KTM CEO Stefan Pierer: “Investering in MotoGP betaalt zich dubbel en dwars terug”

3403
stefan-pierer
KTM CEO Stefan Pierer | foto© KTM Images

Het bekende spreekwoord “race on Sunday, sell on Monday” is volgens KTM CEO Stefan Pierer nog steeds van toepassing in het MotoGP wereldkampioenschap. De Oostenrijkse motorenfabrikant heeft dan ook nog geen moment spijt van het feit dat men in 2017 haar intrede deed als fabrikant in de MotoGP klasse.

Ongeveer 70 miljoen euro, dat kost het volgens KTM CEO Stefan Pierer om een jaartje mee te doen als fabrikant en topteam in de MotoGP klasse. Maar volgens de Oostenrijkse zakenman betalen die kosten zich echter meer dan terug in naamsbekendheid – en daarmee gepaarde verkoopcijfers.







Stefan Pierer: “We hebben nooit de olympische gedachte gehad en gezegd, dat we alleen willen deelnemen als fabrikant in de koningsklasse. Als we ergens aan deelnemen, willen we op het podium finishen. We hebben altijd gezegd dat we in de MotoGP veel geduld moeten hebben, want in de Dakar en de US Supercross heeft het ons ook 7 of 8 jaar gekost voordat we als winnaar de eindstreep haalden.
Dat we de MotoGP serieus nemen en in de MotoGP een lange termijnplanning hebben, dat hebben we denk ik wel laten zien toen we in 2019 met Tech3 in zee gingen en onlangs ons contract met Dorna verlengd hebben tot 2026.”

Na zes jaar in de MotoGP klasse actief te zijn – KTM maakte zijn debuut als fabrikant in de koningsklasse in 2017 – kan er volgens Pierer al een eerste balans opgemaakt worden.

Stefan Pierer: “De beslissing om destijds voor de MotoGP te kiezen is voor het merk het beste geweest wat we hadden kunnen doen. Je hebt voor zo’n project natuurlijk een flinke zak met geld nodig. We hebben het in de MotoGP dan over een brutobedrag van ongeveer 70 miljoen euro per jaar, wil je voorin meerijden.”

De kosten om deel te nemen aan de Moto3 of Moto2 zijn maar een schijntje van de € 70 miljoen die jaarlijks voor de MotoGP op tafel moet worden gelegd. De marketingwaarde van die Moto3 en Moto2 is echter nihil volgens Hubert Trunkenpolz. De KTM CSO viel onlangs in een gesprek met het Duitse speedweek.com zijn werkgever bij door de gedane investering van KTM als fabrikant in de MotoGP te rechtvaardigen en deze terug te zien middels een omzetstijging en een groei in de verkoop van het aantal KTM-machines.

Hubert Trunkenpolz: “Onze keuze voor de MotoGP is een juiste geweest, want het is mij opgevallen, dat in groeimarkten waaronder Azië geen hond is geïnteresseerd in de Moto3, maar dat er alleen over de MotoGP wordt gepraat.
De Moto2 klasse is eigenlijk het goedkoopst, omdat het eenheidsklasse is. Iedereen rijdt er met een Triumph krachtbron en Kalex is zo’n beetje de enige chassisfabrikant geworden.
Je kunt de mediawaarde van onze MotoGP deelname meten. En dan zie je dat onze MotoGP teams niet alleen een doel op zich zijn. Wanneer je in de MotoGP categorie op het podium eindigt, dan is de publiciteitswaarde een veelvoud van de investering. De ‘merkidentiteit ‘ is dan enorm. KTM wordt daardoor veel sterker waargenomen. Ons plan om de kosten van de MotoGP terug te verdienen door stijgende verkoopcijfers te generen heeft echt gewerkt en goed uitgepakt.”

Het verhaal gaat dat Trunkenpolz, KTM Motorsport directeur Pit Beirer en adviseur Heinz Kinigadner zich in het voorjaar van 2014 tijdens een praatsessie met hun werkgever Pierer moed in hebben gedronken, voordat men het er samen over eens was om met KTM de kostbare stap te maken als fabrikant in de MotoGP klasse.

Nadat KTM in september 2014 besloot om vanaf 2017 als fabrikant deel te nemen in de MotoGP klasse begon men volop aan de ontwikkeling van de KTM RC16. Tijdens de Oostenrijkse Grand Prix in 2016 op de Red Bull Ring werd de MotoGP machine voor het eerst aan het publiek getoond. De KTM MotoGP testcoureurs van toen Mika Kallio en Alex Hofmann reden er een aantal ronden. Tegelijkertijd werd er in dat weekend bekend gemaakt dat Kallio met een wildcard deel zou gaan nemen aan het laatste Grand Prix weekend van het seizoen in Valencia. Zo gezegd, zo gedaan….de Fin kwalificeerde zich als twintigste op Circuit Ricardo Tormo maar zag op zondag tijdens de race de finish niet, dit vanwege een technisch probleem met zijn gloednieuwe Oostenrijkse MotoGP machine.

Maar alvorens KTM in 2017 als fabrikant haar intrede deed, en sindsdien jaarlijks zo’n 70 miljoen euro investeert in het project waren de voorbereiding – en ontwikkelingskosten een veelvoud van dit bedrag. In een persoonlijke ontmoeting van ondergetekende met de eerder dit jaar overleden Red Bull eigenaar Dietrich Mateschitz – op zijn kantoor boven in de bekende Hangar 7 in Salzburg – vertelde de Oostenrijkse miljardair destijds vol trots dat de voorbereidingskosten van het KTM MotoGP project zo’n 250 miljoen euro bedroegen. Een bedrag waarvan een deel voor rekening kwam van zijn bedrijf, maar wat misschien nog wel belangrijker was volgens Mateschitz werd het spel heel slim gespeeld en incasseerden de Oostenrijkers zo’n 180 miljoen euro aan Europese ontwikkeling subsidie.

Kortom, KTM en Red Bull vormen ook in deze een perfecte combinatie, zowel op sportief – als ook zakelijk gebied. De 70 miljoen die men jaarlijks kwijt is voor haar MotoGP project komt dan ook zeker niet alleen uit de KTM kas, ook hier zit zeker een vast een Red Bull smaakje aan.