Afgelopen weekend werden er onder tropische temperaturen op het Spaanse circuit van Aragon twee wedstrijden verreden, meetellende voor het ETC kampioenschap. Met temperaturen boven de 35 graden waren het zware wedstrijden voor zowel coureur als machine.
Op de donderdag stonden er drie vrije trainingen op het programma van elk 40 min, voor Ruben was het een geheel nieuw circuit. De ideale lijn, rem- en referentiepunten moesten dus nog opgezocht worden. Dit verliep goed, hij maakte elke training stapjes voorwaarts. ‘s Middags tijdens de laatste training was het inmiddels al behoorlijk warm geworden en kreeg Ruben last van kloppende hoofdpijn. Na de laatste training kon hij de verkoeling opzoeken, werden de plus- en minpunten besproken en maakten we ons op voor de vrijdag.
Tijdens de vrijdag stonden er twee vrije trainingen op het programma wederom van 40min per stuk.
In samenwerking met de rijders coach en de evaluatie van de vorige trainingen werd er vooral gewerkt aan de ideale lijn en de rijdershouding bij het insturen van de bochten.
Op de zaterdag beloofde het wederom een warme dag te worden met 1 kwalificatie in de morgen en de andere in de middag. Door de warmte was het gunstiger om ‘s ochtends direct een goede tijd te noteren. Echter zat het in de ochtend niet helemaal mee, naar +- 8 ronden kregen we te kampen met mechanische problemen. Ruben reed de motor de pitbox in waarna er flink gesleuteld werd door het team. Voor de 2e kwalificatie stond de motor weer op tijd klaar. Ondanks dat het kwik inmiddels boven de 34 graden was gestegen wist Ruben zijn eigen tijd aan te scherpen en zo een 42e startplaats te noteren.
Zondag, tijdens de warm up in de morgen was het nog lekker koel, Ruben zat er goed op en was klaar voor de races. Tijdens de eerste race kende Ruben een sterke openingsfase. Hij wist zijn persoonlijk record direct in de 2e ronde met 7 tiende te verbeteren naar een 2.06,4 en haalde verschillende coureurs in. De opvolgende rondes reed hij in een groepje en was het vechten voor zijn plaats. Totdat hij in ronde 8 uit het zadel geworpen werd, hij belande wonder boven wonder weer op de motor en knalde met zijn helm door de kuipruit. Gelukkig wist hij de motor wel op terug op de baan te krijgen echter verloor hij in deze ronde ruim 17sec waardoor hij de aansluiting met de groep verloor. Uiteindelijk kwam hij als 36ste over de finish.
Tijdens de tweede race begon Ruben wederom sterk in de openingsfase van de race. Ook deze keer wist hij een paar plaatsen winst te behalen. Waarna hij in een groepje kwam te rijden, gedurende de race viel de groep uit elkaar en moest Ruben aan de staart meters toegeven en vechten voor zijn plaats. De race werd met nog 3 ronden te gaan door een crash van een andere coureur met rood afgegvlagd. Ondanks dat zette Ruben wel een beter klassering neer en kwam als 26e over de finish.
Ernst Dubbink: “We hadden gehoopt dat er wat meer in zou zitten maar achteraf mogen we wel terug kijken op een leerzaam weekend in een zeer sterk deelnemersveld!”
Het team rijd nu huiswaarts om voor de volgende ETC race in Jerez de motoren te reviseren en weer goed geprepareerd aan de start te verschijnen.
Handige links FIM CEV Repsol Motorland Aragon:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl WebApp via: pwa.racesport.nl