Lin Jarvis sprak maandag na afloop van de Monster Energy Yamaha MotoGP teampresentatie met de media. De Yamaha Racing Director sprak niet alleen over het seizoen 2021 maar maakte tevens bekend dat Yamaha tot en met het seizoen 2026 als fabrikant actief zal blijven in de koningsklasse en dat men de komende tijd gesprekken zal voeren met zowel Petronas SRT als ook VR46 Racing wat betreft de plannen van het runnen van een Yamaha MotoGP satellietteam vanaf 2022.
Het seizoen 2021 wordt niet alleen vanuit sportief oogpunt een jaar om naar uit te kijken, ook naast de baan staat er veel te gebeuren. Zo lopen er de nodige rijderscontracten af maar lopen er ook verschillende contracten van klantenteams met fabrikanten af. Neem daarbij het stoppen van Esponsorama Racing, een mogelijke start van VR46 Racing in de koningsklasse, de mogelijke komst van een tweede Suzuki MotoGP Team en een mogelijke instap van Aprilia als officieel MotoGP fabrieksteam, kortom er staan ons de komende maanden de nodige veranderingen te wachten.
Misschien wel de meest bijzonder situatie zien we in 2021 bij Yamaha. Immers, Valentino Rossi gaat komend seizoen uitkomen voor Petronas Yamaha SRT. Op zich niets bijzonders zullen vele MotoGP fans zeggen. Dat klopt, na het vertrek van ‘the Doctor’ bij het Monster Energy Yamaha MotoGP Team kunnen we immers nog een seizoen genieten van de kunsten van de negenvoudig wereldkampioen. Wat het echter wel bijzonder maakt is het feit dat Rossi zich met zijn bedrijf VR46 Racing Apparel als sponsor heeft verbonden aan zijn voormalige team en dat hij als coureur van het Maleisische Yamaha MotoGP satellietteam de strijd aan lijkt te gaan om vanaf het seizoen 2022 met zijn eventueel nieuw op te zetten MotoGP team de beschikking te krijgen over Yamaha M1 machines.
Nu kondigde Yamaha Racing Director afgelopen maandag het nieuws al aan dat Yamaha tot en met het seizoen 2026 als fabrikant actief zal blijven in de koningsklasse, maar we weten inmiddels ook dat Yamaha de komende seizoenen slechts vier Yamaha M1 machines op de grid zal zetten.
Maar met welk team gaat Yamaha de komende jaren in zee met de wetenschap dat aan het einde van dit seizoen de driejarige deal met Petronas Racing afloopt en dat Yamaha hun oogappel vanaf 2022 ook graag twee van de Yamaha M1 machines voor zijn nieuw op te zetten MotoGP team wil claimen. Afgelopen maandag gin Jarvis in op deze kwestie, een kwestie die de komende maanden zeker nog voor de nodige hoofdbrekens en spanningen zal gaan zorgen binnen de Yamaha familie.
Lin Jarvis: “Het is waar dat wij met Petronas een driejarig contract hebben, een contract dat aan het einde van dit jaar afloopt. De week voordien werd ook bekendgemaakt dat de IRTA, Dorna en de onafhankelijke teams opnieuw tot een akkoord waren gekomen. Net als de fabrikanten, tekenden ook zij voor de komende vijf jaar. Dit jaar zal het moment zijn om opnieuw te onderhandelen met de klantenteams – niet alleen in het geval van Yamaha. Aprilia lijkt in 2022 met een eigen MotoGP fabrieksteam in te willen stappen. Dan is er Suzuki – zullen ze met een MotoGP satellietteam gaan komen of niet? En zal Ducati drie of twee klantenteams willen houden? Wat zullen Yamaha en Honda doen? KTM is op dit moment de fabrikant waar het inmiddels als duidelijk is, zij zullen niet met een derde MotoGP team komen en alleen Tech3 Racing willen blijven voorzien van machines.”
Maar de vraag blijft natuurlijk, gaat Yamaha het contract met Petronas SRT verlengen of gaat men een andere weg in slaan en kiest men voor een mogelijke samenwerking met VR46 Racing?
Lin Jarvis: “Het Petronas Yamaha-team heeft het echt uitstekend gedaan sinds we met hen zijn gaan samenwerken. In hun tweede jaar wonnen ze zes races en eindigde hun rijder als tweede in het wereldkampioenschap. Dus er is geen twijfel over hun inzet en capaciteit als een team. Komt VR46 erin of niet? Voor zover ik weet, hebben ze een optie die op een bepaald moment afloopt. En ze denken er momenteel serieus over na. Met andere woorden, Yamaha zal praten met alle kandidaten die ons benaderen. Dat betekent dat Petronas er zeker bij zal zijn en – indien ze erin slagen om de stap te maken en het benodigde budget bij elkaar te krijgen -VR46 Racing ook, dit omwille van onze langdurige relatie met het bedrijf en met Valentino. Maar daar zijn we nog niet mee begonnen, er worden op dit moment nog geen onderhandelingen gevoerd en er ligt nog geen aanbod op tafel, maar in april en mei zullen we onze hoofden hierover gaan buigen.”
Nu moet VR46 Racing als eerste natuurlijk nog de startplaatsen in handen zien te krijgen van Esponsorama Racing, dit lijkt echter niet de grootste hobbel. Vervolgens zal men het miljoenen euro’s verslindende MotoGP project moeten zien te financieren, iets dat volgens de grootmeester zelf op dit moment nog de grootste uitdaging is. Vervolgens zal er een motormerk gekozen moeten worden, hier lijken meerdere opties mogelijk maar vertegenwoordigers van VR46 Racing hebben onlangs al duidelijk hun voorkeur uitgesproken voor Yamaha.
Al met al dus best wel een bijzondere situatie voor Yamaha, immers men zal de komende tijd gesprekken moeten voeren met VR46 Racing en Petronas SRT en dat terwijl men binnen het officiële Yamaha MotoGP fabrieksteam een sponsordeal heeft met VR46 Racing en dat de directeur eigenaar van dit bedrijf als coureur actief is binnen Petronas SRT……..
Als dit allemaal maar goed gaat, als in dit soort situaties de neuzen allemaal maar dezelfde kant op blijven staan en last but not least……….het zal een flinke uitdaging worden voor het management van de deze drie partijen om dit ingewikkelde en complexe proces de komende maanden in goede banen te leiden.