Toprak Razgatlioglu zag zondagmiddag in Most een goed resultaat verloren gaan door een crash. De Pata Yamaha Prometeon WorldSBK coureur kwam aan de leiding rijdend op een enigszins vreemde manier ten val. Een lekke Pirelli achterband blijkt de oorzaak te zijn geweest.
De tweede World Superbike race van de Acerbis Czech Round stond zondagmiddag bol van de spanning. Toprak Razgatlioglu en Alvaro Bautista vochten een verbeten duel uit voor de leiding in de race. Het was een fascinerende strijd tussen de twee kampioenen met machines en rijstijlen die zeer verschillen waren.
In de vijftiende ronde probeerde Bautista het aan de binnenkant van bocht 1 maar met een fenomenale uitremactie ging Razgatlioglu er aan de buitenkant weer voorbij. Het was uiterst spectaculair wat de Turkse rijder liet zien en hij zette alles op alles om in deze race de regerend wereldkampioen voor te blijven.
Razgatlioglu bleef ontzettend hard pushen maar helaas ging dat in de achttiende ronde aan de leiding rijdend mis voor hem. Bij het uitkomen van bocht twee hij met een high-sider van zijn Yamaha YZF-R1 geworpen. Meteen was duidelijk dat er iets mis moest zijn machine gezien de plek en manier waarop deze highsider tot stand kwam.
Bugün elimizden gelenin fazlasını yaptık birinci gidiyorduk ama hiç beklemediğimiz şekilde arka lastiğin patlaması sonucu yarış dışı kaldık izleyen destekleyen herkese teşekkür ederim mücadeleye devam İNŞALLAH 🥰 #toprakrazgatlioglu #worldsbk pic.twitter.com/52MMoqkJnD
— Toprak Razgatlıoğlu (@toprak_tr54) July 30, 2023
Het betekende niet alleen het einde race voor de Yamaha coureur maar ook het einde van een duel dat tot op dat moment meer dan het aanzien waard was. Ook zorgde deze crash ervoor dat Bautista verder weg kon lopen in de tussenstand van het kampioenschap en de kans op een volgende wereldtitel voor Razgatlioglu flink kleiner werd.
Enkele uren na afloop van de race kwam Razgatlioglu’s werkgever Yamaha als eerste met een statement aangaande de oorzaak van de crash.
Yamaha statement: “Toprak kreeg vanmiddag in Race 2 te maken met ‘achterbandpech’ net nadat hij zich los had weten te maken van Alvaro Bautista in een spannende strijd voor de overwinning.”
Inmiddels heeft bandenleverancier Pirelli ook officieel gereageerd op het voorval door een officieel statement de wereld in te sturen.
Pirelli statement: “Na WorldSBK Race 2, hebben we drie schadegevallen geregistreerd met de nieuwe C0567-achterband. In alle drie gevallen betrof het blaasvorming, banden die gebruikt werden door Rea, Gardner en Razgatlioglu. Bij de eerste twee (Rea en Gardner) waren de blaasjes extreem klein en hadden ze geen effect op de prestaties en het wedstrijdresultaat, terwijl bij Razgatlioglu de band twee duidelijkere blaasjes had en de telemetriegegevens een plotseling leeglopen van de band lieten zien. Ondanks dat het tempo van de Yamaha-coureur extreem hoog was en geen van de banden van de andere coureurs tekenen van spanning of slijtage vertoonden, mogen dit soort voorvallen simpelweg niet gebeuren, dus we zullen een grondige laboratoriumanalyse uitvoeren van de drie banden met blaasvorming om uit te zoeken wat de oorzaak kan zijn geweest.”
Door deze DNF zag Razgatlioglu zijn achterstand in de titelstrijd op de leider in de tussenstand Bautista, die de race won en dus 25 punten uitliep, oplopen naar 74 punten (427-353).
Handige links Acerbis Czech Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via social media:
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’