Lin Jarvis moet achteraf toegeven dat iemand anders dan Franco Morbidelli al in het seizoen 2021 op één van de twee Yamaha YZR-M1 fabrieksmachines had moeten zitten. Volgens Yamaha Motor Racing Managing Director had Yamaha in 2021 Toprak Razgatlioglu een MotoGP start moeten geven.
Fabio Quartararo en Franco Morbidelli vormen momenteel het Monster Energy Yamaha MotoGP Team. Quartararo werd in zijn debuutseizoen voor het team meteen wereldkampioen terwijl hij het afgelopen seizoen tweede werd in het kampioenschap. De prestaties van Morbidelli daarentegen blijven ver achter bij de verwachtingen, mede vanwege een vervelende knieblessure die hem in 2021 lang tijd langs de kant hield. De Italiaan is sindsdien geen schim meer van de coureur die hij daarvoor was en velen hebben zich de afgelopen maanden dan ook afgevraagd of Yamaha niet in had moeten grijpen. Yamaha deed dit niet en respecteert het tot aan het einde van 2023 doorlopende contract met de Italiaan.
Morbidelli zal hiermee in 2023 naast Quartararo de enige Yamaha coureur zijn op de MotoGP startgrid, dit nadat RNF Racing besloot om in 2023 de overstap te maken van Yamaha naar Aprilia. Met deze wetenschap en tot op heden slechts één top-10 klassering in de kleuren van het zijn huidige team zal er komend seizoen extra druk rusten op de schouders van de tweede Monster Energy Yamaha MotoGP Team coureur.
De beslissing van Yamaha om te kiezen voor Morbidelli en de Italiaan als vervanger aan te trekken van de vertrokken Maverick Viñales was volgens Yamaha Motor Racing Managing Director Lin Jarvis destijds een logische zet.
Lin Jarvis: “Morbidelli was destijds een veelbelovende optie voor ons. In 2020 werd hij tweede in de eindstand van het kampioenschap, dit nadat hij dat seizoen drie races op zijn naam had weten te schrijven. Dus besloten we in zijn voordeel. Maar het moge duidelijk zijn, de samenwerking heeft tot nu toe niet gebracht wat we ervan verwachten.”
Waarom Morbidelli destijds toch meteen een contract kreeg tot aan het einde van het seizoen 2023, moet Yamaha zich nu echter afvragen. Ondanks het bestaande – en nog doorlopende contract moet Jarvis nu wel toegeven dat hij achteraf gezien in 2021 beter een andere coureur naast Quartararo had kunnen zetten, namelijk Toprak Razgatlioglu. Maar het nog steeds in het WorldSBK acterende Turkse talent had op dat moment andere prioriteiten.
Lin Jarvis: “We hadden Toprak in juli 2021 de plaats in het Yamaha MotoGP-fabrieksteam moeten aanbieden. Maar zijn doel was destijds om eerst in het FIM Superbike World Championship de titel te winnen, voordat hij over andere opties en alternatieven wilde na gaan denken.”
Zoals inmiddels bekend is haalde Razgatlioglu in 2021 zijn doel, hij werd wereldkampioen dat jaar. Een titel die hij in 2022 niet met succes wist te verdedigen en onlangs aan Ducati coureur Alvaro Bautista verloor. Ondanks dat hij onlangs Bautista en Ducati met de wereldtitel aan de haal zag gaan is Razgatlioglu in tegenstelling tot Morbidelli nog steeds een topcoureur in zijn kampioenschap, waar hij het afgelopen seizoen regelmatig met Bautista en Jonathan Rea streed voor overwinningen en podiumplaatsen. Ondanks de sterk contrasterende vormcurves van de twee Yamaha coureurs is Jarvis voorzichtig als het gaat om de toekomst van de twee heren binnen de Yamaha familie.
Lin Jarvis: “Er is geen garantie dat Toprak in de MotoGP komt en Franco Morbidelli of wie dan ook zal overtreffen. Maar ik ben er wel en nog steeds van overtuigd dat Toprak een enorm potentieel heeft. We hebben veel respect voor hem. Hij heeft onze MotoGP motor inmiddels al eens getest, al was dat jammer genoeg vanwege de weersomstandigheden niet een hele lange en uitgebreide test.”
Jarvis zal het zoals het gezegd in 2023 moeten doen met slechts twee coureurs in de koningsklasse. Quartararo verlengde eerder dit jaar zijn contract met Yamaha met nog eens twee seizoen en zal derhalve ook in 2024 in de Yamaha kleuren actief zijn. Het contract met Morbidelli daarentegen loopt aan het einde van het seizoen 2023 af. Hierover zal men gedurende het komende seizoen een beslissing moeten nemen, maar wat misschien een nog wel belangrijkere opdracht zal worden voor Jarvis is het vinden van een nieuw Yamaha MotoGP satellietteam voor 2024. Een niet hele makkelijke opgave aangezien de meeste MotoGP team nog een langere verbintenis hebben met hun huidige fabrikant. De eerste belangrijke vraag is dan ook of Yamaha in 2024 met twee of vier coureurs aan de start zal staan in de koningsklasse. Eén ding is duidelijk, één van de coureurs zal Quartararo zijn, voor de andere positie (s) zal Razgatlioglu zeker één van de belangrijkste kandidaten zijn.