KTM Motorsport directeur Pit Beirer: “Onderlinge strijd KTM-Honda in Moto3 is te duur”

2472
collin-veijer-assen-2024
Collin Veijer (95) - Moto3 race Dutch TT 2024 | foto© Jan Timmerman

De toekomst van de Moto3 klasse binnen het MotoGP wereldkampioenschap is de afgelopen jaren uitgelopen op een onderlinge strijd tussen KTM en Honda. Dit alles heeft ertoe geleid dat de klasse veel te duur is geworden en dat dit in de toekomst anders moet. Ondanks dat Dorna achter de schermen al enige tijd werkt aan een vernieuwde opzet is er nog geen zicht op een concreet plan. Ook KTM Motorsport directeur is van mening dat het anders moet.

De Moto3 klasse deed in 2012 haar intrede als categorie binnen het MotoGP wereldkampioenschap als vervanger van de toenmalige 125cc tweetakt klasse. De belangrijkste redenen voor deze overgang waren destijds modernisering, veiligheid en een technologische vooruitgang. Er werd gekozen voor een ééncilinder viertaktmotor met een maximale cilinderinhoud van 250cc, een maximaal toerental van 13.500 toeren per minuut, een vermogen van ongeveer 55 pk en een minimaal gewicht van 152 kg voor motor en coureur samen. Daarnaast werd er gekozen voor een standaard ECU geleverd door Dell’Orto om kosten te beperken en prestatieniveaus gelijk te houden.




Vooraf waren er een aantal belangrijke doelen. Zo moest de klasse een instapklasse worden voor jonge talenten en een soort van opstapklasse naar de Moto2 en uiteindelijk de MotoGP. Moest er meer nadruk zijn op rijdersvaardigheid in plaats van technische dominantie door fabrikanten en moesten de kosten laag blijven om deelname toegankelijker te maken voor privéteams.

In eerste instantie domineerde KTM maar al snel was ook de Honda competitief. Ondanks dat er incidenteel een andere fabrikant om de hoek kwam kijken (o.a. Mahindra) en de klasse is uitgegroeid tot een spannende en competitieve klasse met vaak zeer close finishes en spectaculaire races, kunnen we anno 2025 niet anders dan concluderen dat er van een goedkope klasse geen sprake is. Sterker nog, de onderlinge strijd tussen KTM en Honda heeft ervoor gezorgd dat de kosten volledig uit de hand zijn gelopen en dat de kosten voor de deelnemende teams zelfs aanzienlijk hoger zijn dan voor de teams uit de Moto2 klasse.

Dit alles heeft ervoor gezorgd dat er binnen Dorna, IRTA, FIM en ook de teams al enige tijd wordt gekeken naar een nieuwe opzet voor de huidige Moto3 klasse. Het idee is om vanaf 2027 met 500 cc tweecilindermotoren te gaan rijden, te kiezen voor één bepaald merk en motorenleverancier om zo de kosten beter in de hand te kunnen houden. Ondanks dat de fabrikanten niet tegen een verandering en nieuwe opzet zijn blijkt de zoektocht van Dorna om een fabrikant te vinden nog weinig succesvol.

Enkele dagen terug – na de KTM MotoGP teampresentatie – kregen we de gelegenheid om KTM Motorsport directeur Pit Beirer te spreken via een door KTM belegde online meeting. Tijdens dit gesprek kwam niet alleen de MotoGP klasse ter sprake maar was Beirer ook heel open en eerlijk als het gaat om de toekomst van de Moto3 klasse, een klasse waarin de Oostenrijkse motorenfabrikant altijd een hoofdrol heeft gespeeld en momenteel nog speelt.

Neem daarbij de betrokkenheid van KTM bij de Red Bull MotoGP Rookies Cup, iets dat aangeeft dat KTM er veel aan gelegen is om ook in de toekomst een rol te blijven spelen in deze ‘opstapklasses’ en het #RoadToMotoGP project van jonge en talentvolle coureurs.

Pit Beirer: “Het idee van Dorna is om vanaf 2027 in de Moto3 klasse te gaan werken met één en dezelfde motor om zo de kosten laag te houden. Het is waar dat we in de huidige situatie Moto3 motoren aan teams verkopen, maar het is voor ons onmogelijk om op deze manier de ontwikkelingskosten te dekken. De huidige Moto3 motor is mooi, maar erg duur en uiteindelijk is het doel van de Moto3 om jongeren te laten groeien. Iedereen wil het beste talent zien opstaan, maar het lijkt me dat niemand geïnteresseerd in een strijd tussen de fabrikanten met als gevolg veel te hoge kosten. De strijd tussen ons en Hona kost veel geld, daarom is het misschien tijd om een dergelijke ontwikkeling te stoppen. We geven als KTM de voorkeur aan concurrentie tussen rijders, KTM heeft altijd in Moto3 gezeten en het is zeker interessant om door te gaan. Maar er is nog niets besloten, de regels voor de toekomst zijn nog niet duidelijk en het is daarnaast voor ons momenteel niet het moment om een beslissing te nemen.”

Ondanks de hoge kosten kunnen we uit de woorden van Beirer opmaken dat de huidige Moto3 klasse niet alleen voor de coureurs en teams een te dure aangelegenheid is geworden maar dat zelfs de fabrikanten door de onderlinge strijd de gemaakte (ontwikkeling) kosten niet terug kunnen verdienen.

De conclusie, het is tijd voor een verandering wat betreft de Moto3 klasse. Sinds de klasse in 2012 haar intrede deed is het concept anno 2025 nog steeds hetzelfde en zijn de kosten door de jaren heen volledig uit de hand gelopen. De grote vraag is echter, welke fabrikant ziet het zitten om vanaf 2027 het nieuwe concept te omarmen en het materiaal te leveren?



Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

Facebook | InstagramX Threads YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’