De afwezigheid van een KTM-MotoGP wildcard dit weekend tijdens de Spaanse Grand Prix in Jerez – en de verwachting dat het Oostenrijkse merk in 2025 mogelijk helemaal géén gebruik zal maken van MotoGP wildcards – zorgt voor toenemende speculatie en nieuwsgierigheid rond het KTM MotoGP-project.
KTM kreeg recent in Qatar nog een bemoedigend moment met Maverick Viñales, die in Qatar als tweede over de streep kwam op de 2025 versie van de RC16. Hoewel deze prestatie werd tenietgedaan door een tijdstraf voor te lage bandenspanning, bewees het dat de KTM in potentie competitief kan zijn. Toch blijft het algehele beeld rond de prestaties van de KTM MotoGP machine achter bij de verwachtingen.
Dit komt mede doordat Red Bull KTM Factory Racing coureur Pedro Acosta donderdag in Jerez te kennen gaf dat hij voorlopig alleen nog maar gebruik zal maken van de 2024 versie van de RC16 – dezelfde motor waar hij in Qatar gebruik van maakte en die hem volgens eigen zeggen meer vertrouwen geeft tijdens het remmen. In zijn media debrief gaf de Spanjaard ook aan dat alle KTM-coureurs momenteel gebruik maken van verschillende specificatie, iets dat het beeld er niet duidelijker op maakt.
Tegelijkertijd verkeert KTM als bedrijf nog altijd in financieel zwaar weer, iets dat de afgelopen dagen alleen maar versterkt werd door niet hele positieve berichten in met name de Oostenrijkse media. Zo zou KTM AG niet alleen niet aan hun financiële verplichting kunnen voldoen zoals enige tijd terug is vastgelegd in een deal met de schuldeisers – het aflossen van een schuld van 600 miljoen – maar is er inmiddels ook besloten om de productie opnieuw voor onbepaalde tijd stil te leggen.
Het moge duidelijk zijn dat ondanks dat het voortbestaan van KTM MotoGP de afgelopen maanden veilig werd gesteld dat het budget nog steeds beperkt is. Dat verklaart mede waarom KTM ervoor kiest om dit weekend in Jerez geen gebruik te maken van een MotoGP wildcard (inclusief een testdag op maandag).
In 2024 verscheen Dani Pedrosa nog met een MotoGP wildcard aan de start en niet zonder succes want de Spanjaard wist op zaterdag niet alleen een top drie te eindigen in de Sprint maar ook op zondag een top zes klassering te behalen. Dit weekend is KTM in Jerez de enige fabrikant die geen testcoureur in zal zetten, en dat mag op zijn minst opvallend genoemd worden. Ducati mag dat niet als ‘Rank A’-fabrikant, maar Honda, Yamaha en Aprilia hebben wel extra rijders op de grid – al zijn sommigen daarvan invallers voor geblesseerde coureurs.
Volgens Beirer leveren de vier reguliere KTM-rijders genoeg feedback en werkt het KTM MotoGP testteam sowieso al een “druk en vol” testprogramma af. Hij stelde daarnaast dat het voorbereiden van MotoGP wildcards juist afleidt van het testwerk. Toch heeft Beirer niet volledig uitgesloten dat er later in 2025 alsnog een wildcard kan komen, al verwacht men binnen het KTM-testteam inmiddels niet dat zij dit seizoen nog zullen racen.
Het kon donderdag dan ook niet uitblijven dat met name Acosta de nodige vragen kreeg over deze toch wel opmerkelijke situatie. De Spanjaard reageerde echter heel terughoudend op deze vragen.
Pedro Acosta: “Ik weet niet echt of het veel zal uitmaken. Het belangrijkste is dat ze veel tests zijn gaan doen en allerlei nieuwe dingen proberen om de motor zo snel mogelijk te verbeteren. Of het beter of slechter is zonder MotoGP wildcards? Vraag dat maar aan Pit.”
Acosta’s voorkeur voor het 2024-model zegt natuurlijk alles. Als je jongste toptalent vasthoudt aan een oudere specificatie, is het duidelijk dat het huidige ontwikkeling vooralsnog niet als overtuigend kan worden gezien. Juist dan zou extra feedback via wildcards van onschatbare waarde kunnen zijn.
Kortom: KTM speelt momenteel op safe – of trapt men noodgedwongen op de rem. Of dat de juiste keuze is, zal afhangen van wat hun gesloten testprogramma daadwerkelijk oplevert. Maar in een sport waar stilstaan gelijkstaat aan achteruitgaan, voelt het ontbreken van MotoGP wildcards eerder als een gemiste kans dan als strategische keuze.
↓Tijdschema en volledige uitslagen Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España↓
Handige links Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España:
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Vrijwillige bijdrage Racesport.nl
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’