Mike Leitner keert het komende seizoen niet meer terug als Race Manager binnen het Red Bull KTM Factory Racing MotoGP Team. Dit nieuws heeft de Oostenrijkse motorenfabrikant donderdagochtend 25 november middels een officieel persbericht wereldkundig gemaakt. Huidig Pramac Racing teambaas Francesco Guidotti wordt genoemd als de mogelijke opvolger.
De geruchten waren er al, maar het is nu officieel; Mike Leitner is niet langer als Race Manager verbonden aan het KTM MotoGP project.
In 2022 zal KTM voor het zesde seizoen op rij aan de start verschijnen in de koningsklasse van het MotoGP wereldkampioenschap. Mike Leitner begon zijn dienstverband bij het KTM Race Department en hielp bij de opbouw van het MotoGP testteam, een team die in 2015 begon te werken aan de KTM RC16 en vervolgens leidde tot het officiële Red Bull KTM MotoGP-team dat eind 2016 in Valencia voor het eerst op de startgrid verscheen.
Sinds 2017 is Leitner een belangrijk onderdeel van het KTM MotoGP-racemanagement en -organisatie dat tot nu vijf overwinningen en 13 trofeeën heeft opgeleverd. Hij was een belangrijke schakel in het leveren van het eerste MotoGP podium voor het bedrijf toen Pol Espargaró als 3e werd geklasseerd tijdens de 2018 editie van de Gran Premio de la Comunitat Valenciana. In 2020 zag hij toe op KTM’s eerste overwinning, behaald door Brad Binder in Tsjechië, en op nog meer overwinningen van de Zuid-Afrikaan en de drie triomfen van Miguel Oliveira in Oostenrijk, Portugal en Catalonië in de afgelopen twee seizoenen. Andere mijlpalen zijn de vijfde plaats van Espargaró in het eindklassement in 2020, terwijl Binder aan het eind van het huidige seizoen de zesde plaats innam in het kampioenschap.
Of de tegenvallende prestaties van de afgelopen maanden er mee te maken hebben is niet niet bekend maar binnen KTM zal de hiërarchie van KTM Factory Racing geherstructureerd worden. Eén van de beslissingen is dat de 59-jarige Leitner zijn managementrol als directeur van de Red Bull KTM Factory Racing-setup niet langer zal vervullen.
Pit Beirer, KTM Motorsports directeur: “Mike is een sleutelfiguur geweest in onze missie om te strijden tegen de besten in de wereld in de wegracesport. Samen hebben we een MotoGP-structuur gecreëerd met het juiste personeel en de juiste rijders, waarmee we uitstekende resultaten hebben geboekt op het hoogste niveau van de sport. We begonnen onze RC16 en het hele plan op te bouwen vanaf een blanco vel papier en onder zijn leiding stelden we een geweldig team samen; een team dat de uitdaging van de MotoGP aanging. Nu, na zeven jaar samen, hebben we besloten om ons MotoGP-leiderschap voor de toekomst te reorganiseren, en ik kan niet uitdrukken hoezeer we hem willen bedanken voor al het werk dat hij in dit project heeft gestoken. Mike heeft hard gewerkt om ons van de achterste rij naar de eerste rij te krijgen en zijn toewijding heeft een grote rol gespeeld in ons succesverhaal.”
Leitner zal wel in een adviseursrol verbonden blijven aan KTM, hij zal echter niet meer de eindverantwoordelijkheid dragen van het MotoGP project. Wie de functie van Leitner over gaat nemen is officieel nog niet bekend gemaakt. Wel is bekend dat KTM in juli van dit jaar voormalig Ducati ingenieur Fabio Sterlacchini al heeft aangetrokken als “MotoGP Head of Technology”. Samen met toptechnici als Kurt Trieb, Sebastian Risse, Marco Bertolatti en anderen vormt de Italiaan nu het technisch managementteam voor de ontwikkeling van de MotoGP machines.
Het heeft er inmiddels alle schijn van dat Sterlacchini niet de enige zal zijn die de overstap maakt van Ducati naar KTM. De naam van Francesco Guidotti – huidig teambaas binnen Pramac Racing – wordt genoemd als mogelijke opvolger van Leitner als de nieuwe teambaas van het Red Bull KTM Factory Racing MotoGP Team. Voor Guidotti zou het een terugkeer zijn naar KTM – hij was er namelijk ook al werkzaam in het tweetakt tijdperk (125 en 250 cc). Van 2006 tot 2009 vervulde Guidotti namelijk de rol van teammanager bij Red Bull KTM. Mocht Guidotti ingaan op het aanbod dat zal hij zich volgens de rondgaande geruchten niet met de technische beslissingen gaan bemoeien maar zich uitsluitend met het operationele teammanagement bezig gaan houden.
Opvallend, Guidotti sloeg onlangs een aanbod van Suzuki af om als nieuwe teambaas binnen Team Suzuki Ecstar aan de slag te gaan.
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter