Yamaha heeft hun verzoek tot het openmaken van hun motorblokken weer ingetrokken. Na uitvoerig onderzoek in de fabriek heeft de Japanse fabrikant naar eigen zeggen de oorzaak van de problemen gevonden en kunnen ze de blokken voor de rest van het seizoen gewoon blijven gebruiken.
Al sinds het eerste MotoGP raceweekend van 2020, in het weekend van 17, 18 en 19 juli op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto, is het probleem van Yamaha’s motorblokken één van de meest besproken zaken. In het eerste raceweekend op het zeer warme Zuid-Spaanse circuit was Maverick Viñales de eerste die er mee te maken kreeg in de vrije training waarna Valentino Rossi in de allereerste race van het seizoen 2020 zijn machine noodgedwongen naast de baan moest parkeren. Een week later kreeg ook Franco Morbidelli te maken met motorproblemen waardoor er al gauw veel ophef ontstond rondom Yamaha. Ze hadden dan wel de eerste twee races soeverein gewonnen, maar als de blokken één voor één kapot gingen zou dat een zeer grote invloed hebben op het kampioenschap.
Vorige week werd dan ook aangekondigd dat Yamaha een officieel verzoek had ingediend om hun motorblokken open te maken, iets wat gedurende het seizoen niet mag aangezien alle motorblokken vanaf de eerste race van het seizoen verzegeld zijn. De teams moeten het hele jaar met dezelfde motorblokken rijden.
Vervolgens vroegen de andere fabrikanten op hun beurt om een aantal (technische) documenten waarin duidelijk zou moeten wat de exacte oorzaak van het probleem is. Yamaha heeft als gevolg daarvan nog eens een tweede keer diep nagedacht en na uitvoerig onderzoek in de fabriek besloten om hun verzoek in te trekken waardoor ze de gevraagde documenten niet hoeven te leveren en ze hun motorblokken dus niet mogen openen. Lin Jarvis, Racing Director van Yamaha, heeft aangegeven dat men bij Yamaha de oorzaak van het probleem heeft gevonden en dat ze verder voor de rest van het seizoen niet bang hoeven te zijn dat dit precieze probleem zich nog een keer voor zal doen. Wel zijn Maverick Viñales, Valentino Rossi en Franco Morbidelli minstens één blok sowieso kwijt omdat Yamaha deze officieel heeft teruggetrokken. Jarvis vertelde dat ze hun andere motorblokken vanaf dit weekend weer in gaan zetten.
Lin Jarvis: “In de afgelopen twee weken zijn er hier in Spielberg zijn er twee MSMA meetings geweest. Vorige week hebben we een verzoek ingediend naar de MotoGP Technical Director [Danny Aldrige], want zo is het protocol, of we onze blokken mochten openen voor het vervangen van een bepaald onderdeel vanwege veiligheidsredenen.
Dit verzoek hebben we vorige week ingediend, waarbij de vraag was of we een klep konden vervangen en deze klep hebben we ook niet meer gebruikt sinds Valentino Rossi en Maverick Viñales technische problemen hadden in Jerez. In de eerste meeting werd ons vervolgens gevraagd om meer specifiek bewijs te leveren, zowel als van de leverancier van deze kleppen en van de afmetingen van deze kleppen.
Na deze eerste meeting hebben we nog eens uitvoerig onderzoek gedaan in de fabriek en hebben we gesproken met onze leverancier, waarna we tot de conclusie zijn gekomen dat we niet in staat waren om het document aan te leveren waar naar gevraagd werd. Daarnaast hebben we in dit onderzoek nog meer ontdekt wat betreft de kleppen dus hebben we uiteindelijk besloten om ons verzoek weer in te trekken.
Nu we meer kennis hebben van deze bepaalde kleppen en van de mogelijke oorzaak van het probleem, zijn we ervan overtuigd dat we hiermee om kunnen gaan en dat dit ook op het gebied van veiligheid geen rol zal spelen. Door middel van het gebruiken van de juiste ‘engine settings’ en het roteren van de motorblokken gedurende de raceweekenden zijn we ervan overtuigd dat we daarmee zonder problemen dit seizoen kunnen afwerken.”
Handige links BMW M Grand Prix of Styria 2020:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink: ING – Betaalverzoek
* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar [email protected] kan ook.
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App