HomeInternationaalFIM EWCLe Mans 24H Motos: Eerste 8 uur wedstrijd; Nattigheid eist zijn tol

Le Mans 24H Motos: Eerste 8 uur wedstrijd; Nattigheid eist zijn tol

In de eerste 8 uren van de 2025 editie van de Le Mans 24H Motos hadden de coureurs het lastig. De regen zorgde ervoor dat de teams de motoren moesten voorzien van regenbanden en voor heel veel coureurs was dit een compleet nieuwe ervaring in dit kampioenschap. Het leidde tot talloze valpartijen.

Het aantal crashes in deze eerste 8 uren van de race waren niet meer te tellen. Ook de topteams kusten eigenlijk allen het asfalt en sommige zelfs meerdere keren. Marvin Fritz opende namens YART het crashfestival door al in de 1e ronde onderuit te schuiven. In alle commotie nam Greg Black op de SERT Suzuki de leiding voor Sylvain Guintoli op de BMW van het BMW Motorrad World Endurance Team, het officiële fabrieksteam van BMW onder leiding van de Belg Werner Daemen. In de 6e ronde was het vervolgens leider Greg Black die onderuit schoof en terugviel tot in het veld. Black kwam even later binnen en het SERT team verloor al direct 4 ronden op de kop van de wedstrijd. De leiding werd na de crash van Black overgenomen door Guintoli op de BMW. Corentin Perolari schoof op de FCC TSR Honda door naar de 2e plaats gevolgd door Kamiel Krzemien op de Wojcik Honda, Randy Krummenacher op de Tati team Honda en Gregory Leblanc op de Webike Trickstar Kawasaki. Marvin Fritz was op dat moment alweer opgeklommen naar de 6e plaats. De Belg Loris Cresson was met MAXXESS BY BMRT 3D Kawasaki eveneens één van de vele vallers in het 1e kwartier. Ook één van de topteams in de Superstock lasse werd slachtoffer van de omstandigheden. Valentin Suchet schoof, liggend op de 8e plaats overall, onderuit. Tot zover dus het eerste half uur.

Net voor het verstrijken van het 1e uur was het Balint Kovacs van het Hongaarse HERT BMW team, één van de grote kanshebbers in de SST-klasse, die met een highsider van de motor vloog bij het uitkomen van de laatste bocht. Op het 1e uur had Guintoli 15 seconden voorsprong op Perolari en Krzemien. Marvin Fritz had op de 4e plaats een dikke halve minuut achterstand. In de SST-klasse ging James Westmoreland op de 3ART BEST OF BIKE Yamaha aan de leiding voor Chris Leesch op RAC 41 Honda en Hikari Okubo op de Team Étoile BMW.

Na een goed uur kreeg het Players Team, met Colin Velthuizen in de gelederen problemen, en verloor het team ruim een kwartier. Bij de 1e serie stops nam Milan Merckelbagh het stuur van de JMA Suzuki over en kwam precies voor Luca de Vleeschauwer van het Pitlane Endurance Yamaha team weer de baan op. De Belg was echter al bezig aan zijn 2e stint, was beter gewend aan de omstandigheden en ging Merckelbagh snel voorbij. De Vleeschauwer reed op dat moment op de 26e plaats overall en op 16e SST-positie. Zowel de Vleeschauwer als Merckelbagh draaiden goede rondetijden en schoven gestaag op in het klassement waarbij de heren elkaar enkele keren passeerden. De baan was ondertussen langzaam maar zeker wat aan het opdrogen maar de slicks bleven op dat moment nog in de pitboxen.

Na bijna een 1¾ uur was het de beurt aan Sylvain Guintoli, leider in de wedstrijd, om het asfalt te kussen. Guintoli kon verder maar moest de pits opzoeken voor wat reparatiewerk wat een dikke 10 minuten kostte. Hierdoor kon Alan Techer op de FCC TSR Honda de leiding overnemen en schoven Karel Hanika (YART) en Gregory Leblanc (Webike) op naar de plaatsen 2 en 3. Steven Odendaal keerde namens BMW als 27e overall terug in de wedstrijd en deed dat als 1e rijder op de slicks. Het BMW team had echter al wel 5 ronden achterstand op de leiders. Odendaal kon na 2 rondjes echter al de tijden matchen van de kop van de wedstrijd op regenbanden dus zo rond de 2 uur wedstrijd was het omslagpunt bereikt. Er werd vervolgens volop gewisseld waardoor Luca de Vleeschauwer en Milan Merckelbagh die nog door bleven rijden op de regenbanden opschoven naar de 15e en 16e plaats overall.

Na 2 uur en een kwartier ging Taiga Hada, die net het stuur had overgenomen, op slicks onderuit. De Japanner kon snel verder en behield de leiding al kwam YART terug tot op ongeveer 25 seconden. Vervolgens begon het echter opnieuw te regenen waardoor er wederom gewisseld moest worden. In die serie stops nam YART, met Jason O’Hallaran op de motor, de leiding over. Na 3 uur racen leidde YART. Hada volgde op 2 met een kleine minuut achterstand en daarachter Ramos op de Webike Kawasaki als 3e, ook nog in dezelfde ronde als de leider. Etienne Masson op de SERT Suzuki reed op de 4e plaats gevolgd door Wilebski op de Wojcik Honda en Steven Odendaal op de BMW allen op 2 ronden van de leider. Kazuki Watanabe op de Team Etoile BMW reed op de 7e plaats en was daarmee leider in de Superstock categorie.

Een kwartiertje later ging Masson met de SERT Suzuki helaas onderuit waardoor het team opnieuw een ver terugviel. Cocoro Atsumi keerde voor SERT uiteindelijk op de 23e plaats terug in de race met 8 ronden achterstand op de leider.

Na exact 4 uur racen kreeg Marvin Fritz, als leider, te maken met een lekke voorband. De Duitser moest een complete ronde door en had alle geluk van de wereld dat hij in de eerste razendsnelle bocht niet onderuitging. YART verloor wel de leiding aan Mike di Meglio op de Webike Kawasaki. Verder zagen we enkele minuten later Michael Dunlop stevig crashen met de LRP Poland BMW. Een half uurtje later ging Kamil Krzemien van het andere Poolse team onderuit met de nodige schade tot gevolg en ook Atsumi gooide de SERT Suzuki tegen het asfalt met behoorlijke schade en wederom een kwartier tijdverlies. Helaas zagen we na dik 5’5 uur rijden een flinke crash van Milan Merckelbagh die tot dan toe op een prachtige 16e plaats overall reed (9e Superstock). Het team verloor een half uur en viel hierdoor helaas ver terug.

Vooraan zagen we na de lekke band van Fritz lange tijd een strijd tussen Webike en YART. Na een tijdje volgen nam Fritz namens YART de leiding over waarna er enige afstand werd genomen van Webike. FCC TSR Honda volgde op de 3e plaats nog in dezelfde ronde. BMW zagen we op de 4e plaats met bijna 2 ronden achterstand. Na een dikke 6 uur gokte SERT op de slicks maar dat was op dat moment nog iets te vroeg want enkele minuten later lag Greg Black opnieuw op de grond wat de 4e valpartij van het team betekende. Een klein half uur later ging Black opnieuw tegen de vlakte maar ook nu kon hij snel weer verder. Inmiddels droogde de baan verder op en kwamen de slicks weer in het voordeel ten opzichte van de regenbanden. BMW was na SERT het 2e team dat overschakelde in een poging terrein goed te maken op de top 3. Greg Black ging net voor het 7e  uur opnieuw onderuit en dit keer was verder rijden er niet meer bij. De motor moest via een servicebusje teruggebracht worden naar de pits met opnieuw heel veel tijdverlies. Op datzelfde moment schoof ook Taiga Hada onderuit waardoor Steven Odendaal namens BMW de 3e plaats kon overnemen. Daarnaast liep Ramos op de Webike Kawasaki razendsnel in op de nog leidende Jason O’Hallaran op de YART Yamaha. Na 7 uur en 20 minuten wederom een crash en dit keer van Odendaal. De Zuid-Afrikaan kon de BMW zelf terugrijden naar de pits waar het team van Werner Daemen aan de bak moest om de schade te repareren. Het lukte BMW om de 3e plaats te behouden maar de achterstand op de leiders liep op naar 9 ronden. Ook Simuel Biron van het Pitlane Endurance team ging onderuit maar de teamgenoot van de Vleeschauwer kon rap weer door.

Ramos was ondertussen aan het achterwiel gekomen van de YART Yamaha maar verremde zich een 3-tal keren in een poging ook daadwerkelijk voorbij te gaan. De 4e poging was echter wel raak waardoor Ramos richting de 1e puntenverdeling na 8 uur aan de leiding kwam. Er werd door beide teams nog even van rijder gewisseld en dat pakte slecht uit voor YART want Marvin Fritz schoof opnieuw onderuit. Fritz kon terug naar de pits maar opnieuw moest er schade gerepareerd worden.

Na de eerste enerverende 8 uur wedstrijd gingen de 10 punten naar Webike Tristar Kawasaki met op dat moment Mike di Meglio op de motor. Marvin Fritz mocht na de korte reparatie door en kwam na 8 uur, op een ronde achterstand als 2e door, voor Markus Reiterberger op de BMW van het BMW Motorrad World Endurance Team. Ilya Mikhalchick, dit keer uitkomend voor het ERC Endurance BMW team klasseerde zich als 5e na 8 uur wedstrijd.

In de Superstock categorie leidde Valentin Suchet van het National Motos Honda FMA team. Zij reden op de 6e plaats overall. Maxim Pellizotti, rijdend op de Yamaha van het team 18 Pompiers pakte na 8 uur de 2e plaats (8e overall) gevolgd door Takeshi Ishizuka op de RAC 41 Honda (9e overall). Luca de Vleeschauwer deed het met de Pitlane Yamaha uitstekend en kwam na 8 uur als 7e door in de SST-klasse (14e overall). Het Players team met Colin Velthuizen reed op een hele nette 11e-positie (20e overall). JMA Suzuki was na de crash van Merckelbagh flink teruggevallen en kwam na 8 uur als 19e door in de Superstock-klasse (31e overall).

Tweede tussentijdse verslag

Over 8 uur, na 16 uur racen zullen we zondagochtend om 07:00 uur opnieuw een verslag plaatsen van de op dat moment actuele situatie.

Met dank aan Tiny Kolsters



Tijdschema en volledige uitslagen Le Mans 24H Motos



01 – EWC 24h LeMans 2025
10:30 - 11:15
EWC
Warm up
15:00 - 15:00 (zondag)
EWC
Race


Handige links Le Mans 24H Motos:

Livetiming
Volledige uitslagen



Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

 



   Vrijwillige bijdrage Racesport.nl  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig