Leerzaam en bewogen NTC deelname voor BB64 Academy rijders Ligtermoed en Wattel

340
jur-wattel
Jur Wattel | foto© Damon Teerink

Tijdens round 1 van het NTC op de prachtige en lastige Sachsenring circuit mochten Thije Ligtermoed en Jur Wattel als Wildcard riders afgelopen maandag en dinsdag hun eerste ervaringen op de KTM RC4R op doen.

In FP1 reden Wattel en Ligtermoed samen op, en voerde langzaam het tempo op, wennen aan de motor en het circuit, en maximaal gebruik maken van de beperkte track time, FP1 werd afgesloten met een P21 1:41,5 +6,7 voor Ligtermoed en P23 1:41,9 + 7,1 voor Wattel.







FP2 werd het tempo opgevoerd en wisten beide mannen mooie verbeteringen te realiseren. Met een 1:39,0 +4,9 was voor beide heren het gat met de kop een stuk kleiner geworden.

De volgende sessie was de enige kwalificatie, in tegenstelling tot normaal werd deze door Ligtermoed en Wattel bewust als een FP3 gezien. De baan en de motor hadden na slechts 1 uur track time nog te veel geheimen voor hen om nu al te gaan pushen, hetgeen gebruikelijk in een kwalificatie. De rondetijden werden aangescherpt naar een 1:37,6 + 4,1 voor Ligtermoed en een 1:37,7 +4,2 voor Wattel met een P23 en P24 als startpositie. Wederom een mooie progressie en dichter bij snelste man.

De 17 ronde tellende eerste race verliep voor beide rijders niet zoals gehoopt. Ligtermoed had een bliksemstart en wist in de eerste ronde 6 posities te winnen, waarna hij in ronde 3 al als 15de doorkwam, met een rondetijd van 1:36,5 was hij vroeg in de wedstrijd al lekker onderweg. Het noodlot sloeg toe in het einde van ronde 4, het kloppend hart van de motor stopte met kloppen, met 160km/u blokkeerde het achterwiel, een zwarte streep van honderden meters en een DNF was het resultaat.

Wattel had een voorzichtige start en moest zijn race vanaf de staart van het veld opbouwen. Na 7 ronden had hij zich opgewerkt naar plek 17, onderweg naar plek 16 zette hij een knappe 1:36,1 neer, wat later zijn snelste ronde van de dag bleek te zijn. Bij een poging plek 16 te bemachtigen was er contact met de andere rijder, met een crash voor beide als gevolg.

Bij de verplichtte medische check werd Jur unfit verklaard voor race 2 en moest voor controle na het ziekenhuis. Hier bleek gelukkig dat er geen zorgelijke blessures waren, na een medische check op het circuit ontving Wattel toestemming om race 2 aan te vangen.

Race 2 was voor Ligtermoed in de beginfase een kopie van race 1, wederom een geweldige start en een sterke bocht 1 bracht hem naar P14, in ronde 2 moest hij die opgeven aan een snellere rijder. Ligtermoed leidde een groep van 4 rijders die vochten om plek 15, waarbij het regelmatig stuivertje wisselen was. Met een sterk race tempo en een snelste ronde van 1:36,2 maakte hij op eigen kracht kans op een punt. In ronde 13 maakte een highsider in bocht 3 (omega) een einde aan zijn wedstrijd en ook aan die van de rest. Thije was op een gevaarlijke plek op de baan terecht gekomen en niet in staat op eigen kracht de baan te verlaten, een rode vlag. Wattel had een betere start dan in race 1 en had direct aansluiting, hij wist in de loop van de wedstrijd nog een positie te winnen met P18 als resultaat.

Ligtermoed werd met het vermoeden van letsel met spoed overgebracht naar de SEH van het ziekenhuis, hier bleek na foto’s en diverse scans geen zorgwekkend letsel.

Thije Ligtermoed “Het was een ontzettend mooie ervaring, ik heb iedere sessie vooruitgang geboekt en het gat naar de kop van 6,7s teruggebracht naar 3,0s. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit gat nog een stuk kleiner kan worden met de hoognodige trainingskilometers. De crash was hard en pijnlijk, gelukkig gaat het nu iets beter, ik hoop zaterdag aan de start te kunnen staan in Staphorst voor de 6de wedstrijd van de Molenaar NSF100 cup.”

Jur Wattel “Ik heb genoten van deze paar dagen en de hele ervaring erom heen, ik heb veel geleerd en iedere sessie stappen kunnen maken. Het circuit is geweldig maar ook best lastig met veel hoogte verschillen, lange doordraaiers en blinde bochten. Met wat meer ervaring ga ik zeker nog stappen maken. Deze race is ieder geval al binnen, en die pakken ze me niet meer af ”

Bo Bendsneijder “Toen we de kans kregen van Dorna Sports hebben we deze met beide handen aangepakt om ons te oriënteren voor de route voor de komende jaren. Het is niet makkelijk om zo in het diepe tussen de meer ervaren rijders je staande te houden, Thije en Jur hebben laten zien dat ze er tussen horen. Ik ben blij met de progressie die ze hebben laten zien. Dorna Sports was positief over onze deelname en tevreden over wat we hebben laten zien. Helaas waren voor beide rijders de crashes hard en vervelend, gelukkig is dat goed afgelopen. We gaan de komende tijd kijken of een vaste plek in 2021 voor de BB64 Academy in The Northern Talent Cup haalbaar is”

Handige links IDM Sachsenring 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag




Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar [email protected] kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App