In 2023 kent het MotoGP wereldkampioenschap met de komst van de Sprintraces een nieuwe opzet. Voor de MotoGP coureurs staan er maar liefst 42 races op het programma. Maar wat betekent deze nieuwe opzet, wat zijn de onzekerheden en de risico’s die dit met zich meebrengt. Yamaha MotoGP baas Lin Jarvis liet zich onlangs uit over deze op stapel staande veranderingen.
Het 2023 MotoGP seizoen telt maar liefst 21 Grand Prix weekenden en voor de MotoGP coureurs staan er met de komst van de Sprintraces maar liefst 42 races op het programma, dus kans op dubbele punten in een weekend. Maar de kortere Sprintraces – de helft van de ronden van de reguliere race – zullen voor elke fabrikant een uitdaging worden, een aanpassing van de strategie aangezien het reglement toestaat dat sommige elementen van de motoren mogen worden aangepast tijdens de op zaterdag te verrijden Sprintraces.
Zo zijn de teams o.a. vrij om de benzinetank aan te passen. Men kan gebruik maken van een halfvolle traditionele tank of men mag een speciale tank monteren die een maximale inhoud heeft van 12 liter. Wie doet wat, wie kiest voor welke strategie en dat brengt volgens Yamaha teambaas wel de nodige onzekerheden met zich mee in de aanloop naar het seizoen.
Lin Jarvis: “Deze opzet is nieuw voor alle fabrikanten en alle teams, voorlopig is er dus de nodige onzekerheid. Ik denk niet dat we een extra (derde) motor nodig zullen hebben aangezien we in een weekend niet meer kilometers zullen maken. En wat het budget betreft voorzien we geen verdere kosten, zelfs niet voor de eventueel nieuwe componenten.”
Geen extra kilometers in een weekend dus, dit vanwege het feit dat de vierde vrije training in deze nieuwe opzet geschrapt is en plaats moet maken voor de op zaterdag te verrijden Sprintrace. Wat daarentegen wel anders zal zijn is de aanpak gedurende het weekend en de extra WK-punten die er met de komst van de Sprintraces te verdienen zijn.
Lin Jarvis:” Er zijn nu eenmaal meer onzekerheden en risico’s in een race dan in een vrije training, immers als je tot het uiterste gaat kun je ook meer crashes verwachten. Er kunnen veel vreemde dingen gebeuren in een race, helemaal als deze korter is en je de gehele race vol aan de bak moet. Meer crashes betekent ook een grotere kans op blessures voor de coureur, met andere woorden het risico zal groter zijn dan voorheen. Er wordt veel van de coureurs gevraagd. Het is niet eenvoudig om een MotoGP machine onder de knie te krijgen met deze snelheden, daarnaast krijgen de technici en monteurs ook aanzienlijk minder tijd om samen met de coureur de juiste set-up te vinden voor de races.”
Met de komst van de Sprintraces krijgen de coureurs te maken met een volledig andere strategie dan welke men tot voorheen hanteerde. Een goede samenwerking tussen het team en de coureur zal nog meer dan voorheen een bepalende factor zijn.
Lin Jarvis: “Het team dat het beste bij elkaar past en op de juiste manier samenwerkt wint de titel. We moeten absoluut op lange termijn plannen en nadenken over het hele seizoen. Je moet erachter zien te komen hoe je aan de top kunt blijven en jezelf het hele seizoen tot eind november in de kijker kunt blijven spelen.”
Fabio Quartararo en Franco Morbidelli vormen in 2023 opnieuw het Monster energy Yamaha MotoGP Team. Wat dat betreft staat Jarvis al een klein beetje op voorsprong aangezien eenieder binnen het team al op elkaar is ingespeeld. Een onzekere factor en grote vraag is echter wel of Yamaha het tweetal een machine kan bezorgen die partij kan bieden aan de vloot van snelle Ducati’s, helemaal nu Yamaha het komende seizoen met slechts twee machines vertegenwoordigd is in de koningsklasse en Ducati er net als afgelopen seizoen acht op de startgrid zal zetten.