroordeel naar te kijken. Dat het spannend zou worden dat was vooraf te voorspellen, en dat werd het dus ook. Wat dat betreft kunnen we zeggen dat deze eerste race heeft voldaan aan de vooraf gestelde verwachtingen. Maar het probleem is dat het allemaal een beetje te veel is geworden. In mijn ogen moeten de coureurs op vrijdag vooral bezig zijn met de kwalificatie en een beetje nadenken over hoe men het gaat aanpakken in de race, maar in deze nieuwe opzet moet men meteen aan de bak. Het zijn nu simpelweg gewoon meteen drie kwalificaties, en voor degene die zich niet rechtstreeks plaats voor Q2 zelfs vier. In Q1 en Q2 moeten ze vervolgens weer alle risico’s nemen en met het mes tussen de tanden die ene snelle ronde op de klok zien te zetten. Eigenlijk is er dus maar één vrije training, een sessie waar men normaalgesproken een racesimulatie kan doen. Maar dat gaat in dit geval ook niet meer op, het is de enige sessie waar de tijden geen verschil maken maar deze sessie wordt op een hele andere tijd op de dag verreden dan de race en heeft dus totaal geen nut. Dan de kwalificatie en de Sprint. Als ik heel eerlijk ben, dat is gewoon te veel, helemaal als de zondag ook nog eens de belangrijkste dag want daar zijn nu eenmaal de meeste punten te verdienen. Het is te veel, zeker nu het seizoen ook nog eens 21 Grand Prix weekenden telt en er veel raceweekenden achter elkaar worden verreden. Ik wil er nu nog niet aan denken wat er eind dit seizoen gaat gebeuren als we op deze wijze doorgaan, dit gaat echt een dingetje worden.”

Te veel, veel te veel
Met 21 Grand Prix weekenden, races op zowel zaterdag en zondag wordt het zelfs voor de doorgewinterde fans een hele opgave om alle actie te kunnen volgen. Volgens Suppo zorgt deze overkill er daarnaast ook nog een voor dat een MotoGP race steeds minder speciaal wordt, en volgens de voormalige teambaas is dat nu juist het punt, een MotoGP race is speciaal en moeten we speciaal zien te houden.

Livio Suppo: “Ik ben een enorme fan, maar heb de kwalificatie afgelopen weekend niet kunnen zien. Ik kan nu eenmaal niet de hele dag voor de televisie zitten. Het is te veel. Als toeschouwer is het al lastig om Moto3 en Moto2 het hele weekend te volgen tenzij je jezelf opsluit. Dat is lastig op zaterdag en zondag en zeker in de zomermaanden.”

In de ogen van Suppo had men het format niet hoeven te veranderen om de spanning terug te brengen in het kampioenschap. Suppo is van mening dat het format niet veranderd hoefde te worden om spanning terug te brengen in de MotoGP. Het product stond volgens de Italiaan als een huis, maar waar het volgens hem misging is de opkomst van aerodynamica.

Livio Suppo: “Er wordt gezegd dat de Sprint zou gaan zorgen voor meer inhaalacties, maar ook voor meer incidenten. Ik heb nog niemand horen zeggen dat we aerodynamica minder belangrijk moeten maken om te zorgen dat er weer ingehaald kan worden, de rijders noemen dit stuk voor stuk een beperking. In de F1 wordt continu gekeken naar veranderingen aan het (aero) reglement om ervoor te zorgen dat de show goed is en goed blijft. In de MotoGP hebben we nu een technische reden waarom inhalen moeilijk is en niemand praat erover. Iedereen is na zaterdag enthousiast over een korte race over 12 ronden, maar de coureurs moeten het doen met machines waarmee inhalen nagenoeg onmogelijk is.”

Vleugels, vleugels en nog een vleugels
De afgelopen tijd zien we de meest vreemde spoilers, wings, vleugels of hoe we ze ook maar willen noemen op de MotoGP machines verschijnen. Waren we een paar jaar terug nog helemaal van slag als we een bepaalde spoiler op een machine zagen verschijnen welke moest zorgen dat de waterafvoer van de achterband iets beter kon reguleren, tegenwoordig kijken we er al niet meer van op als we een MotoGP machine op de baan zien verschijnen met een soort van wasmand op het kontje. De ontwikkelingen gaan maar door en dat kan volgens Suppo op termijn weleens verstrekkende gevolgen hebben.

Livio Suppo: “De kans dat deze ontwikkelingen de komende jaren alleen nog maar erger worden is groot, maar het brengt wel degelijk de nodige risico’s met zich mee. Als de interesse in het wereldkampioenschap niet snel omgedraaid wordt, is de kans aanwezig dat enkele fabrikanten de sport vaarwel zullen gaan zeggen en het voorbeeld van Suzuki zullen gaan volgen, en ik denk hierbij vooral aan de andere Japanse motormerken. Er zijn al enige tijd verhalen dat we vanaf 2035 alleen maar meer racen met elektrisch aangedreven motoren en als we dit in ogenschouw nemen dan is de ontwikkeling van aerodynamica een zinloze investering. De vraag die hiermee ontstaat is, en die vraag gaan de verantwoordelijke mensen bij de fabrikanten zichzelf ook stellen: Waarom zoveel geld uitgeven voor iets dat zinloos is terwijl we ook nog elk weekend een pak slaag krijgen op het circuit wat betreft de prestaties.”

Na het vertrek van Suzuki zijn Honda en Yamaha de nog enige twee overgebleven Japanse motormerken in de koningsklasse. Er zijn verschillende redenen voor aan te wijzen, maar de twee Japanse motormerken lopen twee tot drie jaar achter bij de Europese merken wat betreft deze ontwikkelingen. De coronapandemie van de afgelopen paar jaar is o.a. een belangrijke factor.

Livio Suppo: “Suzuki heeft het voorbeeld gegeven. Waarom willen fabrikanten meedoen aan F1? Omdat de commerciële afdeling van het bedrijf gelooft dat het echt van toegevoegde waarde is, het is een no-brainer. De MotoGP heeft dat niet en ook nooit gehad, ze hebben het dankzij Valentino [Rossi] twintig jaar heel goed gehad. In 2003 ben ik bij Ducati begonnen en sindsdien kwam er fabrikanten bij. Het wisselde weleens, de één kwam en de ander ging maar al met al was het een stabiele factor. In de periode van 2003 tot nu zijn er ook een flink aantal goeie stappen gemaakt zoals de technische aanpassing van de motorblokken die sinds 2012 gelijk zijn, het introduceren van de universele elektronica en de software. Helaas is aerodynamica de laatste jaren bepalend, te bepalend geweest.”

Blessures en frustraties
Komend weekend wordt in Argentinië de tweede Grand Prix van het seizoen verreden. Normaalgesproken staan er 22 vaste MotoGP coureurs aan de start, maar in Argentinië zullen we het dit weekend moeten doen met slechts 18 coureurs op de startgrid. Maar liefst vier coureurs, te weten Marc Marquez, Enea Bastianini, Pol Espargaró en Miguel Oliveira, liepen in Portimão blessures op en zijn hierdoor niet in staat om aan de start te verschijnen.

Nu is het altijd lastig een oorzaak aan te wijzen, is het de Sprint, is het nieuwe format of is het gewoon pure pech dat er zoveel coureurs in het eerste Grand Prix weekend een blessure opliepen (4 in de MotoGP maar in totaal 10 als we de andere categorieën meetellen). Eén ding viel ons als Racesport.nl redactieteam wel op in Portimão, en dat is dat het merendeel van de MotoGP coureurs momenteel een gefrustreerde indruk maken. Natuurlijk kan men niet alles wat men denkt zeggen, natuurlijk blijft men politiek correct maar aan de gezichtsuitdrukking te zien was het wel duidelijk…….het gaat op dit moment niet zoals het hoort en zal moeten. En we hoeven geen specialist te zijn om te kunnen opmerken dat frustraties niet het beste medicijn is om op een MotoGP machine te stappen.



Handige links Gran Premio Michelin de la República Argentina:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

  • Marco Bezzecchi
  • Marco Bezzecchi
  • Marco Bezzecchi
  • Marco Bezzecchi
  • Bo Bendsneyder
  • Mooney VR46 Racing Team
  • Jack Miller
  • Collin Veijer
  • Barry Baltus
  • Zonta van den Goorbergh
  • Sprint
  • Brad Binder
  • Sprint
  • Top 3 Q2
  • Sprint
  • Francesco Bagnaia
  • Francesco Bagnaia
  • Aleix Espargaró
  • Maverick Viñales
  • Alex Rins
  • Takaaki Nakagami
  • Alex Rins
  • Fabio Quartararo
  • Franco Morbidelli
  • Fabio Quartararo
  • Franco Morbidelli
  • Augusto Fernandez
  • Alex Marquez
  • Augusto Fernandez
  • Fabio Di Giannantonio
  • Luca Marini
  • Luca Marini
  • Marco Bezzecchi
  • Alex Marquez
  • Raul Fernandez
  • Marco Bezzecchi
  • Joan Mir
  • Raul Fernandez
  • Joan Mir