KTM heeft maandag in de bekende Hangar 7 in Salzburg haar MotoGP team en de nieuwe KTM RC16 MotoGP machine gepresenteerd. KTM begint met dezelfde rijders, dezelfde kleurstelling maar met een iets andere doelstelling aan haar tweede seizoen in de koningsklasse.
De bekende Hangar 7 nabij het vliegveld van Salzburg, beter bekend als de speeltuin van Red Bull eigenaar Dietrich Mateschitz, was maandag het decor van de KTM MotoGP teampresentatie. TV presentator, voormalig Grand Prix coureur en huidig KTM MotoGP testcoureur Alex Hofmann trad maandag op als gastheer tijdens de presentatie waar hij achtereenvolgens Hubert Trunkenpolz, Pit Beier, Mike Leitner aan de tand voelde alvorens KTM MotoGP testcoureur Mika Kallio en de vaste coureurs Pol Espargaró en Bradley Smith het hemd van het lijf te vragen.
Na een uitstekend debuutjaar in de MotoGP klasse bleek uit alle woorden dat KTM zich in 2018 verder wil ontwikkelen, een doelstelling die vervolgens ook door beide coureurs werd bevestigd.
Espargaró en Smith zullen vanzelfsprekend als vaste coureur het gehele seizoen aan de start verschijnen, tijdens vijf Grand Prix weekenden – Jerez, Barcelona, Sachsenring, Red Bull Ring en Motorland Aragon – zal Kallio het tweetal vergezellen middels een vijftal wildcard optredens.
Pol Espargaró: Ik voel me beter, een heel stuk beter dan een week geleden in Qatar (de Spanjaard kon daar niet rijden vanwege de naweeën van een rugoperatie). Ik heb de nodige tijd gehad om te rusten, te trainen en me voor te bereiden, dus we gaan het zien. Het is belangrijk om fysiek in orde te zijn, alleen al omdat deze motorfietsen veel beweging hebben en je gewoon op je beste niveau moet zitten om het grote aantal ronden aan te kunnen. Ik mis door mijn blessure een aantal dagen op de baan, maar KTM, Bradley en Mika hebben goed werk verricht om de motor verder door te kunnen ontwikkelen. Het leuke van rijden met de KTM is dat je wel weet waar je start maar nooit weet waar je gaat finishen; vorig jaar stonden we tijdens de eerste wedstrijd in Qatar op de laatste twee plaatsen op de grid maar vervolgens hebben we wel verschillende top tien klasseringen weten te scoren. Ik denk dat KTM de eerste fabrikant is die dat in haar eerste seizoen voor elkaar heeft weten te krijgen. We weten nu waar we staan en de bedoeling is dat we starten vanaf de plaats waar we vorig seizoen stonden – strijden voor een top tien klassering – maar waar we gaan eindigen? Misschien top zes, ik hoop het. Ik hoop gewoon dat we komend seizoen een aantal mooie resultaten kunnen gaan scoren.”
Bradley Smith: “Ik ben weer helemaal de oude en voel me momenteel gewoon goed, ik weet steeds weer progressie te boeken en meer en meer vertrouwen terug te vinden. We hebben in totaal 14 testdagen afgewerkt de afgelopen winter: dus dat zijn veel ronden, ronden waarin we de motor steeds beter leren begrijpen en beetje bij beetje hebben kunnen verbeteren. Het is natuurlijk zo dat dit proces nooit stopt. In elke test hebben we ons weten te verbeteren, en dat is hetgeen waar het om draait natuurlijk. Het is leuk om het seizoen te starten wetende dat als we alles op orde hebben en dat we op hetzelfde niveau als waar we vorig jaar eindigden kunnen verdergaan, iets dat zeker niet makkelijk zal zijn omdat iedereen hard door is blijven werken. Het zou natuurlijk fantastisch zijn om deze machine vanaf de laatste plaats op de grid in Qatar vorig jaar naar een podiumklassering of misschien wel een overwinning te kunnen brengen. Wij geloven in alle mensen die betrokken zijn bij dit project en zij geloven in ons, dat is gewoon geweldig.”
Mika Kallio: “Vorig jaar was het heel prettig om te beginnen en om dan vervolgens een top tien klassering te scoren is natuurlijk fantastisch. In de winter hadden we enkele doelen en hebben we aan onze zwakke punten gewerkt. We weten op dit moment niet of het genoeg is, we zullen er tijdens de eerste wedstrijd achter komen. We hebben zeker niet stilgezeten in de winter! We hebben al in de top tien gestaan, dus het doel moet zijn om van daaruit verder te bouwen.”