De 24 uren van Le Mans is uitgemond in een soevereine zege voor het FCC TSR Honda France Team. De rijders van YART Yamaha en BMW Motorrad World Endurance completeerden het EWC podium. In de Superstock klasse ging de overwinning naar Tecmas MRP BMW voor 3ART Best of Bike en Honda No Limits. RAC41 Chromeburner greep helaas naast het podium.
Hoewel er in de laatste acht uur van deze race zeker nog volop actie was veranderde de stand voor wat betreft de top 3 in de EWC-klasse niet meer. FCC TSR Honda France bouwde in de nacht, door voornamelijk pech bij de grootste concurrenten, een stevige voorsprong op en wist die voorsprong vast te houden tot aan de finishvlag. Na 827 ronden kreeg Mike di Meglio als eerste de finishvlag te zien. Samen met zijn teamgenoten Josh Hook en Alan Techer mocht hij na 24 uur racen op de hoogste trede van het podium klimmen. Zij werden geflankeerd door Niccolo Canepa, Marvin Fritz en Karel Hanika van het YART Yamaha team en Markus Reiterberger, Ilya Mikhalchik en Jeremy Guarnoni van het BMW Motorrad World Endurance team. Regerend wereldkampioen FCC TSR Honda startte het nieuwe seizoen zo op de best mogelijke wijze. Honda Viltais Racing pakte de vierde plaats voor ERC Endurance Ducati en Tati Team Beringer Racing. Yoshimura SERT Suzuki kwam na de crash in de eerste honderden meters van deze race gedurende de rest nog sterk terug maar meer dan een 7e plaats was er voor het team niet meer mogelijk.
Pepijn Bijsterbosch kende een zwaar weekend maar het team wist de motor gelukkig wel over de meet te brengen. Het team eindigde op de twaalfde plaats in de EWC klasse maar mocht zich gelukkig prijzen dat een stevige crash van Julian Puffe, met nog 3 uur te rijden, overleefd werd. Puffe was overigens volkomen onschuldig aan de crash die volgde op het neerleggen van een oliespoor van een andere motor die op dat moment enkele honderden meters voor Puffe reed. In het laatste uur kregen ze ook nog technische problemen waardoor het team nog behoorlijk wat posities verloor in de overalluitslag maar niet in de EWC klasse. Het Belgische KM99 team met Bastien Mackels moest helaas op de zondagochtend de handdoek werpen.
In de Superstock klasse leek het er lang op dat we een landgenoot op het podium zouden gaan zien. RAC41 Chromeburner was met Tecmas MRP BMW tot aan het middaguur in gevecht om de overwinning. Hetzelfde oliespoor dat Puffe nekte werd ook Jonathan Hardt helaas fataal. De Fransman ging hard onderuit waarbij de Honda veel schade opliep. Hardt kon de motor gelukkig via de serviceroad terugbrengen naar de pits maar de reparatie kostte echter zoveel tijd dat het podium uit het zicht verdween. Toen vervolgens Chris Leesch enkele ronden na de reparatie opnieuw binnen moest komen wegens het haperen van de verlichting van de motor was het definitief gedaan met de podiumaspiraties. Tecmas pakte gedecideerd de overwinning voor 3ART en Honda No Limits. RAC41 Chromeburner moest genoegen nemen met de, zeker op de manier waarop, ondankbare vierde plaats.
Luca de Vleeschauwer kan met trots terugkijken op deze 24 uren van Le Mans. De Belg was de jongste rijder in het veld, debuteerde in een dergelijk evenement en reed voor het eerst van zijn leven een race op een SBK motor. Hij kwam naar Le Mans als reserverijder, maakte indruk in de trainingen waarna zijn Energie Endurance 91 team hem promoveerde naar de wedstrijdsamenstelling ten koste van de Indonesiër Pratama.
De Vleeschauwer maakte ook in de race, waarin hij zowel de start als de finisheer kreeg, een zeer goede indruk. Het team was vroeg in de zaterdagavond opgeklommen naar een positie net buiten de top 20 toen Cedric Tangre hard crashte. Het wierp het team weer terug naar een vijfenveertigste positie overall maar de meest vervelende bijkomstigheid was dat Tangre zich zodanig blesseerde dat hij niet meer verder kon. De Vleeschauwer en Fetz moesten vervolgens de resterende 18 uren met 2 rijders afwerken en zij slaagden daarin met vlag en wimpel. Het team wist gedurende die 18 uren gestaag de weg naar boven te vinden en kwam uiteindelijk als vijfentwintigste overall over de meet waarmee zij dertiende in de Superstock klasse werden.
Het gloednieuwe Holland Motorstore Racing Team kon ook terugkijken op een zeer geslaagd debuut. Xavier van Duffelen, Martin van Ruitenbeek en Marcel Zuurbier hielden het koppie erbij en kwamen keurig als zesentwintigste overall over de meet en werden daarmee veertiende in de Superstock klasse. Hun debuut had nog mooier kunnen zijn als zij in het laatste uur niet te maken hadden gekregen met een gebroken ketting waardoor zowel overall als in hun klasse nog twee posities verloren.
Het Players team met zuiderbuur David Drieghe kende zeer veel problemen. Ze wisten de race nog wel te finishen. Met een vierendertigste plaats waren zij het laatste team dat rijdend onder de finishvlag doorkwam.
Met dank aan Tiny Kolsters.
Handige links FIM EWC Le Mans 24H Motos:
Tijdschema en volledige uitslagen
Live Timing
Waar te volgen op TV