Na de fantastische overwinning in de 24 uur van Le Mans met zijn Franse teamgenoten, waren de verwachtingen voor het eerste IDM raceweekend hoog gespannen. Kan Pepijn de lijn doortrekken in Oschersleben met Team Dutch Comfort Houses?
Voorbereiding
Na zondagnacht teruggekeerd te zijn uit Le Mans volgt een korte tussenstop in Heerde om vervolgens op dinsdag met Team Dutch Comfort Houses af te reizen naar Oschersleben. Voorafgaand aan het eerste IDM-raceweekend staan namelijk twee extra trainingsdagen op het programma. Eerst op dinsdagavond de met Alpha Racing Van Zon BMW-team gedeelde pitbox ingericht. Onze nieuwe pitboarding ziet er gelikt uit; we ontvangen menig compliment.
Op woensdag eerst maar eens even ‘los rijden’. Pepijn krijgt de tijd om te wennen aan de omschakeling van de Yamaha R1 naar de BMW S1000RR. Ook de technische crew is nu voor het eerst voltallig aanwezig en zo kan deze trainingsdag mooi worden benut om zaken goed op elkaar af te stemmen. De focus ligt vandaag dus duidelijk op samenwerking. Over donderdag kunnen we kort zijn. Pepijn rijdt slechts een rondje tussen de buien door. Deze dag valt geheel in het water. Het is te nat, te koud en het dondert ook nog even.
Start IDM-weekend
Gelukkig is het vrijdag helemaal opgeklaard en kan er onder een heerlijk zonnetje worden gestart met de officiële IDM-trainingen. Er staan twee vrije trainingen van 45 minuten op de rol. In de eerste sessie loopt het nog niet echt lekker. Pepijn heeft weinig vertrouwen in de voorkant. In de tweede sessie zien we geen progressie. Pepijn blijft in de 29-ers hangen, terwijl de concurrentie al rondjes 1.27 rijdt. Verschillende afstellingen geven geen verbetering. ”Het lijkt wel of ik op een rodeostier zit”, aldus een teleurgestelde Pepijn.
In de kwalificatietrainingen op zaterdag gaat het iets beter. De tijden gaan wel naar beneden maar in vergelijking met coureurs waar Pepijn zich normaal gesproken aan kan spiegelen, komt hij duidelijk te kort. Het lijkt wel of Pepijn nog in de ‘Endurance-modus’ staat en het sprintknopje niet kan vinden. Hij geeft zelf ook aan dat de kop wel wil, maar zijn lijf niet. “Zo’n 24-uurs race heeft toch meer impact dan ik had gedacht”. Aan het eind van Q2 zien we Pepijn op P14 staan. Niet de plaats waar we vooraf aan gedacht hadden, maar we zullen het er mee moeten doen.
Zondag Race 1
Pepijn heeft een goede start en komt als 10e door en schuift in de 2e ronde door naar de 9e positie. Er is al wel een klein gaatje ontstaan naar de Zwitser Dominic Schmitter voor hem. Achter Pepijn zitten de Nederlanders Bobby Bos en Ricardo Brink. Na een paar ronden begint Bos behoorlijk aan te dringen, maar Pepijn weet met laat remmen zijn positie voorlopig te behouden. In de 7e ronde komt Bos toch voorbij en het lukt helaas niet om aan te pikken. Pepijn weet de 10e plaats goed vast te houden. Aan zijn achterwiel zit weliswaar Lucy Glöckner, maar die heeft door een aanvaring vlak na de start een ronde achterstand opgelopen. Aanvankelijk volgt Ricardo Brink ook op korte afstand, maar die moet langzamerhand terrein prijs geven.
Met nog zes ronden te gaan, krijgt Pepijn de 9e plaats in de schoot geworpen doordat Schmitter met materiaalpech het strijdtoneel moet verlaten. Da afstand naar Bos blijft gelijk en zo finisht Pepijn de eerste race van het seizoen 2018 op de 9e positie. Gezien de mindere resultaten uit de training het hoogst haalbare.
Race 2
Met opnieuw een prima start komt Pepijn als 10e door, maar moet in de volgende ronde toch twee posities inleveren. De snelste mannen uit de eerste race zijn ook nu vlot vertrokken. Hierachter ontstaat een groep van zes rijders die vechten om de posities 7 tot en met 12. Dat wordt er eentje minder na de val van Janusch Prokop; de vijf overgebleven coureurs maken er vervolgens een mooi gevecht van. Pepijn bevindt zich in goed gezelschap met Stefan Kerschbaumer, Bobby Bos, Lucy Glöckner en Ricardo Brink.
Met nog zes ronden te gaan weet Kerschbaumer iets weg te rijden en moet Brink afhaken. Het trio Bos, Glöckner en Pepijn blijft over op de plaatsen 8, 9 en 10 en ze maken het elkaar behoorlijk lastig. Pepijn probeert op een paar punten Glöckner uit te remmen, maar komt net te kort om zijn actie door te voeren. Op haar beurt doet Glöckner verwoede pogingen om Bos voorbij te steken. Dit lukt haar in de voorlaatste ronde. Ditzelfde kunstje flikt Pepijn in de laatste ronde bij het aanremmen voor de laatste chicane en weet zo voor landgenoot Bos te finishen op de 9e plaats.
Pepijn: “Deze 9e plaats geeft heel wat meer voldoening dan die in de eerste race. Dit was tenminste weer echt racen. Ik kon nu ook weer een paar rondjes 1.27 noteren, dus dat geeft vertrouwen voor het volgende raceweekend.”
De tweede IDM-ronde vindt opnieuw plaats in Oschersleben. Tijdens de German Speedweek, van 7 tot en met 10 juni, komt van het IDM uitsluitend de klasse Superbike 1000 in actie.
Handige links IDM Oschersleben:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag