KTM baalt en stelt teleur in Qatar, maar zien we in Portimão de ommekeer?

1122
brad-binder
Brad Binder - Qatar | foto© KTM Images

Voor KTM zijn de twee eerste Grand Prix weekenden op het Losail International Circuit in Qatar uiterst moeizaam en teleurstellend verlopen. Met een achtste plaats als beste klassering en slechts 14 gescoorde WK punten in twee Grand Prix weekenden kunnen zowel de vier KTM-coureurs, twee KTM-teams en de Oostenrijkse motorenfabrikant zeker niet tevreden zijn.

Maar liefst drie MotoGP zeges wist KTM in 2020 te scoren. Na de verrassende zege van MotoGP Rookie Brand Binder in Brno en de twee zeges van Miguel Oliveira (Spielberg en Portimão) waren de verwachtingen dan ook hooggespannen voorafgaand aan het 2021 MotoGP wereldkampioenschap seizoen.







Na het vertrek van Pol Espargaró naar het Repsol Honda Team promoveerde KTM Oliveira naar het officiële Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team als teamgenoot van Binder en werd Danilo Petrucci aangetrokken als opvolger van Oliveira binnen Tech3 KTM Factory Racing waar de Italiaan de teamgenoot werd van de jonge Spanjaard Iker Lecuona.

Met name Petrucci begon vol vertrouwen aan zijn nieuwe avontuur bij KTM, de Italiaan gaf de afgelopen winter nog aan in 2021 zeker niet onder te willen doen voor de twee coureurs in het officiële KTM-fabrieksteam en zeker te gaan voor podiumplaatsen en minimaal een overwinning zoals hij deze ook voor Ducati wist te scoren in Mugello.

Ondanks dat we het Losail International Circuit zeker niet als graadmeter mogen beschouwen voor de rest van het seizoen kreeg KTM tijdens de twee Grand Prix weekenden in Qatar toch een bittere pil te slikken; Petrucci en Lecuona bleven puntloos terwijl Binder en Oliveira het met respectievelijk 10 en 4 gescoorde WK punten het niet veel beter deden. Op basis van de prestaties van KTM in 2020 zeker een tegenvallend resultaat.

Hoe, wat en waar dat zal voor vele de grote vraag zijn over het matige, of zeg maar gerust slechte optreden van de Oostenrijkse motorenfabrikant in Qatar. Maar er zijn wel een paar redenen op te noemen die hierop zeker van invloed geweest zijn.

Zo heeft KTM sinds haar debuut als fabrikant nog nooit echt goed weten te scoren in Qatar. Na in het eerste seizoen met Pol Espargaró en Bradley Smith als zestiende en zeventiende te zijn geëindigd in de race, hetzelfde tweetal in 2018 een DNF en achttiende plaats scoorde en in 2019 toen KTM voor het eerst met vier coureurs aan de start verscheen wist Pol Espargaró als twaalfde de eindstreep te passeren terwijl Smith met de vijftiende plaats het laatste WK punt in die race voor zich opeiste. De in de Red Bull Tech3 kleuren debuterende Miguel Oliveira en Hafizh Syahrin scoorden destijds een zeventiende en twintigste plaats in de wedstrijd. Kortom, tot aan dit seizoen was een twaalfde plaats van Pol Espargaró (2019) dus de beste klassering in de koningsklasse op het Losail International Circuit.

Een andere reden kan zijn is dat KTM als gevolg van haar successen in 2020 alle concessie privileges is kwijtgeraakt. Een belangrijk gevolg van deze regel is dat KTM het in 2021 zal moeten doen met twee motorblokken per coureur minder in vergelijking met vorig seizoen. Net als de Yamaha, Honda, Suzuki en Ducati coureurs zullen de KTM-mannen het in het seizoen 2021 ook moeten zien te redden met zeven motorblokken. Omdat er in de MotoGP klasse maximaal gebruik gemaakt wordt van de mogelijkheden en dus ook het maximale gevergd wordt van de motorblokken houdt dit automatisch in dat de motorblokken iets geknepen zullen moeten worden aangezien de levensduur van een blok verlengd moet worden.

Een derde en niet onbelangrijke reden, een reden die door met name de KTM-coureurs vaak genoemd werd, waren de nieuwe Michelin banden. Opvallend was dat alleen de door Michelin meegebrachte zachte compound bleek te werken, niet alleen voor de KTM-coureurs maar ook voor de coureurs van de andere merken. Ook deze zachte compound bleek voor de vier KTM-coureurs zelfs niet het vertrouwde gevoel te geven. Kortom, de KTM-motoren en de Michelin banden waren niet echt vriendjes op het in de woestijn gelegen circuit.

Met name deze laatste reden zorgde afgelopen zondag echter wel voor een lichte verbetering, namelijk alle vier KTM-coureurs werden de baan opgestuurd met een medium versie van de Michelin voorband. Een flinke gok, niet alleen omdat de KTM-coureurs de enige vier coureurs waren die gebruik maken van deze band maar meer ook omdat deze band tijdens de voorgaande testsessies en trainingen in Qatar niet bleek te werken en alleen maar meer problemen opgeleverde.

Het resulteerde afgelopen zondagavond in een bliksemstart van Oliveira, een bliksemstart die vervolgens weer teniet werd gedaan door een haperend dashboard, maar ondanks de problemen nog wel een vijftiende plaats opleverde. Binder daarentegen kende vanaf de achttiende plaats op de grid eveneens een goede start gevolgd door een sterke race met uiteindelijk een ‘verdienstelijke’ achtste plaats op de finish – het beste KTM-resultaat tot nu toe dus op het Losail International Circuit.

Kortom, de gok bleek niet verkeerd uitgepakt te hebben al maakt dat niet alles goed wat betreft de verwachting binnen KTM, maar het is wel een stap in de goede richting met het oog op het eerste Europese Grand Prix weekend van het seizoen, een Grand Prix die wordt verreden in het weekend van 16 t/m 18 april op het Autódromo Internacional do Algarve in Portimão. En laat dat nu net het thuiscircuit van Oliveira zijn, het circuit waar hij in november 2020 de gehele wedstrijd aan de leiding reed en zijn tweede – en de derde MotoGP zege voor KTM wist te scoren.

Handige links Barwa Grand Prix of Qatar:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – weekend

Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter