MotoGP

KTM-sportdirecteur Pit Beirer: “We hebben een super, supersterk plan voor de toekomst”

De afgelopen tijd kwam KTM met name in het nieuws vanwege de financiële problemen en de mogelijke gevolgen hiervan. Ondanks deze problematiek presenteerde KTM donderdag 30 januari groots haar MotoGP plannen voor 2025. Met Red Bull KTM Factoring Racing en Red Bull KTM Tech3 en vier ervaren MotoGP coureurs zijn de verwachtingen niet alleen hooggespannen, ook KTM-motorsportdirecteur Pit Beirer blijft ondanks alles positief gestemd zo bleek uit een openhartig gesprek de media.

Donderdag 30 januari stond voor KTM in het teken van de lancering van hun twee MotoGP teams voor komend seizoen. Nadat Brad Binder, Pedro Acosta, Maverick Viñales en Enea Bastianini voor het eerst te zien waren in respectievelijk hun Red Bull KTM Factory Racing en Red Bull KTM Tech3 outfit was er voor een selecte groep mediavertegenwoordigers de gelegenheid om online in gesprek te gaan met de vier genoemde coureurs, Red Bull KTM Factory Racing teammanager Aki Ajo, Red Bull KTM Tech3 teammanager Nicolas Gyon en als laatste met KTM Motorsports directeur Pit Beirer.




Voorafgaand aan de eerste zes gesprekken werd eenieder steevast kenbaar gemaakt en op het hart gedrukt geen vragen te stellen over de financiële situatie bij KTM en de Pierer Mobility Group maar deze te bewaren tot het laatste gesprek met Beirer.

Nadat Beirer om 15:30 uur was ingelogd nam hij uitgebreid de tijd om de media te woord te staan en maakte hij meteen duidelijk dat het de bedoeling van KTM is om – ondanks de situatie waar KTM momenteel te maken heeft – het MotoGP-programma volgens plan voort te zetten. Beirer ontkende daarbij niet dat het een “strenge winter” geweest is en dat er op 20 december een hele zware last van zijn – en ook bij de rest van het KTM Motorsport management – schouders was gevallen toen bekend werd dat de motorsport ondanks de huidige crisis binnen het bedrijf een onderdeel zou blijven binnen KTM en het lopende herstructureringsproces.

Ondanks deze goede berichten staat 25 februari nog steeds wel met vetgedrukt in de agenda van de hele KTM-motorsport familie. Op deze datum zijn namelijk de 90 dagen verstreken van het huidige zelfbestuur en zullen de schuldeisers het plan voor de toekomst van het bedrijf definitief nog wel moeten goedkeuren.

Pit Beirer: “Als 25 februari alles goed en volgens plan verloopt, dan zijn zeker niet alle zorgen meteen weg en zijn ook niet alle problemen in één keer opgelost. Maar ik kan jullie echt garanderen dat we een super, supersterk plan hebben voor de toekomst van dit bedrijf, en het is zeker geen plan voor één jaar of twee jaar of één of twee jaar racen, het is echt een lange termijnplan, inclusief onze race-afdeling en dus ook MotoGP. Dat is zeker.”

Ondanks dat er de afgelopen tijd veelvuldig gesproken werd over een ontwikkelingstop, kostenbesparingen rondom het KTM MotoGP project is er volgens Beirer geen sprake van dat er op sportief gebied consequenties zijn. Kosten zullen er volgens Beirer zeker bespaard gaan worden, zo zal men in 2025 o.a. flink gaan bezuinigen op het gebied van hospitality maar sportief gezien heeft men er alles aangedaan om in 2025 een zo competitieve mogelijke motorfiets op de baan te hebben, want anders zou het volgens Beirer geen zin hebben om het project voort te zetten.

Pit Beirer: “Als we er zelf niet zeker van zouden zijn dat we er qua ontwikkeling alles aan gedaan zouden hebben, dan zeg ik jullie nu heel eerlijk dat we dan thuis zouden blijven. Het is in onze ogen namelijk onmogelijk en onverantwoord om alleen in de MotoGP aanwezig te zijn om mee te doen. In de MotoGP moet je als fabrikant alles geven, doe je dat niet dat rij je voor spek en bonen mee. Een jaar stilstaan betekent dat je de trein mist. Laat ik het zo zeggen, een seconde verliezen is momenteel het verschil tussen het meedoen voor het podium of compleet achteraan rijden. We hebben ons huiswerk gedaan, we hebben een plan, we hebben ook met onze sponsoren en partners gesproken en natuurlijk met het bestuur. We hebben daarnaast zoveel dingen gedaan om geld te besparen. Zo konden we veel geld besparen op een aantal onderdelen – maar we zijn niet gestopt met het ontwikkelen van onze motoren. We zijn een motorfietsfabrikant, en dat is ook onze levensverzekering, kijkend naar de toekomst, om motorfietsen te ontwikkelen en de beste motorfiets ter wereld te leveren. We willen dan ook sterk beginnen aan het MotoGP seizoen. Sterker nog: we willen het seizoen niet alleen sterk beginnen, maar ook sterk afsluiten.”

Beirer ontkende hiermee dus de berichten over een ontwikkelingsstop bij KTM. Volgens hem hield een eventuele ontwikkelingsstop verband met de invoering van een MotoGP-brede motorstop voor 2025 en 2026. Beirer was namelijk zelf de drijvende kracht achter deze ontwikkelingsstop, een stop die in zijn ogen niet meer dan normaal is. Het zou volgens de Oostenrijker namelijk te gek voor woorden zijn om in 2025 en 2026 nog miljoenen te investeren in een project dat in 2027 de prullenbak in kan.

Nu Beirer zelf 2027 aanstipte kon de vraag niet uitblijven of KTM er dan ook daadwerkelijk nog bij zal zijn aangezien er voor dat seizoen een compleet nieuwe MotoGP fiets ontwikkeld dient te worden. Beirer was optimistisch, maar hield zoals een goed directeur betaamd wel een slag om de arm door meteen te zeggen dat er veel zo niet alles afhangt van de uitkomst van 25 februari en, vermoedelijk, van de wil en plannen van de schuldeisers en investeerders.

Pit Beirer: “De ontwikkelingen voor 2027 zijn nog in een vroeg stadium, want de regelgeving is nog niet eens helemaal af. Niemand kan op dit moment nog een MotoGP fiets bouwen. Maar de KTM-ingenieurs zijn hier, ze werken inmiddels al wel voorzichtig aan de eerste ideeën voor deze 2027 fiets, maar voor de hardware is het gewoonweg nog te vroeg. Na 25 februari hebben we zeker een andere situatie en meer duidelijkheid over de toekomst op de lange termijn. En er is dan nog genoeg tijd om aan de hardware te werken. Maar we werken zeker al aan de ’27-motorfiets, dat is onderdeel van de planning.
Maar ik wil jullie vragen om me iets meer tijd te geven om over een dergelijke vraag na te denken. Want heel eerlijk, niemand van mijn collega fabrikanten heeft het budget voor 2026 op dit moment al rond. Geen enkele andere fabrikant heeft al een contract met Dorna voor ’27 en daarna. Dus ik vraag jullie allen, we hebben een heel zware tijd achter de rug, en… uit deze echt, echt moeilijke tijd zijn we erin geslaagd om hier te komen. We zijn hier vandaag, we racen nog steeds, in elke categorie. Geef ons een beetje tijd om ons ook voor te bereiden op ’26 en ’27. Maar ik kan jullie allen op het hart drukken – als we hieruit komen, we in 2025 racen, dan vinden we ook oplossingen voor 2026 en daarna.”

V.l.n.r. Pedro Acosta, Brad Binder, Enea Bastianini en Maverick Viñales | foto© KTM Images

Eén ding is zeker, KTM heeft de materialen voor het 2025 MotoGP onlangs al op transport gezet naar Sepang waar het inmiddels is aangekomen. Vrijdag 31 januari stappen Pol Espargaró en Dani Pedrosa tijdens de MotoGP Shakedown Test op het Sepang International Circuit voor het eerst in 2025 op de nieuwe KTM RC16 machines om deze drie dagen lang aan de tand te voelen voor een eerste test. Vervolgens zullen Binder, Acosta, Bastianini en Viñales zich op 5 februari bij het tweetal voegen en vol aan de slag gaan om de voorbereiding op het 2025 MotoGP seizoen te vervolgen. Ondanks ‘een strenge winter’ hebben de genoemde KTM-coureurs volgens eigen zeggen meer nieuwe onderdelen dan ooit te testen op het Maleisische circuit, en wie had dat gedacht begin december.



Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube



   Vrijwillige bijdrage

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Share
Published by
Evert Slager