Dat Honda momenteel niet in hun beste doen is binnen de MotoGP is een understatement. De ooit zo dominante motorfabrikant won de afgelopen twee seizoenen slecht één MotoGP race, een schril contrast in vergelijking met de gouden jaren van Marc Marquez. Voormalig Honda teambaas Livio Suppo analyseert de redenen die volgens hem tot deze diepe crisis hebben geleid.
Als vervanger van de vertrekkende Casey Stoner bij het Repsol Honda Team won Marc Marquez in 2013 meteen de tweede MotoGP race van het seizoen, tevens zijn tweede race in de koningsklasse waar hij aan deelnam. Het was het begin van een zegereeks die zijn weerga niet kende en waarmee de Spanjaard Honda in zijn debuutjaar meteen de wereldtitel bezorgde. Het kon vervolgens niet op, Marquez bezorgde Honda vervolgens in de daaropvolgende zeven seizoenen nog zes MotoGP wereldtitels – alleen in 2015 was Jorge Lorenzo de beste en moest Honda de MotoGP wereldtitel aan Yamaha laten. Maar met zes MotoGP wereldtitels op zak ging het in 2020 tijdens de openingsronde van het seizoen in Jerez de la Frontera mis. Bij een crash liep de inmiddels achtvoudig wereldkampioen een blessure opliep aan zijn rechterbovenarm, waardoor hij uiteindelijk het hele seizoen uitgeschakeld werd. Wat niemand op dat vermoedde werd daarna pijnlijk duidelijk, het was het begin van een ware crisis voor Honda in de koningsklasse.
Terwijl Marquez bleef kwakkelen moest Honda lijdzaam toezien dat met name Ducati het heeft steeds meer in handen nam binnen de MotoGP klasse. Nadat Joan Mir in 2020 op een Suzuki, en Fabio Quartararo in 2021 op een Yamaha weliswaar nog wereldkampioen wisten te worden was het Francesco Bagnaia in 2022 die Ducati voor het eerst in 15 jaar weer eens een MotoGP wereldtitel wist te bezorgen, iets dat hij in 2023 nogmaals wist te herhalen.
Marquez wist tussen zijn blessures door in 2021 weliswaar nog drie Grand Prix zeges te behalen (Sachsenring, Austin en Misano) maar in 2022 moest Honda het zelfs voor het eerst in hele lange tijd doen zonder MotoGP zege. In 2023 redde Alex Rins de eer voor Honda door op Circuit of the Americas de enige MotoGP overwinning van het seizoen te scoren, de enige MotoGP zege in twee jaar tijd en dat voor het ooit zo dominante Honda.
Het moge duidelijk zijn dat Honda momenteel in een diepe crisis zit wat betreft hun MotoGP project. Ondanks diverse waarschuwingen van hun oogappel en de veruit bestbetaalde MotoGP coureur gedurende de laatste paar seizoenen heeft Honda het tij tot op dit moment nog niet weten te keren. Het heeft er zelfs toe geleid dat Marc Marquez in 2024 het voorbeeld van zijn jongere broer Alex gaat volgen door Honda te verlaten en te kiezen voor een nieuw avontuur bij Gresini Racing MotoGP waar hij de beschikking krijgt over een één jaar oude Ducati.
Voormalig Repsol Honda teambaas Livio Suppo analyseerde onlangs de oorzaken van deze diepe crisis. Volgens de Italiaan begonnen de problemen voor Honda in de MotoGP al enkele jaren vóór de armblessures van Marc Marquez (Jerez 2020). Marquez had het onbetwistbare vermogen om de technische tekortkomingen van de Honda te verbloemen en puur op zijn talent het verschil te maken ten opzichte van zijn Honda collega’s. De zojuist genoemde blessure was vervolgens de bekende druppel die de emmer deed overlopen.
Al sinds het seizoen 2018 hadden de andere Honda coureurs moeite met het behalen van een overwinning op de RC213V, bij afwezigheid van Marquez en naarmate de tijd verstreek konden de Honda ingenieurs de teloorgang niet meer stoppen en werd het steeds pijnlijker duidelijker hoe goed de achtvoudig wereldkampioen werkelijk was en hij het onmogelijke had weten te presteren op de ‘mindere’ Honda.
Livio Suppo: “Eenieder van ons kan zich sommige interviews van Cal (Crutchlow) ongetwijfeld nog wel voor de geest halen, interviews waarin de Brit als LCR Honda coureur vaak geen blad voor de mond nam over de prestaties van zijn Honda. Maar ook Dani (Pedrosa) klaagde tijdens de technische bijeenkomsten veelvuldig dat zijn motor steeds moeilijker te rijden was.”
Woorden die blijkbaar aan dovemans oren gericht waren, misschien ook wel enigszins begrijpelijk want in 2018 bezorgde Marquez HRC immers maar liefst acht MotoGP zeges en in 2019 zelfs twaalf stuks. Maar volgens Suppo maakten de Japanners daarmee wel een hele grote inschattingsfout.
Livio Suppo: “Eén van de fouten van Honda was om niet te luisteren naar hun andere coureurs (in dit geval Cal en Dani) en terug te blijven vallen op de prestaties van Marquez die zonder dat ze het waarschijnlijk zagen iets uitzonderlijks wist te presteren op hun (mindere) machine. Toen ze goed en wel beseften wat er gebeurd was in Jerez (crash van Marquez in 2020) was het te laat.”
Dat dit uitgerekend gebeurde in een jaar waarin de coronapandemie een grote rol speelde, de ontwikkeling van de machines door de pandemie tijdelijk werden stopgezet en de Japanse engineers duidelijk in het nadeel waren van hun Europese collega’s (een veel langere en strengere lockdown in Japan en de vele reisbeperkingen van de Japanners van met name van en naar Europa) zorgde nog eens voor extra kopzorgen.
Maar volgens Luppo is er nog een belangrijk ander feit dat ervoor heeft gezorgd dat de andere fabrikanten de afgelopen paar jaar een flinke inhaalslag hebben weten te maken. Toen Pedrosa en Crutchlow, respectievelijk eind 2018 en 2020 met pensioen gingen, werden beiden namelijk meteen door concurrerende fabrikanten aangetrokken als MotoGP testcoureurs.
Livio Suppo: “Het is voor iedereen duidelijk dat Dani een schat aan ervaring van Honda heeft meegenomen naar KTM en dat zijn inbreng momenteel van onschatbare waarde is voor KTM.”
Aan Joan Mir en Luca Marini (beiden Repsol Honda) en Takaaki Nakagami en Johann Zarco (beiden LCR Honda) de schone taak om Honda de komende tijd weer de nodige successen te bezorgen. Het viertal heeft na het vertrek van Marc Marquez echter een aantal grote schoenen te vullen maar als we de eerste voortekenen mogen geloven is het kwartje de afgelopen maanden in Japan wel degelijk gevallen. Naar wie ze nu wel geluisterd hebben is de vraag, maar de eerste tekenen waren er onlangs al tijdens de eerste wintertest in Valencia, een test waar een aantal opvallende zaken te zien waren en we een paar van de vier genoemde Honda coureurs met een big smile van de nieuwe 2024 Honda RC213V zagen stappen.
Als we de geruchten mogen geloven is de 2024 Honda niet alleen compleet nieuw maar ook een stuk lager en lichter, heeft deze veel meer grip achter en lijkt daarnaast het grootste probleem (de voorkant) grotendeels opgelost te zijn. Wiens verdienste dit is zal de komende tijd wel voer zijn voor discussie, feit is wel dat HRC flink meer budget in hun ontwikkeling kan stoppen nu sinds 1 januari de duurste werknemer niet meer op de payroll staat.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.